Geruime tijd heb ik problemen met mijn Ibiza. In eerste instantie sloeg de motor onder het rijden af en vervolgens vrijwel direct weer aan. Dit ging steeds frequenter optreden en de tussenpozen werden als maar langer (tot een uur moest ik soms wachten, voordat ik de auto weer kon starten). Op dit moment start ie helemaal niet meer. (Gelukkig dacht ik, want nu kan ik eindelijk naar de storing op zoek?). Inmiddels heb ik de ontstekingsmodule vervangen en evenees de bobine (dit is een oude, maar goede lucas bobine, die ik nog in de schuur had liggen). Naar mijn weten wordt bij een ontsteking met contactpunten de verbinding met één aansluitpunt van de bobine continu gemaakt en verbroken. Als ik het contact aanzet bij de Ibiza en de aansluitpunten op de bobine doormeet (auto in versnelling en door de compressie duwen), blijft er continu spanning op beide contactpunten aanwezig. Hoort dit zo te zijn? Duidt dit er op dat het maken en verbreken van de verbinding elektronisch gebeurd? En zou er dan misschien een relais of condensator kapot kunnen zijn. Wie weet hier raad mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1.2 porsche systeem....,dat lijkt me sterk.Het is of een 1.2 carburateur of een 1.5i porsche motor.
Op de bobine zitten twee aansluitingen 15 en 1.Op 15 staat altijd de geschakelde voeding en op 1 zal tijdens starten(draaien van de motor) telkens pulserend aan massa gelegd moeten worden.Alleen zo zal er een vonk kunnen ontstaan.Waarom ie dat niet doet is nog de vraag.Wordt denk ik werk voor een garage.
groeten Alexander
nou alexander, als erik zegt 1,2 porsche system, bedoeld hij hij dat deze info op het kleppendeksel staat met ingegoten letters
groeten melis
20 jaar
Dan is ie heeeel zeldzaam want ik hem er nooit één gezien in een 1.2L,lekker belangrijk trouwens,wat maakt dat uit.Er is geen vonk zoals ik las en dat moet nagemeten worden.
Alexander, of je het gelooft of niet, maar ik heb dus een zeldzame ibiza 1.2 porsche system. Er zit namelijk een 021C1000 motor in, wat erop duidt (als ik me niet vergis) dat het een 1200cc motortje is. Dat staat trouwens ook op het kenteken (CLX 1.2). Maar goed, het doet nix af van het probleem. Inmiddels heb ik een ontsteking van de sloop gehaald en met deze ontsteking rijd ik al een aantal dagen probleemloos rond (afkloppen). Laten we hopen dat ik niet meer op deze site hoef terug te komen. Nix tegen jou site, Melson, want het initiatief van deze site vind ik buitengewoon!!!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar