Mijn Saab 2.2 TID uit 2001 met 218.000 km op de teller maakt een raar schrapend geluid (best te omschrijven als ongebalanceerd slijpend geluid) bij overschakelen in vrijloop (koppeling in en uit) en bepaalde toerentallen in 3de en 4de versnelling. Dit geluid komt uit het rechter vooronder vanaf bestuurderspositie gezien. Na ca. 100-150 km snelweg gaat het check engine lampje branden en er is sprake van vermogensverlies, wat nu erg vreemd is dat terwijl het lampje blijft branden alle geluiden weg zijn! Auto heeft net nieuwe dynamo, spanrol, schijven+blokken en grote beurt gehad en is verder erg goed onderhouden. Computer is uitgelezen en vertoond geen foutmeldingen maar dat kan ook niet anders want na een half uur van het contact af gestaan te hebben is het check engine lampje weer uit! De slangen naar turbo zien er verder prima uit. Voor de beurt had de auto hetzelfde probleem en ik dacht dat het slijpende geluid aan de schijven te wijten was maar helaas. Er zijn verder optisch geen gekke dingen te zien die dit probleem zouden kunnen veroorzaken. Alvorens dat ik de auto als spaarpot ga gebruiken wil ik jullie om raad vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Wie helpt?
gr. Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Foutcodes uitlezen op het moment dat het lampje brandt.
Dat houdt in dat je de motor niet meer uitzet voordat er uitgelezen is, ook niet bij de dealer voor de deur.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar