Beste medemensen,
de Ibiza is helaas vol en vrij hard met rechtsvoor de stoeprand opgeklapt en sindsdien enorm hevig schokken/trillen aan het stuur met rijden.
Is meer schokken dan trillen.
Bij 10 km/u begint het al,hoe harder hoe heviger.
Ben bekend met onbalans van de wielen maar dat is het niet.
Getest met wielen verwisselen en reserve band erop gegooid maar totaal geen verbetering.
Het moet dus aan ophanging od. liggen.
Omhoog gekrikt en wiel vrij laten draaien om te kijken of de aandrijfas krom is of zo,maar zie niets.
Gezien we komende tijd met een financiele tegenslag zitten kan ik geen beroep doen op een garage.
Is er iemand die mij raad/tips kan geven hoe enkele dingen te testen/uit te sluiten?
Kan echt niets vinden wat verbogen is of krom.
Alle tips zijn welkom
Alvast bedankt voor de moeite.
Dirk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kromme wielnaaf?
Wiellager flinke klap gehad, daardoor een zwaar punt gecreeërd?
Kromme aandrijfas?
Homokineet half uit de bak geschoten? Daardoor te lang geworden.?
Motorsteun defect, motor hangt niet lekker in de rubbers?
Kortom moeilijk vanachter de PC te beoordelen. Kan nog veel meer verzinnen.
Wellicht kun je een fototje plaatsen?
Bedankt voor het reageren Ralf,
snap wat je bedoeld.
Motorsteun en steekas zijn zover ik weet wel in orde.
Met rijden nogmaals getest en mijn gevoel (mede door jouw antwoord ) zegt misschien toch richting wielnaaf.
Met remmen trekt hij naar rechts.
Auto opgekrikt en met wiel erop met de hand rondgedraaid.
Resultaat,merk dat hij telkens op 1 punt ''aanloopt''
Ik ga hiermee eens aan de slag door een andere wielnaaf bij de sloop te halen.
Moet toch iets proberen.
Zodra ik iets weet laat ik iets weten.
Kan een foto maken maar daar zal niets op te zien zijn.
Gr. Dirk
11 jaar
Door de aanrijding heeft de stuurinrichting een klap ontvangen welke harder is aangekomen dan deze zonder schade aan kan. De klap is zo je meld aan de onderkant aangekomen. Hierdoor moet de velg beschadigd zijn. (deuk en waarschijnlijk ook krom) De dreun kan ook een wielbout en de naaf beschadigd hebben(valt meestal mee) bouten vergelijken en de naaf is met een zg krasblok te controleren. Het wiellager heeft beslist ook schade opgelopen.. Ondaks dat lijkt het dat me niet de oorzaak bovengenoemd ongemak....
De onderste fuseekogel zal wel krom zijn en misschien ook de onderste draagarm. Een kromme kogel kan levensgevaarlijk zijn, Je weet immers niet of het materiaal ervan op breken staat???
Ook de stuurarm(pitmanarm) kan krom zijn, evenals de spoorstang(stuur kogel) Zelfs het stuurhuis kan een tik gehad hebben.
Maar geen van deze gebreken zal bovengenoemd effect tot gevolg hebben. Het zou kunnen dat door de (nu) verkeerde wielstanden de kogels in een aandrijfas een nieuwe plek gevonden hebben owaar op ze heen en weer bewegen. Na de (noodzakelijke) wiel uitlijning zullen deze hun oude positie weer gevonden hebben...
Ik vermoed dat ook het reservewiel krom is, of de wielnaaf zodat het wiel niet fatsoenlijk te monteren is.
Ook de velg is te controleren met behulp van de zg kraspen op blok. De velg mag op de plaatsen waar de band er strak op gemonteerd is maximaal bv 1 mm onrond zijn. ook mag de velg binnen of buiten niet meer dan 1 mm slingeren. Het komt vrij vaak voor dat de velg een zg platte kant heeft opgelopen..
Dirk, ga nou niet overhaast een naaf op de sloop halen, eerst vaststellen wat er kapot is.
Je zegt zelf dat het wiel steeds op één punt aanloopt. Waar is dat punt? Telkens dezelfde positie van het wiel?
Raakt het wiel iets (mechanisch), of is het niet zichtbaar.? Vermoedelijk wiellager gebroken!?
@cor, hier zit geen pitman-arm gemonteerd.
Dank voor je reactie Cor.
Ralf,snap wat je bedoeld maar ik ken een sloop waar het weinig kost en mijn bedoeling is/was om een complete rechterkant(fusee met kogel,wielnaaf,schijf en desnoods steekas te halen en geheel te vervangen .
Wiel loopt aan op telkens 1 punt en is op het 1e oog niet zichtbaar.Steekas voelt met flink vast te pakken/bewegen solide aan en zie geen op het oog waar te nemen kromming aan.
Heb enkele foto's gemaakt maar of je er iets op ziet????
Wat ik wel lijk te zien op een foto dat de onderste kogel voor mijn gevoel raar staat(niet recht maar naar binnen gebogen.
En klinkt logisch dat het lager gebroken is.
11 jaar
Démonteer de aandrijfas, en voel of het zware punt in de naaf zit!? Dan kun je vrijwel zeker het lager de schuld geven.
Op de foto´s is weinig te zien.
Beste Ralf en Cor,bedankt voor jullie inbreng.
Het is opgelost.
Ben toch 'stout' geweest en sloperij afgegaan.
Van te voren hele zooitje gedemonteerd incl. draagarm en schokbreker.
Daar een beetje zielig uitgelegd en op zoek geweest naar een vervanging.
Kosten met achterlaten mijn oude spul 20 euri's.
Daar met hem wat gedemonteerd van het oude en conclusie schokdemper kapot,wielnaaf toch krom en wiellager was de grootste boosdoener.
Ben blij dat mijn stuurinrichting en steekas niets geleden heeft.
Gemonteerd en weer met een blij gezicht achter het stuur.
Heel erg bedankt voor het mee denken.Top.
Groetjes Dirk
11 jaar
Mooi man, voor 20,- ben je wel gematst.
De kromme kogel heeft waarschijnlijk gezorgd dat de aandrijfas onder spanning staat tussen de bak en de naaf. Dit kan resulteren in de tik tijdens het rond draaien.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar