Rover 200: Motor 214 16v inbouwen in auto Rover 214 8v

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Mijn auto had zonder olie gelopen, dus wil de motor vervangen door een goed gebruikte.
Nu had ik een motor gevonden en op laten halen door een vriend.
Maar kom er thuis achter dat het een 16 klepper is, inplaats van een 8 klepper.
Nu zag ik al dat de uitlaat aansluiting anders is en er waarschijnlijk ook een andere uitlaat onder zal moeten.
De ophanging, motorsteun en andere aansluitingen lijken het zelfde te zijn.
Mijn vraag nu is. Is het mogelijk om deze 16 klepper in te bouwen zonder te veel problemen?
Zo ja, waar moet ik toch zeker rekening mee houden?
Hoop dat iemand me hier mee kan helpen.
met vriendelijke groet

thjeu

Geplaatst door thjeu (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je hebt er de kabelboom bij nodig en de motor-computer van de 16v.
En dan maar hopen dat er nog iemand is die de motor-ecu kan inleren bij je anti-diefstal systeem.

thjeu (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de info old ford Professional.
Heb als ik het goed begrijp een hoop werk als ik dit doorzet met een kans dat het mislukt.
Als ik een andere 8v motor erin zet, heb ik dan ook de motor computer nodig? En ook motor ecu weer inleren?
Drijfstang lagers liggen erhelemaal uit, evenals op de drijfstang zelf. Olie van de oude motor was volledig verzadigd met fijn lagerstof. Dus andere motor leek me de enige optie.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je met "andere" een ander type motor bedoelt, zoals een 1600 dan heb je dezelfde problemen.
Als je hetzelfde type motor (zelfde motorcode) gebruikt is het geen probleem.

thjeu (0), 13 jaar geleden

De motor met 16v is ook een 1.4 . Bedacht me dat het misschien mogelijk is het onderblok ( van de 16v) hiervan te gebruiken en de cylinderkop van de 8v daarop zetten. Of wijken deze onderbloken toch van elkaar af?
Nogmaals bedankt!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Geen idee. Maar kijk niet alleen naar de buitenkant.
De compressieverhouding van de 16v kan anders zijn dan de 8v en dan gaat het al niet meer.
Vergelijk ook de boring en slag - die moeten ook gelijk zijn.

Garage_LUX (0) PRO, 13 jaar geleden

Gewoon een 8v zoeken
Heeft ook in een metro gezeten

thjeu (0), 13 jaar geleden

Aangezien ik geen andere optie had, de motor al in huis, en een vriend van me er 150km voor om heeft gereden. Heb ik toch geprobeerd hem erin te leggen. Met succes. Heb de slag gemeten en die is het zelfde. De oude kabelboom kan je er op aansluiten en de 16v motor had dezelfde aansluitingen op min of meer de zelfde plek. Spruitstukken zijn anders met aansluitingen op andere plek. Maar lijken de zelfde functies te hebben.
Heb verder geen nokkenas sensor kunnen vinden nog andere sensor die de computer verteld dat er een extra nokkenas in zit. Ook geen aansluitingen ( tot zover) gevonden waar geen stekker voor is gevonden.
Zojuist de motor gestart, en hij loopt. Het is nu nog even wachten op de juiste uitlaatpijp omdat die een andere aansluiting had op het uitlaat spruitstuk. En nu hopen dat het een meevallertje is!
Met vriendelijke groet aan alle meedenkers.

thjeu (0), 13 jaar geleden

Na 100km rijdt de auto nog steeds. Hij loopt alleen niet echt lekker. Lijkt dat de 2e en 3e cilinder niet lekker meelopen, en lijkt ook wat meer brandstof te verbruiken dan normaal. Laat nog weten als ik het gevonden heb.m.v.g.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 200 of stel zelf een nieuwe vraag.