hoi,
Betreft een cordoba met een AKL motor.
Slaat stationair af.
Auto kwam voor de eerste keer bij ons in de werkplaats, heb de foutcodes uitgelezen:
Motormanagement computer
011a gasklepsteller regelverschil
011a gasklepsteller signaal buiten bereik
011a gasklepsteller geblokkeerd/zonder spanning
0208 luchtvolumemeter onderbreking/massasluiting (sporadisch)
Verwarming/airco
0292 bedieningseenheid geblokkeerd/geen spanning
1192 onbekende fout
Radio
0528 ECU verwarming/airco geblokkeerd/zonder spanning.
Heb na zoeken de fouten gewist en er bleven 2 stuks over in de mm computer:
011a gasklepsteller regelverschil
011a gasklepsteller buiten bereik
Na nieuwe basisinstelling gasklep liep motor weer goed en geen foutcodes meer.
Na enkele tientallen km is plotseling weer het stationaire afslaan teruggekomen.
Foutcodes uitlezen geeft nu:
mm computer
011a gasklepsteller geblokkeerd/zonder spanning
0212 gasklepsteller-potm. spanning onderbreking/ massasluiting
in de airco computer;
0292 een 1192
in de radio
0528 ecu verwarming airco geblokkeerd/ geen spanning
heeft iemand nog tips waar ik speciaal op moet letten? heb op schema een en ander nagelopen maar kan geen connectie vinden tussen airco/radio en de gasklepsteller
groeten michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
even een update, heb fouten gewist en er blijft een fout over die ik er niet uit krijg:
0212 gasklepsteller-potm. spanning onderbreking/ massasluiting
wordt wel aangegeven als statische fout maar zit er bij het opnieuw uitlezen gelijk weer in.
Heb aan de steker van het gasklephuis gemeten, maar heb niet de juiste gegevens om deze te controleren.
Verder heb ik met kts enkele meetwaardes bekeken.
Hierbij valt op dat stationair verstelling op 0 graden blijft staan.
zou dit nu een probleem op zich zijn en dat iets anders de overige foutcodes veroorzaakt of heeft een en ander een beinvloeding.
groeten michiel
hoi,
heb met behulp van meetgegevens een en ander doorgelicht maar er is geen fout te vinden. Juist toen ik wilde meten aan de gasklepversteller pot.meter wilde meten zat de storing niet meer in de auto. Heb ondertussen gasklephuis gereinigd, en aansluitingen en connectoren in de motorruimte gereinigd.
tot nu toe is het goed gebleven. hou jullie op de hoogte.
groeten michiel
hoi,
Na enige tijd rijden toch weer een probleem. Nu werd er aangegeven dat de gasklepversteller buiten bereik was (geweest).
Heb daarop het gasklephuis vervangen en opnieuw ingeleerd en ingesteld. De motor liep daarna beter en ook rustiger. Volgens de klant was het zenuwachtige gedrag er ook uit.
Helaas is nu na een hele tijd goed geweest te zijn er weer storing opgetreden.
Auto loopt heel laag stationair, slaat af e.d.
fouten die in de computer staan:
Simos, *011a gasklepsteller geblokkeerd of zonder spanning
*020a koelvloeistoftemp.sensor signaal niet logisch
*0215 Stationair regeling bij aanslag maximaal
Clima, * 0292 bedieningseenheid geblokkeerd/ geen spanning
* 1992 onbekende fout
Radio, * Ecu voor verwarming/airco geblokkeerd geen spanning.
Mijn vraag is of iemand weet hoe deze 3 computers met betrekking tot de fouten aan elkaar zijn gelinkt en op elkaar reageren.
zit zelf te denken aan een kabelbreuk of iets dergelijks naar de ecu van de airco.
groeten michiel
ze zitten in ieder geval aan elkaar gelinkt via massa.
J.E
hoi jan,
Heb de vorige keer met scoop al gecontroleerd of er massa was voor het gasklephuis. Dit was in orde.
Vervelende is ook dat volgens mij er maar eventjes een probleem is, maar dat daardoor een en ander ontregelt wordt en dat het dan pas opvalt. Gisteren viel me wel op dat toen ik m stationair probeerde te laten draaien de verwarming probeerde aan te gaan maar steeds weer afgebroken werd. Dit heeft zo een paar minuten aan uit gedaan. Dacht zelf dat dit wel eens kon komen door te laag toeretal, en dat er dan te weinig spanning was. Maar heb het verder nietmeer gehad.
Weet niet welke kant ik nu uit moet met zoeken en de klant is de auto ook zat om weer te moeten missen.
Is er nog iemand met tips?
groeten michiel
hoi,
Heb nu in ieder geval het geluk dat er nu continu een storing aanwezig is en bij verwijderen ervan direct weer terug komt.
Allereerst is er de temp.sensor die een onjuiste waarde aangaf, deze lag ver boven de 100 graden. Heb een nieuwe even snel geprobeerd maar gaf geljik 50 graden aan. Weer de oude gemonteerd en gaf ook gelijk 50 graden aan.
Fout in de computer geeft massasluiting temp.zender. Nameten met scoop geeft op draad naar computer massa!! als ik de stekker doormeet op weerstand, computer los, tempzender los, ligt deze niet aan massa. verder is er een weerstand in de draad van 0,3 ohm.
Zou het mogelijk zijn dat de computer inwendig aan signaaldraad kant de draad aan massa legt?
grt. michiel
leg eens een temp-signaal draad aan buiten de kabelboom.
J.E
hoi,
heb zoiets al gedacht maar met een meting met losgeschakelde temp.sensor komt er geen 5 volts spanning vanuit de ecu. Zelfs bij afgekoppelde stekker, rechtstreeks op de ecu.
Zal morgen je idee even proberen, lijkt me het proberen waard, heb gehoord dat een compu toch minstens een 750 euros gaat kosten.
groeten michiel
Valt de spanning niet even weg op de computers (bv de dikke draden onder op de zekeringkast. Vergeet vooral niet de luchtmassa meter Ik heb zelf nl met meerdere vw golf(s) meegemaakt goed reinigen bij deze benzinemotoren doet echt wonderen.
Zit hier ook zo'n groot kacheldisplay gecombineerd met radio in? Gooi anders de radio eens los, hiermee hebben wij al de gekste dingen meegemaakt.
hoi,
@ r.arkes, meet de uitgangspanning van pen 53 van de temp.sensor koelvloeistof met losgenomen stekker. dan zou daar dus 5 volt open spanning op moeten staan. de spanning op andere sensoren is wel aanwezig, en ook de aanvoer spanning is ok.
@ wouter, ja zit zo'n combi display in. Ben bang dat er dus 2 problemen spelen, eentje die het motormanagement in de war stuurt en een die de airco fouten veroorzaakt.
Klant is aan het kijken of hij nog enige coulance kan claimen bij de dealer, dus even afwachten.
Zal morgen nog wel even kijken of ik het radio zo makkelijk kan loskoppelen, maar denk dat dat geen effect heeft op die uitgangspanning van de ECU van de motormanagement.
@ R. Arkes, hoe kan ik de lmm gemakkelijk reinigen?
bedankt voor jullie antwoorden.
groeten michiel
kontactreiniger of remmenreiniger daarna direct droogblazen
hoi,
heb vanmorgen nog even spanning gemeten aan de tempsensor en warempel kwam er weer bijna vijf volt uit de ECU. Ben bang dat er inwendig iets in de computer af en toe het af laat weten, een stabalisator of iets dergelijks.
WAt betreft het airco/radiogedeelte, begon vanmorgen heel vreemd te doen, aan/uit, niet te bedienen af en toe, kortom, geheel eigen leventje.
in overleg met dealer vervangen we ecu en radio. HOud jullie op de hoogte.
hoi iedereen,
heeft een tijdje geduurd voor de reactie/oplossing maar nu is het opgelost. Heb nieuwe computer gemonteerd en nieuwe radio/airco gedeelte. KLant is tevreden, auto rijd naar behoren en airco bediening functioneert weer goed.
iedereen hartstikke bedankt voor de informatie en het meedenken
groeten michiel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar