OPM: Inmiddels ben ik er al achter dat kennelijk het tandwiel in het opdraaimechanisme gebroken is en het wiel niet ver genoeg naar beneden gedraaid kan worden. Op internet kom ik een filmpje tegen waarop te zien is dat het kunststof mechanisme vervangen kan worden door een aluminium tandwiel. Kan ik die ook in Nederland verkrijgen?
Hallo,
afgelopen jaar kreeg ik in het buitenland een lekke band, waarna ik de reserveband onder de Seat uit moest draaien.
Heb daar behoorlijk mee liggen klooien, langs de Autobahn, 1e omdat de kunststof beugel behoorlijk vastgekoekt was, maar volgens leek mij ook de velg verkeerd om onder de auto was vastgemaakt. Het leek wel of de band niet diep genoeg kon zakken om de beugel er vervolgens doorheen te kunnen halen.
Uiteindelijk is het wel gelukt, maar vraag mij niet hoe.
Nu wil ik de band weer onder de auto terug hangen, maar vraag mij af hoe ik deze moet ophangen.
Met de buitenkant velg tegen de onderkant van de auto aan of juist met de buitenkant naar beneden, dus het wegdek?
Als ik deze monteer tegen de onderkant vd auto heb ik volgens mij meer ruimte in de kabel om de beugel er aansluitend tussen door te duwen en de velg los te koppelen van de kabel.
De dealer vertelde mij dat de velg juist naar de onderkant, richting het wegdek, gemonteerd moet worden.
Wie weet het?
thnx
Ptr / papa-san
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk maar eens op you tube , onder , montage reservewiel seat alhambra , gaat een wereld voor je open.
Op Youtube bleek dat idd het kunststof tandwiel vaak stuk gaat en vervangen kan worden voor een aluminium tandwiel. Het is de moeite waard om goed rond te kijken op bijv ebay. De prijs van een setje, incl boortje en vervangende boutjes en moertjes en een tube vet kost in NL rond de 40/50€, terwijl ik in Dld maar 17€ heb betaald incl verzenden.
Het mechanisme zit onder de auto vast met 2 inbusbouten. Heb ik eerst meerdere dagen op rij ingespoten, alvorens deze los te draaien. Het mechanisme zelf bestaat uit 4 losse wanden en boven en onderkant. Deze zijn gepuntlast. Het makkelijkste is het deze weg te slijpen en vervolgens eruit te tikken. Het geleverde tandwiel had bij mij een iets andere schacht dan de originele. Die heeft een kruisschacht die helemaal doorloopt van de ene naar de andere kant. De nwe mondde op het eind rond uit. Toch paste deze goed. Toen ik het tandwiel wilde vervangen bleek toch ook de kabel beschadigd en deels gebroken.
Ik kon nergens een verv voor die kabel vinden.
Deze heb ik vervolgens bij "de Post" in Nijmegen, Hogelandseweg 25 ( 024 378 2525) laten maken voor nog geen 2 tientjes.
Hiervoor heb je een 90 cm staalkabel nodig van 3mm dikte, waarbij aan beide kanten een nok wordt geperst. Deze werd op maat gemaakt, zodat deze ook paste in het draaiwiel vh mechanisme.
Zie foto. Deze nok moet aan beide kanten van de kabel geperst worden.
Zij hebben perfect werk geleverd, echt een aanrader. Dat moet goed gebeuren, want tenslotte hangt het reservewiel daar wel aan vast.
Vervolgens heb ik alles weer onder de auto gemonteerd, goed ingesmeerd, en getest. Als een nieuwe.
Waar ik wel tegenaan liep was dat de verv boutjes niet pasten in de lasgaten. Deze heb ik, na het plaatsen van de deksel doorgeboord en vervolgens vastgezet met de boutjes.
Kind kan de was doen.
Wederom dank voor de reactie en het advies via Problemcar en de goede service van ""de Post"
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar