auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Ibiza: Synchromeshring versleten/kapot?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Hallo,
Ik rij momenteel in een Seat Ibiza 1,9 TDI (Rode D, Rode I) van 2002. Kilometerstand is 110.000.
Onlangs kwam ik erachter dat telkens bij het snel schakelen van de 2e naar de 3e versnelling wat ‘tandenknarsen’ voelbaar en hoorbaar was. Het is niet overdreven veel, maar het is wel irritant! Het komt voor als de versnelling bijna in zn 3e zit. Net voordat de versnelling in z’n 3e wil springen is het te horen. Het komt eigenlijk ook alleen voor bij hoge toerentallen. Bij lage toerentallen is het minder, maar bij een zeer snelle beweging van 2e naar 3e versnelling is het dan ook te merken.

Na wat speurwerk op internet en op deze (goede) site blijkt dat zeer waarschijnlijk de synchromeshring van de 3e versnelling versleten/kapot is. (trouwens, ik vind 110.000km nog wel vroeg voor versleten/kapotte synchromeshringen!). Zou dit ook echt het probleem kunnen zijn, of is het misschien toch iets anders?
Deze ringen zijn te vervangen, maar dan moet wel de versnellingsbak uit elkaar. Kosten hiervoor lopen dan waarschijnlijk behoorlijk op.
Kan ten eerste iemand vertellen wat me dit ongeveer gaat kosten? Is er hier iemand die dit ook eventueel voor me zou kunnen repareren?

Wat ik wel vreemd vind is dat bij een koude motor het ‘tandenknarsen’ niet te merken is. Mijn boerenverstand denkt het volgende: Bij koude motor is olie in versnellingsbak dikker dan bij warme motor. Hierdoor een dikkere filmlaag bij synchromeshring…geen tandenknarsen merkbaar. Bij opgewarmde motor is olie dunner, dunnere filmlaag bij synchromeshring…wel tandenknarsen merkbaar.
Is dit echt boerenverstand;-) of zou het enigszins kunnen kloppen?
Is het dan een oplossing om de bakolie te vervangen door een ‘dikkere’ olie? Zo ja, welke olie?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

Geplaatst door

rmenhe (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je zit in de richting
koude olie remt de bak inwendig sneller af
een iets dikkere olie kan idd helpen mar zal de slijtage niet opheffen
dus met de tijd komt t ook met dikkere olie terug

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

20% ATF olie bijmengen geeft ook een goed resultaat!

tedkroon 0

16 jaar

atf is geen olie maar een vloeistof
en zijn probleem is dat de synchromess de bak niet snel genoeg kan afremmen
en dan kan je beter als tijdelijke oplossing een wat dikkere olie erin doen
maar wat je ook doet
het is een lapmiddel voor een korte tijd
daarna zal je toch moeten repareren of een andere bak erop

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Afgelopen weekend de olie van de bak vervangen door 75W90 (synthetische) olie van Bardahl.
Tevens Bardahl Concentrated Gear Oil Additive toegevoegd.
Nu even aanzien of het probleem met het tandknarsen van 3e versnelling (tijdelijk) verholpen is.
De werking van de nieuwe olie is (waarschijnlijk) pas na een aantal honderden kilometers merkbaar.
Wordt vervolgd...

rmenhe 0

16 jaar

nee moet direct merkbaar zijn en zal na verloop van tijd weer afnemen
olie hoeft niet in te lopen
en de bak is uitgelopen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.