Rover 600: schokkende 620i

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 i

Mijn Rover 620 i uit 1995 met 155000 km schokkert sinds enige tijd lichtjes tussen de 1800 en 2200 toeren. Vooral bij gelijkblijvende snelheid is dit goed te merken. Met warme motor is het erger dan met koude motor, en als de auto zwaarder belast wordt ( meerdere personen ) ook. Bij dealer zijn temp. sensor, lambdasonde, gasklepstandmeter, bougies en bougiekabels uitgewisseld. Kleppen zijn gesteld en CO2 meting is o.k.. Computer geeft geen foutmelding. Ontstekingstijdstip is o.k. Motor start prima en onder en boven deze toerentallen rijdt de wagen ook prima. Het probleem doet zich voor in alle versnellingen. Het enige wat ikzelf gevonden heb zijn enigszins "uitgesleten" punten in de verdeelkap, maar volgens de dealer kan het daar niet aan liggen. ( punten wel schoongemaakt van oxidatie ). Brandstoffilter is nog niet zo oud en er is tot 2 x toe injectorreinigingsvloeistof aan de benzine toegevoegd. Het schokkeren wordt steeds erger.
Wie heeft er een oplossing of suggesties voor dit probleem?
bij voorbaat dank. Peer.

pietjepuck

Geplaatst door pietjepuck (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 600? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Garage_LUX (0) PRO, 17 jaar geleden

Stel de klepspeling eens af

pietjepuck (0), 17 jaar geleden

Bedankt Rinus, voor de reactie.
De klepspeling is toen ook gesteld bij de dealer. Ik heb deze nagemeten ( nieuwsgierig! ) en kwam tot de conclusie dat er een klein verschil in zat. namelijk: Inlaat: 0,15 ruim tot 0,2 exact.
UItlaat: 0,2 exact tot 0,2 zeer ruim.
Met ruim of zeer ruim bedoel ik dus dat er geen 0,05mm verschil in zit, maar er is wel duidelijk verschil te voelen als men de voelermaatjes er tussen beweegt.
Ik neem aan dat voor de inlaat geldt: 0,15mm en voor de uitlaat: 0,2mm. Alhoewel de spelingen voor de inlaat dichter bij de 0,2mm liggen.
Zou dit het probleem kunnen veroorzaken of valt dit binnen de toleranties?
Peer

Garage_LUX (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat is Goed

the_contract_killer (0), 17 jaar geleden

op je inlaatspruitstuk zitten 6 doppen ingeperst,onder 4 van deze doppen zit een gaatje wat je met een dikke draad kan doorprikken,onder de andere 2 zitten die gaatjes onder een hoek.

die gaatjes onder de doppen gaan dicht zitten door het EGR gebeuren.

gaatje in dop boren,eruit slaan met zo'n omgekeerde hamer met schroef.

pietjepuck (0), 17 jaar geleden

Dat ga ik zeker binnenkort proberen, eerst even een hulpstukje maken, maar hoe kom ik aan nieuwe dopjes?
Kan dit vuil geen kwaad als dat de cilinders in gaat ?
Ik houd U op de hoogte van de ontwikkeling, bedankt

the_contract_killer (0), 17 jaar geleden

deze informatie van die dopjes heb ik in eerste instantie gelezen over de honda accord uit hetzelfde bouwjaar,en wij hebben die motor ook.

die dopjes kan je denk ik ook bij de honda bestellen,en voor het vuil even de stofzuiger erbij houden.

maar als je veel tijd hebt en van sleutelen houd zou ik het gehele inlaat traject van gasklep tot inlaatspruitstuk eraf halen en op de werkbank alles grondig reinigen,het zal je verbazen hoeveel troep er aan de binnenkant zit.
als je de gasklep,stationairklep,egr-klep,en hele inlaatstuk reinigd zal je vast wel resultaat boeken.

(er word ook oliedamp aangezogen bij je kleppendeksel je inlaat traject in,is ook vervuilend)

pietjepuck (0), 17 jaar geleden

Tijdens mijn zoektocht hoe dat EGR-gebeuren nou precies werkt ben ik op een honda-site terechtgekomen. Daar ben ik een volledige werkplaatshandleiding tegengekomen. Hierin staat vermeld dat bij een SOHC motor uit 1994, ik neem aan dat die hetzelfde is als uit 1995, de klepspeling voor inlaat is: 0,24 - 0,28 mm en voor uitlaat: 0,28 - 0,32 mm.
Kan iemand bevestigen of dit juist is, daar er dan bij mij niet veel van klopt en mede-oorzaak van het probleem kan zijn.
Bij voorbaat dank.
p.s. in de EGR-klep zat al wat koolaanslag.

Garage_LUX (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja dit zijn de goede klepspelingen
Koud afstellen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 600 of stel zelf een nieuwe vraag.