Saab 900: Startprobleem met onze ouwe trouwe 900

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

Hallo medeforummers,

Onze 900ng uit '94 met zo'n 4 ton op de teller heeft de laatste weken de nodige kuren. Het begon met een backfire waardoor de luchtinlaat boven het gasklephuis in gruzelementen ging. Dit bleek te komen door een lek in de brandstofslag vlakbij de inspuiting. Boeltje gerepareerd, gaat vervolgens de brandstofpomp (benzine) eraan. Ook deze vervangen.

Afgelopen weekend opnieuw ineens een backfire waarbij dezelfde luchtinlaat opnieuw eraan gaat. Was dit keer eenvoudig te repareren en daarna rijdt hij weer vrolijk door als een zonnetje. De afgelopen dagen af en toe wel in 'hik' in het toerental (benzine en gas) en op gas minder lekker, dus verder alleen op benzine gereden om op een ander moment ernaar te gaan kijken.

Tot gisteren . . .
Startmotor draait prima, de motor sputtert maar slaat niet meer aan. De enkele keer dat hij lijkt te gaan lopen staat de hele auto te schudden.
- Vandaag de bougies bekeken (z.g.a.n.): die waren alle 4 behoorlijk zwart aangeslagen en nat
- Verdeelkap en rotor zijn ook z.g.a.n.

Ben eigenlijk nu pas zelf met de auto aan de gang gegaan en nog wel 'n beetje 'blue'; Gezien de leeftijd van het karretje wil ik de kosten flink in de hand houden. Iemand een helder idee?

Saab 900-94

Geplaatst door Saab 900-94 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 900? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Saab 900-94 (0), 12 jaar geleden

Even 'n update . . .

Vanmiddag eindelijk de auto aan de praat gekregen. Het lijkt erop dat er te weinig druk zit op de brandstoftoevoer.
Ook bij de keren daarna blijft het starten moeizaam alsof de eerste 2 a 3 seconden er geen brandstof is.

Daarnaast blijft hij stationair onrustig lopen waarbij hij af en toe 'hikt'. Het toerental is eigenlijk te laag, ik denk een te arm mengsel. Voor mij nu de kunst uit te vogelen hoe dit moet worden afgesteld en waar ik verder nog naar moet kijken om de motor vlekkeloos te laten lopen. Wissel van toerental is niet zo erg, dat schijnt ook typisch iets van Saab te zijn maar het moet wel mooi rond blijven lopen. Durf nu dus nog niet op gas te gaan rijden, eerst 'ns op benzine de boel voor elkaar . . .

Graag jullie visie hierop!

leo saab (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk aan een lekkende klep gezien de back fire en onregelmatig lopen,even compressie meten beter nog een lek test uit voeren,gr Leo

Saab 900-94 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. Dit kan ik vermoedelijk niet zelf dus dan toch maar langs de garage.
Bij koude motor loopt hij op dit moment erg beroerd, zodra hij op temperatuur komt wordt het gaandeweg beter maar de 'hik' af en toe blijft.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoi,

Dit soort problemen zijn erg moeilijk zo op een forum op te lossen.
Je hebt meerdere problemen wat meerdere oorzaken kan hebben.
Allereerst idd een compressietest en evt een cilinderlektest.
Dan kun je nog de brandstofdruk laten meten een scoopbeeld van de ontsteking laten maken ivm met die " hik " en ik zou je ECU laten uitlezen.
Miss is het eenvoudig een meetfout ergens in sensor.
4 Ton moet voor deze motoren van SAAB geen enkel probleem zijn.

Saab 900-94 (0), 12 jaar geleden

Heb er vandaag even iemand naar laten kijken en die geeft aan dat het niet een lekkende klep is. Motor loopt warm, onbelast ook helemaal prima. Ging allemaal tussendoor dus weinig ruimte om door te vragen maar het lijkt in hoofdzaak een brandstoftoevoer- of drukprobleem.

Zelf denk ik nu aan de brandstof drukregelaar. Dit denk ik omdat bij een koude motor in eerste instantie het horten en stoten behoorlijk is maar als ik wat meer gas geef en als ik een poos wat op toeren rijd en de motor ook warmer wordt dat het verschil aanzienlijk is. Ga ik b.v. een bocht door, wordt het ineens weer erger. Vanavond had ik een half uur gereden en kort even gestopt. Bij terugkomst bij de auto ruik ik dan iets benzine en begint de motor bij warme motor eigenlijk weer net zo te horten en te doen als bij de koude start. Zit voor mijn gevoel zuurstof in de leiding, een tekort aan brandstof in de kamers.

Even 'n aanvullende vraag: de slang die bovenlangs vanuit de brandstof drukregelaar loopt is toch een vacuumslang? Deze is eerder lek geweest en vervangen, hier zit nu brandstof in. Is dit correct of hoort dit helemaal niet?

De ECU zal ik inderdaad ook laten uitlezen.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je benzine ruikt dan heeft ie dat dus in overvloed en bochtgedrag moet niks uitmaken want het is injektie , bij vroegere carburateurs had je nog een vlotterkamer..dus niet van toepassing nu.
dat is een brandstofretourleiding tenminste als ik de goede motor voor me heb, te veel overdruk en gaat het via die leiding terug , zo blijft de druk op de rial constant.
Zit er niet ergens een kabelbreuk die reageert op beweging van de auto of motorkanteling? omdat je zegt dat ie op bochten reageerd.
Ik zou toch even een bezoekje brengen aan de (saab) specialist voor het meten en uitlezen van een en ander.

In ieder geval succes

leo saab (0) PRO, 12 jaar geleden

Je probleem is gevonden , je brandstof regelaar is lek,in de vacuum slang van de benzine drukregelaar mag geen brandstof komen.Groet Leo

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Vaccuumslang? dan heb ik dius niet de goede motor voor me.. ik heb hier een regelaar met overdrukleiding in beeld staan maar prima Leo dat jij het wel zo ziet.
Een vacuumleiding hoort natuurlijk nooit brandstof te bevatten.

Saab 900-94 (0), 12 jaar geleden

Heel erg bedankt voor de reacties! Ondertussen hier een hele speurtocht gehouden naar wat het allemaal kon wezen. De brandstofdrukregelaar moet ik nog vervangen, die heb ik nog niet binnen maar ondertussen wel het hele elektrisch circuit doorgelopen. Blijkt het uiteindelijk de kabel van de bobine naar de verdeelkap te zijn . . . was een paar maanden geleden al vervangen maar blijkbaar iets niet goed gegaan daarmee, 1 uiteinde bijna verkoold. Kabeltje vernieuwd en alles loopt ineens als een zonnetje! Ook het starten is nu slechts een tik en lopen!
Nu nog de drukregelaar en dan is tie weer helemaal top en dan hoop ik dat de benzinegeur ook weg is daardoor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 900 of stel zelf een nieuwe vraag.