update :
mij linker groot licht brandt ook niet, (gewone licht doet het wel ) ik heb lamp vervangen , nadat ik groot lichten aanzet is de linker lamp weer stuk gegaan. hoe kan ik kortsluiting bij de lichten meten om te weten welke draad niet goed is?
grootlicht is nu verdachte, kan een kortsluiting bij de lichten zulke foutcodes veroorzaken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Allemaal,
ik heb hem uitgelezen en volgende codes gevonden :
16947 Systeem Spanning Hoog
01039 Sensor, koelvloeistoftemperatuur
P0118 Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit High
ik heb nieuwe sensor gemonteerd, probleem is niet weg, motor loopt stationair niet goed ( stotterend )
ik heb stekker van sensor losgehaald gemeten van stekker/sensor naar accu ( meter gaf 12 volt aan)
hoe kan ik kortsluiting in syteem meten/testen ( met multimeter ) ? heb geen testlamp.
massa draad van accu los ,draad van +12 zit nog vast.. een meetpen naar de draad van massa draad van accu( wel los van accu) en die andere meetpen naar de verschillende massa punten in auto,,,ik meet overaal 12 volt,,is het normaal ? zie afbeelding
Ik zou eerst eens heel voorzichtig de laadspanning gaan meten, misschien is die wel veel te hoog zoals de foutcode suggereerd.
Een veel te hoge spanning kan wel een lamp snel vernielen.
sorry ik was het vergeten te melden
laad spanning vanaf dynamo direct naar accu is 14.39 volt
tussen accu poolen 14.30 volt , er is een kleine spanning verlies
7 jaar
ik heb vandaag zelf een test lamp gemaakt ( oude schroeven draaier + ledlamp + resistor )
ik heb massa draad van lamp op (-) pool van accu vast gemaakt en dan zekeringen in de auto gecontroleerd , lamp brand op sommige zekeringen maar ongeveer op de rest van de zekeringen brandt niet ! zekeringen zijn OK.. testlamp vindt (+) stroom, zo te zien veel zekeringen zitten op de ( negatieve lijn ).
ik dacht dat de zekeringen altijd in auto op de (+) kant zitten,,,,of weet ik het verkeerd ?
7 jaar
Zekeringen hebben inderdaad altijd een +, maar een groot gedeelte is of geschakeld via contactslot of middels schakelaar van gebruiker, zoals licht, ruitenwisser, achterruitverwarming etc.
Meet de spanning ook eens als de motor iets meer toeren maakt.
Audidriver73 bedankt voor deze informatie, ik zat te twijfelen in de zekeringen en verbindingen.
sommige zekeringen zijn inderdaad verbonden aan massa en toen ik koplampen aangedaan heb en contactslot gedraaid heb heb ik Positieve signalen gemeten.
Beste Ralf_Jensen ik heb het vandaag gemeten :
tussen accupolen :
onbelast stationair : 14.36 volt ( 4000 toeren +- hetzelfde)
belast ( kachel en alles aan ) blijft op 14 volt ook op 4000 toeren
motor stottert steeds ( het is niet constant ,,ongeveer om de 4 7seconden lijkt het alsof 1 clinder misfire heeft ) bij de hogere toeren merk ik het minder tot helemaal niet ..tijdens rijden is het net zo...je merkt het op de 1e en 2e versnelling tot 20-30 km/uur meer ( stottert ) en bij hogere snelheid stottert niet maar ik merk dat trekkracht wel minder is
7 jaar
Ik denk dat je nog bougiekabels hebt , zoja , spuit ze eens nat en kijk wat er gebeurt , als je het in het donker doet en er is een kabel of meerdere slecht , zie je de vonken overslaan. , dat zou dan het onregelmatig lopen kunnen verklaren.
kaleido 1 ongelofelijk !! je hebt het gevonden
ik had kortsluiting als oorzaak uitgesloten en zou verder kijken naar bougies lucht+maf en lambda sensor.
en weet je, als eerste had ik ook bougies vervangen, en kabels gecontroleerd, blijkbaar dit moest ik ook in het donker doen...:)
ik kom net van buiten, ik heb met watersproeier blok beetje nat gemaakt.
bougie kabel van cilinder 1 geeft vonk aan de rand van bouigiekamer , dus blok krijgt stroom van bougie 1. een op een andere manier meet ECU deze stroomlekkage als hoge voltage denk ik. ik zal morgen kabel vervangen en hoop dat het hiermee opgelost wordt, wat mij nog in twijfel brengt is dat tijdens de koude start de eerste 4 5 minuten hij loopt goed en zag ik ook geen vonk...pas als motor en sensoren ( lambda en temparatuur sensor van koeling) beejte op temparatuur komen dan begon hij pas stotteren en ik zag vonk in bougie kamer. waarschijnlijk is het toch bougie kabel. morgen weet ik het zeker.
kaleido het was echt fantastisch idee , 50 ml water heeft het gedaan wat vagcom (vcds 15) niet kon doen :))
wat ben je van beroep als ik het mag vragen ? hartelijk bedankt deze nuttige informatie
special bedankt alle beste leden voor het meedenken en voor jullie bijdragen. ik heb veel geleerd van jullie en weet zeker in de toekomt zal deze topic ook anderen helpen
7 jaar
Dat zijn oude truukjes van vroeger , tegenwoordig zijn het vaak allemaal penbobines en geen kabels meer , dan moet je soms terugvallen op boeren slimheid , dat hij overslaat is zo wie zo niet goed , ik hoop dat dit hij ei van Columbus is.
Vroeger moest je zelf denken , nu denken ze alles op te kunnen lossen met een laptop.
je hebt helemaal gelijk, soms vraag ik me ook af of wij inderdaad nog intelligenter en moderner zijn dan een man uit de steentijd of 1000 jaar geleden,,
Hij kon alles zelf maken, wapen,kleden, jagen, koken, brood, tarwe,...en noem maar op...
hij had geen Iphone, google, facebook,, maar hij kon wel bestaan...
ik ben heel benieuwd wat de mensheid zou doen als de supermarkten 3 wekenlang niet zou openen ...
hij doet het weer , het probleem was de bougie kabel , hij trekt loopt perfect..
nogmaals bedankt voor de Tip :)
7 jaar
Dan hadden de begrafenisondernemers een hoop werk ha ha.
[quote=kaleido 1]
Vroeger moest je zelf denken , nu denken ze alles op te kunnen lossen met een laptop.[/quote]
Sommigen denken zelfs dat je met een software update alles oplost....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar