Seat Inca: stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI

Onze Seat Inca, met een kleine 170.000 km op de teller heeft een klein probleem.
Sindskort treedt er een piepend geluid op bij het sturen, op het eind van z'n bereik.

V-snaar lijkt goed gespannen, maar misschien toch te weinig grip?
Of kan ik het probleem ook nog ergens anders zoeken?

Groeten,
Thomas

koffieboon

Geplaatst door koffieboon (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Inca? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

thomas ik weet niet of bij jou wagen er een vrijloop koppeling op de poeli zit van de dynamo ; dat kun je zien als in het hard van de poeli een vertanding zit om deze er af tehalen.
zit er een moer dan heb je deze niet.
heb je zo n vrij loop dan moet je de riem eraf halen en de poeli vast houden en snel heen en weer draaien terwijl je hem vast houd als hij goed is slipt hij een kant op door doet hij dat niet dan moet je deze vervangen.
zit een vrijloop er niet op kijk dan naar de riem en de spanner.

groetjes jan.

koffieboon (0), 16 jaar geleden

Beste Jan,

Het is inderdaad een dynamo met vrijloop. Om te testen dus eerst de riem los, dan het binnenwerk blokkeren en de poelie met de hand snel op en neer draaien?
Als dit inderdaad het probleem is, kan ik de poelie makkelijk zelf vervangen of heb ik speciaal gereedschap nodig?

Groeten,
Thomas

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

nou thomas het is zelf wel tedoen maar officeel heb je een speciale dop nodig.
maar je kan ook de dynamo er af halen en dan een imbus dop er in doen maar dan moet je wel weer een lucht tol hebben anders lukt dat weer niet.

groetjes jan.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Platte riem is voor waterpomp+alternator.V riem is voor servopomp en heeft dus geen vrijloop.Oliepeil servo olie nog goed?

koffieboon (0), 16 jaar geleden

Peter,

Jij denkt dus dat de vrijloop van de dynamo hier geen invloed op heeft?
Allebei de riemen staan mijns inziens strak genoeg en het servo oliepeil is prima.

Gr, Thomas

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Problemen met vrijloop zijn meestal lawaai op alle toerentallen en momenten,dus niet enkel bij het insturen(bv bij parkeren)V riem servopomp losleggen en speling op as pomp controleren.Ook platte riem controleren op breuk of beschadiging in een v/d zes langsgroeven(platte riem over gehele lengte controleren,dus niet enkel op het direkt zichtbare gedeelte)Onder alternator zit een veer die de riemspanning instelt.Regelmatig de twee bevestigingsbouten alternator losdraaien en terug vastzetten.V riem voor servo niet overspannen(lagers)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.