auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Rover 400: Koelventilator gaat niet lopen, temperatuur loopt op

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine

Sinds enige tijd loopt de temperatuur op wanneer de auto stationair draait en de koelvntilator draait niet. Wanneer dit te lang gebeurt borrelt koelvloeistof op in het reservoir. Als ik de stekker van de koelventilator sensor afhaal draait de koelven wel, dus deze werkt. Heb deze sensor vervangen (oude doorgemeten maar bleek nog te werken), maar de ventilator loopt nog steeds niet. Radiateur wordt warm. Kachel wordt warm.

Weet iemand of dit aan de thermostaat kan liggen? Zo ja, kan deze er dan ook voor zorgen dat de ven niet gaat draaien?

Bij voorbaat dank voor reacties.

Geplaatst door

Arjan1979 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Thermostaat is een klep die open of dicht gaat aan de hand van temperatuur en laat koelwater toe of niet tot de radiateur. Heeft verder niets met de koelvin te maken.
Bij de meeste Europese auto's gaat de koelvin pas draaien als je de stekker van de sensor (eigenlijk een schakelaar) af haalt en dan de beide kontakten door verbindt.
Jij zegt als je de stekker los trekt draait de vin wel. Je verbindt dan niets door? Is op zijn minst een vreemde manier van schakelen.
Je zegt Radiateur wordt warm. Ook in de buurt waar die schakelaar voor de koelvin zit?

oldford 0
badge

14 jaar

Ik heb ergens gelezen dat de ecu als fail safe de koelven laat lopen als de sensor/bedrading stuk zou zijn. Dus dat zou verklaren waarom de vin dan wel gaat lopen. Deze sensor zit vlak (ik denk) na de radiateur. De leiding die hierheen loopt is inderdaad ook warm.

Arjan1979 0

14 jaar

Dit klopt
Bij losgenomen stekker legt de ECU de fan aan massa en gaat deze draaien

Garage_LUX 0
badge

14 jaar

Dan moet je de bedrading door gaan meten tussen de schakelaar bij de radiateur en de koelvin.

oldford 0
badge

14 jaar

Ik heb ook eens dat probleem gehad en toen bleek het uiteindelijk te liggen aan de dop van het koelwaterreservoir. Daar zit een soort drukventiel in. Met het plaatsen van een nieuwe dop verdween bij mij het probleem.

rover400cr 0

14 jaar

[quote=oldford]Dan moet je de bedrading door gaan meten tussen de schakelaar bij de radiateur en de koelvin.[/quote]
Maar dan zou je eigenlijk verwachten dat wanneer je de stekker loshaalt de vin ook niet gaat draaien. Maar meten kan nooit kwaad, het is alleen niet te zien waar de draad heenloopt op de ecu. Is er misschien iemand die dit weet?


[quote=rover400cr]Ik heb ook eens dat probleem gehad en toen bleek het uiteindelijk te liggen aan de dop van het koelwaterreservoir. Daar zit een soort drukventiel in. Met het plaatsen van een nieuwe dop verdween bij mij het probleem.[/quote]
Ik zal van de week eens een nieuwe dop halen om te proberen.

Arjan1979 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.