Hallo,
Vanaf ongeveer 60km/u hoor ik extra lawaai, een soort gebrom; alsof de motor meer geluid maakt. Het komt bij de voorkant vandaan, maar wat het precies veroorzaakt weet ik niet. Als ik gas blijf geven verdwijnt het weer bij de 70 km/u. Bij 105/110+ km/u komt het weer terug. Iemand enig idee wat de veroorzaker zou kunnen zijn? Ik heb gekeken of er onder de motorkap misschien iets los zit maar ik kon niks vinden.
Alvast bedankt,
-Jeroen
edit: Als ik bij 60 km/u het geluid hoor, en de koppeling in trap & versnelling in z'n vrij zet blijft het geluid. Tot de auto onder de 60 km/u komt en het verdwijnt. Ik denk ik voeg dit even toe.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het beste lijkt me om een deskundige mee te laten rijden en het geluid te laten horen. Wij horen hier namelijk niets en dan is het zeeeeer moeilijk vast te stellen.
Bedankt voor je reactie. Ik ben naar de Seat dealer geweest en daar heeft iemand er even mee gereden. Hij kwam tot de conclusie dat mijn rechter voorwiel licht gecupped was en dat het lawaai daar door kwam. Ik heb de wielen kruislings verplaatst maar er veranderde niets. Vandaag nog even op internet gezocht en ik kwam een bericht tegen van iemand op een Ford Mondeo forum die dezelfde klachten had als ik. Hij had alleen ook dat als hij naar links stuurde dat het geluid verdween. Dus ik ook proberen. Op een verlaten weg gang maken tot de 60 km/uur (wanneer het 'lawaai' dus begint) en van links naar rechts sturen. Bij mij verdwijnt het dus (of wordt in ieder geval een stuk minder) als ik naar rechts stuur. Dus ik dacht aan een wiellager. Auto opgekrikt en geprobeerd het wiel heen en weer te halen. Ik voel geen speling, en ook geen rare geluiden als ik het wiel rond draai. Kan het nog steeds een wiellager zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
Alvast bedankt!
14 jaar
Leg eens de banden van voor naar achteren of monteer eens een set andere ( originele ) velgen, dan kun je deze al uitsluiten..
Krik de auto omhoog, draai aan het wiel en leg je vinger op de schokbreker ( veer ), voel je nu iets ?
Het wiel hoeft niet altijd speling te hebben als het lager kapot is, maar meestal als hij lawaai begint te maken vanaf een bepaalde snelheid, dan word het hoger naarmate je harder rijd, maar stopt het niet ergens en gaat dan bij een hogere snelheid weer tekeer.
Gr Stefan
14 jaar
Ik heb de velgen inderdaad van voor naar achter geplaatst en dat veranderde niets. Als ik de auto opkrik en de schokbreker voel terwijl het wiel draait voel ik niets, geen trilling of iets dergelijks. Misschien dat het geluid niet helemaal stopt, maar dat het gewoon erger wordt bij hogere snelheid. Ik zal er morgen even goed op letten.
14 jaar
Gister nogmaals naar de Seat dealer geweest en er heeft iemand meegereden en we hoorden wel iets maar het was niet helemaal te plaatsen wat het precies was/waar het precies vandaan kwam. Dinsdag breng ik de auto er weer naar toe en dan gaan ze uitzoeken wat het precies is. Ik zal het even laten weten hier wat het nou was.
14 jaar
Opgelost, was dus een wiellager. Met de auto op de krik was er eigenlijk geen speling te voelen, maar het was hem toch.
14 jaar
Bedankt voor de feedback!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar