Weet iemand raad met volgende auto:
Seat Alhambra 1.9tdi van '98 die sinds kort slecht begon te starten. Eigenaar verteld dat wagen enkel aansloeg wanneer je tijdlang bleef starten, maar dat dit na een week ook niet meer hielp. Wagen start koud zee slecht, maar eens de motor draait loopt hij perfect. Als hij warm is start hij wel heel goed.
Volgende is intussen al gebeurd:
1. Zekeringen gecontroleer. Alles in orde.
2. Gloeibougies gecontroleerd. Waren al sterk versleten dus leek op eerste zicht de oplossing te zijn, maar mocht toch niet baten.
3. Aangezien gloeilampje slechts heel kort aangaat, relais van het voorgloeien en van de ECU gecontroleerd. Werken goed.
4. Spanning naar de gloeibougies gecontroleerd. Is ook in orde.
Toen ik de temperatuursensor op de thermostaat losmaakte, bleef het lampje van het voorgloeien eindelijk terug lang genoeg gloeien. Hierdoor startte de motor koud eindelijk al wat beter. Toerental valt eventjes wat laag, maar schiet dan op normaal toerental bij koude motor. Ritje maken leek op het eerste zicht probleemloos, al viel het vermogen af en toe weg waarbij er enorm veel witte rook uit de uitlaat kwam. Dus ik dacht dat de sensor de oorzaak wel zou zijn.
5. Temperatuursensor vervangen.
Tot mijn grote verbazing gaat het voorgloeilampje terug heel kort aan met de nieuwe temperatuursensor. Hij start terug heel slecht koud. Trek ik de stekker van de sensor terug uit, blijft hij weer langer voorgloeien en start hij beter.
Wat denken jullie dat de oorzaak zou kunnen zijn? Zou toch wel wat zekerheid willen vooraleer ik begin met de startmotor of de dieselpomp te vervangen.
Help!!! :-)
Mvg,
Seppe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je moet even controleren hoeveel stroom er door de gloeiers gaat met bv een amperetang want jouw probleem lijkt de gloeiinstallatie te zijn.
Heb je ook de timing van distributie/pomp gecontroleerd?
Ik zou ook even een compressie meting doen,als je compressie te laag is dan krijg je ook deze klachten.
Pomptiming met testkast controleren. Onderste poelie ook even checken of deze niet is uitgeslagen.
kan ook nog zijn dat de accu net te zwak is om de startmotor snel genoeg rond te draaien om het mengsel goed te ontsteken. Hang er eens een hulpaccu aan om dit uit te sluiten.
Ik zou ook eerst eens goed naar de distributie kijken voordat het te laat is!!! Ricky geeft dit trouwens ook al aan
pomptiming inderdaad met testkast controleren en evt afstellen. Slechte verstuivers ?
Vorige week zelfde klusje gehad "slecht aanslaan, wat na een paar dagen snel erger werd"
Onderste krukaspoeli zat los en spie was uitgeslagen, daardoor pomp en nokkenas van tijd.
Klepdeksel er even af (5 minuten werk) en kijken of de afstelsleuf (nokkenas)evenwijdig loopt met cilinderkop.
Oiram
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!!!
Nieuwe starter mocht niet baten en accuspanning is ook in orde, waardoor ik zelf al begon te denken aan de retour van de brandstofverdeelpomp of slechte injectoren, maar de distributietiming is inderdaad misschien iets dat ik best eerst controleer. Ik begin er zo snel mogelijk aan en houd jullie op de hoogte.
Alvast bedankt voor de tips!
Mvg,
Seppe
14 jaar
[quote=UNIVERSEEL11698]Vorige week zelfde klusje gehad "slecht aanslaan, wat na een paar dagen snel erger werd"
Onderste krukaspoeli zat los en spie was uitgeslagen, daardoor pomp en nokkenas van tijd.
Klepdeksel er even af (5 minuten werk) en kijken of de afstelsleuf (nokkenas)evenwijdig loopt met cilinderkop.
Oiram[/quote]
Wauw, je sloeg echt wel de nagel op de kop.
(Sorry, voor het late antwoord, maar hadden dit weekend een trouwfeest en het was dus heel druk.)
De eigenaar van de wagen had de distributie al laten nakijken en deze zou nog goed op spanning staan, dus probleem aan de distributie werd door sommigen al sterk betwijfeld. Er werd geopteerd om de EGR-klep te controleren om te zien of deze niet blijft open staan, maar deze wordt door onderdruk juist opengestuurd dus dat werd ook uitgesloten. Toch maar effe alle onderdrukleidingen vervangen omdat die allemaal rot waren en dan zoals mij werd aangeraden door vele experts hier: de distributie controleren. En inderdaad. Oiram sloeg de nagel op de kop. De distributieriem stond inderdaad strak en alle tandwielen stonden ogenschijnlijk wel op de juiste timing, maar bij het verwijderen van het krukastandwiel bleek de spie zodanig uitgeslagen (eigenaar heeft er nog heel wat kilometers mee gereden sinds motor moeilijk begon te doen :-( ) dat het krukastandwiel onder grote krachten al bijna 20 graden te verdraaien was.
Heb nu een nieuw krukastandwiel besteld in de hoop de de as van de krukas zelf al niet te sterk ingeslagen is. Hoe heb jij dit hersteld Oiram?
Iemand ervaring bij dit merk motoren voor de krukastiming? Volgens de gegevens van de motor moet ik deze aflezen vanop een indicatie op het vliegwiel, maar ik vind dit nergens! Heb dit al talloze keren gedaan bij Opel, Suzuki, ... (werk nu voor BMW dus meer distributiekettingen) en daar waren de markeringen altijd voorzien op de distributiezijde. Bij deze motor is daar echter niets te zien. Ik heb ook al wel eens motoren gehad waar je een rubber afdekkapje op het vliegwielhuis kon losmaken en zo de markering kon aflezen, maar deze vind ik ook nergens. Voor, achter, onder, boven, ... nergens te bespeuren. Kijk ik er misschien over?
Wat is jullie ervaringen met versprongen distributie? Op eerste zicht heeft deze motor nog geen schade aan kleppen en zo, maar toen ik dit in het verleden al eens heb moeten herstellen bij een Opel Astra werd mij gezegd dat te lang rondrijden met slechte distributie wel eens slecht zou zijn voor de verdelerpomp en/of verstuivers. Hebben jullie hier ervaring mee?
Allemaal bedankt voor jullie tips! Dan wist ik tenminste waar zoeken. Ik houd jullie nog wel op de hoogte als ik het tandwiel heb vervangen, over eventuele gevolgstoringen ;-)
Mvg,
Seppe
14 jaar
Waar je rekening mee moet houden is dat de krukas beschadigd is (door los zittende poeli)
Krukas en poeli gaan door het los zitten "vreten", je kan dan krijgen dat de nieuwe poeli gaat slingeren.
Krukas dus goed controleren, er is wel een app om de krukas te vlakken (indien nodig)
Mijn motor hier:
Krukas op tijd, staat een tekentje op vliegwiel (gat in bovenkant versnellingsbak)
Beste te vinden door zuiger 1 of 4 bovenin zetten, zit je in de buurt
Poeli pomp met paspen blokkeren (positie pen zat op 4 uur)
Nokkenas sleuf vlak met kop, cilinder1 op arbeid slag (voorste nokken omhoog)
Oiram
Bedankt allemaal voor jullie hulp! Het probleem is nu opgelost. We hebben het krukastandwiel vervangen en gelukkig was de krukas niet zo zwaar beschadigd dat het nieuwe tandwiel weinig speling had. Goed vastgezet en samen met de nokkenas en pomp op tijd gezet. Distributieriem op spanning en de motor draait nu weer zoals het hoort. Hopelijk kan hij nu toch weer wat km's rijden :-)
Mvg,
Seppe
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar