Seat Toledo: auto zwalpt

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 66kw

Wanneer ik met de seat van mijn vader rijd en ik aan het stuur draai ( links rechts ) vind ik dat de auto onnoemelijk zwalpt.
Het is net of die auto enorm naveert of dat je op een zee met golven zit.
Soms is het zelfs net of je de controle gaat verliezen .

Nochtans is de auto nog nooit afgekeurd voor schokdempers , en ik merk ook niet echt op dat deze zouden versleten zijn .

Kan het zijn dat de oorzaak hiervan in de draagarmrubbers zit ?
Of zou dit toch kunnen zijn dat het ( niet versleten ) maar gewoon slechte vering ( nog steeds de originele ) zijn ?

De wagen heeft wel dik 200 000 km.

Xenon

Geplaatst door Xenon (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Kan aan meerdere dingen liggen zoals hoe is de bandenspanning of misschien zijn de schokdempers wel slecht. Tis lastig te zeggen als je het niet kan voelen. Maar ik zou hiermee ff langs een garage gaan die gespecialiseerd is met dit merk en laat een monteur even rijden, een beetje monteur kan je dan gelijk zeggen wat er mis is.

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Afgaande op je beschrijving van "zwalpen", "naveren" en "golven", schokdempers toch wel erg verdacht.

Gooi de motorkap eens open en pak een stevig stuk balk/hoekprofiel vast zoals vlak naast de koplamp. Nu flink naar beneden duwen en naar boven trekken om die kant van de auto te proberen te laten "stuiteren", niet voorzichtig zijn! Laat hem nu los, deint hij door of staat hij vrijwel meteen stil? Als hij doordeint is de schokdemper aan die zijde sowieso niet meer goed. Een slechte schokdemper wordt soms zelfs bij sommige APK niet opgemerkt omdat hij niet (meer) lekt en een proefrit niet altijd meer wettelijk verplicht is.

Dat alles wil niet zeggen dat het ook bv aan de speling op de draagarmrubbers kan liggen. Dat moet vastgesteld worden middels een proefrit door een vakman en een controle van de ophanging op een brug.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Schokdempers zijn alleen te testen op een speciale schokdemper testbank.
Dat betekent demper demonteren en testen.
De rest is natte vingerwerk.
Kijk eens of ze lekken of gelekt hebben.
Er kan natuurlijk ook nog wat anders aan de hand zijn.

Xenon (0), 10 jaar geleden

Ja hoor ik weet wat jullie bedoelen met op de voorkant wagen drukken indien de veerpoot na loslaten enkele keren na veert is hij stuk .
Dit is dus aan beide kanten niet het geval.
Lekkage merk ik ook niet op .
Misschien veerpootlagers ??

Xenon (0), 10 jaar geleden

Probleem is opgelost

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Mooi maar mogen wij ook weten wat nu de oorzaak is geweest?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Xenon wil niet vertellen dat hij zijn schokbrekers heeft laten vernieuwen. Maar ga er maar vanuit.
Niet iedereen kan dit op de juiste manier vaststellen. Als het niet op de juiste manier gebeurt, dan is het inderdaad "natte vinger werk". Zoals Primera meldde. Het is niet persé dat een auto moet inveren uitveren en stil, dit is geen exacte bepaling. Meer een indicatie.

Het woord ´zwalpen´ is verkeerd gekozen. Grote hoeveelheden vloeistoffen kunnen ´zwalpen´. Geen voertuigen.

Xenon (0), 9 jaar geleden

Hallo !

Sorry voor het laat reageren .

Nieuwe rubbers draagarmen gestoken en taatspot schokdempers
Tegelijkertijd fuseekogels vernieuwd , rubbers stabilisator en spoorstangeind
Probleem opgelost.

Post mag gesloten worden

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Bedankt voor het terugmelden.


Slot erop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.