Rover 820 Si: ABS

Bouwjaar: 1997

Af en toe gaat na enige tijd rijden het ABS controlelampje branden. Waar te beginnen, remolie verversen?

Meester

Geplaatst door Meester , lid sinds 18 jaar geleden

12 Reacties

Hans4037 PRO, 18 jaar geleden

Pieter,
Voordat je alles overhoop gaat halen kijk eens naar de dynamo of die wel genoeg laad,want als de accu spanning te laag word gaat het ABS controlelampje ook branden.

Hans

Garage_LUX PRO, 18 jaar geleden

Meestal abs sensor defect aan een van de wielen
Ook het aluminiumhuisje vervangen daar de sensor meest al niet los te krijgen is uit het huisje.
Breekt meest al af
rinus Franse

Meester, 18 jaar geleden

Dank Rinus. Ik heb nog niet kunnen kijken, maar zag wel op de Rover 800 site van Steve Pallant dat daar vaak het probleem zit. Ook wordt daar geadviseerd na te kijken of een rem blijft hangen; de hitte geeft dan ook vaak sensorproblemen.

roosend, 18 jaar geleden

Hallo,
Hoe is dit verhaal afgelopen?
Ik bengeinterreseerd in de oplossing.
c.roosendaal@geog.uu.nl

Meester, 18 jaar geleden

Beste Chris
Nog geen tijd gehad. Het brandt inmiddels constant; ook bij koude start, dus is het geen vast zittende rem waardoor het als gevolg van hitte fout gaat. Ik heb trouwens wel in toenemende mate trillende remmen. Schijf onrond? Je hoort ervan.

Meester, 17 jaar geleden

Beste allemaal, inmiddels heb ik de remschijven voor vervangen; die waren vol roest wat het schokken veroorzaakte. Ook de remolie vervangen en dat laatste lijkt de oplossing voor het ABS oplichten; het gaat niet meer branden (1000 km).

roosend, 17 jaar geleden

Dag Pieter, ven over de abs. Welke vloeistof heb je vervangen?
Rem systeem of/en abs systeem?
Werkt de abs wel? (even remmen in een grasberm bij lage snelheid)
groet chris

Meester, 17 jaar geleden

Beste Chris, zover ik weet is er geen aparte vloeistof voor de ABS; ik heb dus de remvloeistof vervangen volgens de procedure bij ontluchten. Het systeem werkt. Wel had ik gisteren dat het lichtje een keer weer aanbleef; bij opnieuw starten bleef het uit, maar 100% stabiel is het dus nog steeds niet. Weet iemand of de ABS gevoelig is voor remvloeistof?

roosend, 17 jaar geleden

Pieter, het ABS en rem systeem zijn 2 volledig gescheiden vloeistof (dot)systemen. De vloeistoffen komen niet bij elkaar!
Het abs systeem meet wiel omwentelingen. Als hij die omwentelingen niet "ziet" zorgt abs er voor dat de remdruk van de betreffende schijf een tijdfractie wordt opgeheven. Wanneer er weer omwentelingen van de schijf gemeten wordt door het abs systeem zal er weer (abs)remdruk toe gelaten op de schijf. Het meten wordt elektronisch gedaan. De absremdruk wordt via elektrischsche kleppen hydraulisch overgebracht via het abs blok naar het conventionele remsysteem. Hoe dat fysiek gebeurd is mij ook niet duidelijk. Ik stel me zo voor dat er een abs rempedaal is die de genoemde elektrische kleppen bedient en deze remdruk wordt via een zuiger, absdruk onder de zuiger en
het conventionele systeem boven de zuiger, over gebracht.
Mij indruk is dat het abs-meetsysteem erg critisch wordt als de voedings spanning(accu) een ietsje zakt.
Als ik meer weet(vraag ik ook van anderen) ventileer ik het op deze site.
groet chris.

Meester, 17 jaar geleden

Beste Chris. Ik heb het Haynes manuaal er nog eens op nagezien maar er is geen aanwijzing voor het bestaan van een tweede hydraulisch circuit. Daar is ook geen reservoir voor. De ABS heeft retourkleppen die per wiel de druk kunnen laten dalen of wegvallen. Wel is er een veiligheidsscheiding in het systeem om breuk van remleidingen te ondervangen en is er een deel voor de servo en ernaast, maar er is een voorraad remolie, zelfs samen met de koppeling (bij handgeschakeld)
De accuspanning ga ik zeker controleren. Groeten Pieter

roosend, 17 jaar geleden

soory,chris heeft een Rover 620si-1996 type(een honda accord) en heeft wel gescheiden vloeistof resevoir. Abs reservoir zit boven op de unit.
Er zijn dus meerdere systemen. Die 820 is dat ook een honda?
groet chris

Meester, 17 jaar geleden

Beste Chris de 820 heeft is een Honda Legend (het grootste model) met andere koetswerkdelen, motor en interieur. Vroege 6 cil hadden ook een Honda motor. 4 cil is een doorontwikkeling van een Austin motor. Ik heb geen apart reservoir bovenop de ABS unit. Interessant.
groeten Pieter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 820 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.