Rover 45: Rover 45 cilinderkopterugzetten

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1588

Hallo vrienden. Ik heb van een Rover 45 bj 99 1588cc de cil kop eraf gehaald. Van te voren de twee merktekens van de nokkenassen tegenover elkaar gezet. Daarna de dist riem eraf gehaald. Op Youtube zag ik dat de man tussen de raders van de nokkenassen een houdertje (weet de precieze benaming daarvan niet) plaatste zodat ze op de zelfde stand zouden blijven. Twee vragen:
1: hoe krijg ik de nokkenassen, alvorens ik de distr riem kan terug zetten, weer op dezelfde stand als dat ik ze eraf heb gehaald zonder zo'n houdertje? Met zo'n houdertje krijg ik de assen wel op tijd gezet, lijkt me. Dus wel onontbeerlijk?
2: Hoe weet ik of de kopbouten vervangen moeten worden? Bij de garage zeiden ze dat het rekbouten zijn en dat ze gelijk vervangen moeten worden. Ze kosten 80 euries. Er kon nog speling zijn, toch? Door de bouten tov de kop te meten. Of gaat dat niet op?
Graag uw expertise-antwoord. Groet Lambert.

Lambert5.2n

Geplaatst door Lambert5.2n (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 45? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

arjenhofstra (0) PRO, 8 jaar geleden

De bouten zijn inderdaad na te meten en ik heb nog niet meegemaakt dat deze dusver zijn uitgerekt dat ze vervangen moeten worden. Controleer wel of de schroefdraad in orde is. Dit kan door ze met gedemonteerde kop even helemaal in te draaien. Gaat dat niet soepel, dan bouten en ladder onder in het blok vervangen.
Voor het optijd zetten van de nokkenassen, gewoon de poulies monteren en dan op tijd draaien en riem erom leggen. Dat houdertje is wel handig, maar zonder is het ook prima te doen.

Succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 45 of stel zelf een nieuwe vraag.