Seat Inca: Boordspanning te laag (vreemd)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI (AEY 1896cc)

Beste Forummers,

Ik heb een eigenaardig probleempje wat ik al erg lang heb.


Als ik de motor start, heb ik een te lage spanning TOTDAT de motor boven de 1500 toeren draait.

Dan verhoogt de boordspanning, en dat merk ik meteen aan de koplampen die feller gaan branden. en savond ook de binnenverlichting.

Zelf geloof ik, dat het wellicht aan de spanningsregelaar zou kunnen liggen. Vinden jullie dit ook logisch?

In het verleden heb ik een tijd een slechte accu gehad, en heb ik vaker hulp gehad met starten DMV startkabels.
Ik heb toen de accu vervangen, door een sterkere accu, en sinsdien nooit meer startproblemen gehad.

Als het de spanningregelaar is, kan ik die dan zelf vervangen?

Bedankt voor jullie tijd en moeite!

Groet,
Peter

prinia

Geplaatst door prinia (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Inca? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Peter,

Meet eens de laadspanning op de accu en noteer deze, geef dan eens gas en kijk wat het dan word.

Ik denk dat je dynamo zelf het probleem veroorzaakt als het voltage telkens zakt als je onder de 1500 toeren komt..

Als de dynamo wel goed doet bijladen, maar je enkel 1 keer gas moet geven zou het ook de spanningsregelaar kunnen zijn, denk aan een koolborstel die plakt of vast blijft zitten.

Gr Stefan

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

of zit hier niet een nagloeisysteem op

prinia (0), 14 jaar geleden

Stefan en robby, bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb er nog niet bij vermeld dat als ik eenmaal boven die 1500 toeren ben gekomen, de spanning dan hoog blijft.

Als ik langzaam toeren verhoog na het starten (en de spanning is nog te laag), dan gaat de spanning niet langzam omhoog, maar wordt meteen hoger boven die 1500 toeren.

Ook is het probleem ALTIJD aanwezig, dus ook niet dat het de ene dag wel werkt, en de andere niet.

Vriendelijke groet,
Peter

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Peter,

Dan vermoed ik dat je dynamo zelf inwendig kapot is, je kan zelf even met een multiemeter de laadspanning meten, gewoon de auto starten en stationair laten lopen, en dan eens even meten boven de 1500 toeren..

De spanning moet ook stationair rond de 13,5 a 14,4 Volt moeten liggen, en als ik het zo lees komt hij stationair niet hoger dan 12 a 12,5 wat betekent dat hij dan niet doet bijladen.

Mocht dat zo zijn, kun je de dynam altijd even laten controleren.

Gr Stefan

prinia (0), 14 jaar geleden

Beste Stefan,

Ik heb de boordspanning even gemeten.

Motor uit : 12.79
Motor Stationair (na start) : 12.32
Motor over 1500 Toeren : 14.84
Motor stationaar na 1500 toeren : 14.84

Denk je nu nog steeds aan een defecte dynamo?

Vriendelijke groet,
Peter

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Peter,

Ja inderdaad, waarschijnlijk is toch de dynamo inwendig defect, zou deze zowiso eens laten controleren, hier zul je het probleem in moeten zoeken..

Motor stationair is de laadspanning 0 dus niks, en op toeren vind ik hem ook wat aan de hoge kant, normaal ligt het max op 14,5 Volt ongeveer maar dit kan samenhangen met het niet laden stationair.

Een goed werkende dynamo levert, zeg +/- 14V stationair zoals op toeren, met veel verbruikers ingeschakeld kan het een paar tiende varieeren.

Gr Stefan

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Vette koolborstels! Als ze even flink toeren maken dan maken ze contact en houden ze het ook in stand. Tenminste dat heb ik eens onder vonden en heb deze storing verholpen door de borstels en sleepringen te ontvetten en wellicht komt het vet uit een defecte kogellager die je gelijk dient te vervangen. Of het is kwestie van het juiste vet erin en weer terug monteren. Bij mij was de storing geheel opgelost en de auto heeft 325 dkm gereden.

prinia (0), 14 jaar geleden

Hallo Ted,
bedankt voor het meedenken.

Ik ben gelukkig technisch aangelegd, maar zoiets heb ik nog gedaan.

Is dit een redelijk simpele klus? Moet ik de dynamo hiervoor losschroeven en op een werkbank hebben?
of kan het met standaard gereedschap onder de motokap werken?

Vriendelijke groet,
Peter

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Meestal is het handiger om even de dynamo er uit te halen. Ofschoon het indertijd bij de Peugeot de koolborstel brug zo van buitenaf afgenomen kon worden en lopend met solvent de sleepringen kon reinigen. Dit was wel een ducellier meen ik. Vaak zitten de koolborstel ook in het huis en dan moet de generator even uit elkaar. Meestal zijn dit vrij gemakkelijke klussen om zelf uit te voeren en meestal na 1 uurtje hangt hij er weer in. Vroeger gingen generators sneller defect en gelukkig komt het nu niet zoveel voor.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ted,

Dat zelfde heb ik ook al een paar keer meegemaakt, gewoon 1 koolborstel die bleef plakken en dus niet de sleepring raakte bij lage toerentallen, na demontage leek het wel opgedroogt ( hard ) vet o.i.d. te zijn waardoor hij vast bleef zitten.

Even schoonmaken en monteren en het probleem is nog steeds verholpen..

Maar je zou natuurlijk altijd de pech hebben dat het dit keer in de dynamo zelf zit..

Gr Stefan

prinia (0), 6 jaar geleden

Voor de netheid (zeer oud topic)

Probleem was dat er 1 draadje van de dynamo was losgegaan/losgetrilt

Nieuw stekkertje erop, en teruggezet.

Probleem was daarna opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.