Seat Alhambra: Seat Alhambra 1.8 20VT 2001 slaat over tussen 2400 en 2900 toere

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20 VT

Ik heb een Seat Alhambra 1.8 20VT in onderhoud met iets meer dan 2 ton er op.
Er zit een klacht in die ik er maar niet uit krijg.
Auto is altijd dealer onderhouden en is sinds 2 maanden bij mij in onderhoud.

De motor slaat sinds kort in elke versnelling tussen de 2400 en 2900 toeren licht over.
Daaronder of daarboven doet hij het prima, maar in het genoemde toeren gebied
is het bijzonder hinderlijk.
Ik heb voor alle zekerheid de getande riem en alle rollers en waterpomp maar vervangen.
20000 km eerder dan voorgeschreven. Helaas, maakte dus niets uit.
Bougies vernieuwd, maakte ook niets uit.
Motor bij de dealer uitgelezen maar geeft geen storingen aan.

Heeft iemand wellicht ervaring met deze klacht ??

Stel jullie reacties op prijs.

Groeten Ron

RonStorm

Geplaatst door RonStorm (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

jan T (30) PRO, 15 jaar geleden

heb je alle vacuum slangen en leidingen gecontroleerd deze willen nog wel eens voor problemen zorgen door dat die kleine slangentjes verteren.

groetjes jan.

marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden

Vraag de onderhoudshistorie eens op. penbobines echt 100%?
lambda getal ok? Zou inderdaad op valse lucht kunnen wijzen.

benstorm (0), 15 jaar geleden

Marcel/Jan,

Excuses voor de late reactie. Druk etc vakantie perikelen. Auto niet beschikbaar.

Klacht zit er nog steeds in.

Ik dacht slim te zijn. Ik heb penbobines, bougies en injectoren allemaal 1 cilinder verwisseld.
Ik dacht dat als er van één deze dingen niet helemaal fris is, dan gaat de motor wel anders lopen.
Maar nee, geen enkele verandering dus. Hij blijft dus het af en toe over slaan tussen de 2400 en 2900 toeren.
Erg irritant.

Rubber slangetjes bekeken maar geen lekkages kunnen ontdekken.

Onderhoud is volgens boekje bij de Seat Dealer gedaan.
Uitlezen bij de dealer levert niets op. Seat Dealer heeft ook geen verklaring voor de storing.

Iemand nog suggesties ??

Wordt op prijs gesteld.

Gr Ron.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Zou ook kunnen dat de ketting voor de nokkenassen niet goed meer is,uitgerekt ofzo of de spanner niet zo best meer.

janh5107 (0) PRO, 15 jaar geleden

EGR- systeem ?

J.E

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

controleer de meetwaarden tijdens het rijden moet je op een of andere manier toch een afwijking zien tijdens het inhouden.

RonStorm (0) PRO, 15 jaar geleden

Heren, dank u voor uw reactie zover. Heb de wagen nog eens goed door laten meten, en we komen tot de volgende zaken :
16785 > P0401 > Uitlaatgasterugvoersysteem > doorlaat te klein > sporadisch
17852 > P1444 > Potentiometer uitlaatgasterugvoer G212 > onaannemelijk signaal > sporadisch
16795 > P0411 > Secundaire-luchtsysteem > doorstroom gebrekkig
Iemand hier ervaring mee ?? Lees namelijk nogal wat verhalen van EGR vervangen (kosten plusminus euro 380,-) en dan geen resultaat.
Dit wil ik mijn klant dus niet aandoen, en dus ook mezelf niet.

Gaarne uw expertise / advies in deze.

Stel het op prijs.

Bij voorbaat dank.
Ron

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

kijk daar kunnen wij wat mee, deze storing duidt op een slecht/niet werkende egr als je hem demonteerd zal je zien dat hij ernstig vervuild zal zijn. reinigen en weer in de basisstand zetten kan helpen maar meestal draaid het op vervangen uit. suc6 gr john

benstorm (0), 15 jaar geleden

Geachte Heren,

Na al jullie adviezen uiteindelijk de egr vervangen, alles met betrekking tot dat systeem daarnaast grondig gereinigd,
m.a.w. serieus kosten gemaakt, maar het probleem van overslaan tussen de 2400 en 2900 toeren is nog steeds niet opgelost.
Erg irritant !!
Reinigen was wel degelijk nodig, want het was serieus vervuild, maar de klachten is maar tijdelijk weg geweest.
Eigenaar kwam van de week terug met dezelfde klachten en daarbij behorend brandend motormanagement lampje.
16785 > P0401 > Uitlaatgasterugvoersysteem > doorlaat te klein > sporadisch
17852 > P1444 > Potentiometer uitlaatgasterugvoer G212 > onaannemelijk signaal > sporadisch
16795 > P0411 > Secundaire-luchtsysteem > doorstroom gebrekkig
Gereset.
3 dagen later weer een brandend lampje. Hij wist te melden dat het lampje aanging tijdens het rijden met 70 km per uur
in zijn 4 op de cruisecontrol tijdens het licht klimmen door een tunnelbak. Dus lage toeren in een hoge versnelling.

Ik had een tijd geleden de temperatuur sensor vervangen omdat de temperatuur meter op het dashboard maar zo laag bleef staan.
Dit heeft niet geholpen, want de temperatuurmeter blijft nog steeds laag staan. Kan het zijn dat de aangegeven temperatuur
werkelijk zo laag is dat daardoor het EGR gebeuren van slag is. Het EGR is bedoeld om te werken met een koude motor toch ?
Dus welllicht worden er tegenstrijdige berichten aan het motormanagement afgegeven waardoor de motor gaat overslaan en
regelmaat instoring gaat met de bovenstaande meldingen.

Ben inmiddels bij twee Seat garages geweest maar zij weten niet wat de oplossing is.

Wellicht iemand van jullie ?

Stel het op prijs. Baal er van dat deze klacht onopgelost is.

Dank jullie

Ron

rené9539 (0), 15 jaar geleden

Beste,
U heeft de egr klep gekuist maar ook de inlaatcollector? Deze zijn meestal ook zeer hard aangeladen van de coolstof, bij mijn ibiza(sdi) en cordoba(tdi) heb ik de inlaatcollector er af gevezen om deze grondig te kunnen kuisen ik had de indruk dat zij al +- 1/4 waren dicht geslipt en daarna de egr klep afgedicht.
Dit werk kost niets, alleen zeer vuile handen en tijd.Als dit niet helpt kijk ook even naar de krukas en nokkenas sensor of deze wel goed werken.
gr, Rene

jan T (30) PRO, 15 jaar geleden

ron als de temperattur telaag blijft krijg je ook extra vervuiling dus laat de temperatuur van de motor op meten want als deze telaag blijft zal de termostaat vervangen moeten worden.
p.s wordt de kachel goed snel warm of duurt dit heel lang.

groetjes jan.

marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden

Zit hier niet een elektrisch aangstuurde thermostaat in? Wat geeft je OBD tester als temperatuur aan?

benstorm (0), 15 jaar geleden

Beste Probleemoplossers,

Bleek inderdaad dat de thermostaat kapot was. Motor bleef veel te koud. Had het verband niet gelegd. Tijdens het vervangen van de thermostaat bleek ook dat het dunne vacuumslangetje van de turbo naar het inlaatspruitstuk gescheurd was. Na vervangen van het slangetje loopt de auto eindelijk weer als een zonnetje. Wilde ik jullie toch even meegeven voor het geval jullie ook zo'n probleem tegenkomen.

Nogmaals bedankt. Weer iemand blij.

Met vriendelijke groet

Ben

jan T (30) PRO, 15 jaar geleden

nou ben mooi dat je het zo voor elkaar gekregen hebt.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.