auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat IBIZA: Vacuum probleem

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: CFW, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Hallo mensen ik heb een probleem met mijn seat. Iemand misschien een idee?

Een kleine twee maanden geleden begon het probleem dat soms zomaar het vermogen totaal weg was en kreeg turbo druk storing.auto gaat in noodloop
uitgelezen was turbo druk te laag.

Tijdens het rijden ook live data bekeken en idd geen druk. Storing gewist rijd weer top.

Paar dagen is het weer goed geweest tot het sochtends zomaar weer het vermogen weg was. Weer dezelfde storing turbodrukregeling en turbodruk te laag.

N75 klep die turbo met vacuum aanstuurd vervangen en slangen gecontroleerd, niks lek. Potje op turbo gecontroleerd met vacuüm pomp lekt ook niet.

Toen ik dat vervangen heb bleef het goed, en heb zelfs nog tot 2keer toe de oude n75 erop gezet en kreeg meteen storing, en had geen vermogen. nieuwe eraan was goed dus was er van overtuigd dat de klep stuk was.

Heb tussendoor ook nog met een vacuüm meter met een leiding naar binnen gereden 2 dagen lang toen bleef het goed had gewoon een bar onderdruk.

Tot weer een paar dagen later weer op de snelweg ineens geen vermogen maar nu bleek ik ook geen vacuüm meer te hebben op de rembekrachtiger want die was leeg en dus keihard. Remmen ging zeer slecht.
Onderweg gestopt vacuüm leiding die naar de turbodrukregeling gaat los gehaald bij het T stuk boven op de vacuüm pomp, de andere leiding zit dus nog op de vacuüm pomp en motor loopt maar heb hier geen vacuüm op.
Leiding van de vacuüm pomp af gehaald maar die geeft wel vacuüm.
Leiding weer op de vacuüm pomp gezet en geeft nu ineens wel weer vacuüm naar de turbodrukregeling. Storing gewist en verder gereden, remmen deden het weer goed en het vermogen was ook gewoon weer terug niks aan de hand.

Weer een dag later ongeveer van huis 5 km gereden niks aan de hand tot op de snelweg weer het vermogen weg en weer werd het rempedaal steeds harder tot ie helemaal hard bleef. Rustig door gereden want ja moet toch wat. Weer de leiding op de vacuüm pomp eraf gehaald vinger erop en die zuigt gewoon hard. Leiding er weer op maar de remmen bleven hard.

Vanaf de vacuüm pomp loopt er een twee delige leiding met een terugslagklep naar het membraam van de rembekrachtiger deze allebei vervangen voor nieuwe. Turbodruk storing weer gewist en gaan rijden.
Gewoon weer goed, remmen doen het en heb vermogen dus heb ook vacuüm.

Weer een dag later weer geen vermogen maar wel vacuüm naar mijn remmen want die blijven het doen. Leiding naar turbodruk regeling los gehaald maar staat geen vacuüm op. Leiding op vacuum pomp los gehaald en terug gezet wel ineens weer vacuum. Weer storing gewist en nu blijft het weer goed.

Iemand die zoiets herkent of heeft gehad of iemand een idee?
Het lijkt me niet dat een vacuüm pomp het eerst wel doed, dan ermee stopt en dan het wel weer doet. Elke keer als ik de leiding bij de pomp eraf haal en me vinger erop zet heeft ie daar vacuüm.
Zou het dan kunnen zijn dat het membraam van de bekrachtiger soms goed is en soms lekt en dan weer goed is.

Het gaat om een 1.2 tdi cfwa met ongeveer 115.000km erop
Het is een beetje een lang verhaal zo hoop dat iemand me ermee kan helpen.

Update: heb nu bij de vacuum leiding bij de vacuum pomp aan de turboregelingzijde weer een vacuüm meter aangesloten. Tijdens rijden - 0.8bar(vrij lange leiding naar binnen) en tijdens rijden na een paar km zakt vacuum ineens weg. Leiding bij vacuum pomp eraf gehaald geeft wel vacuum op de pomp maar niks naar de turboregeling. Remmen doen het nu wel. Motor uit en opnieuw gestart meteen weer - 0.8 bar...
ik ga nu proberen om de leiding naar de bekrachtiging af te doppen dan maar even zonder bekrachtiging rijden. Als ik dan het probleem nog heb zit het in de pomp en als het vacuum goed blijft zit het dus in de bekrachtiger.

Geplaatst door

daan-1 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nieuwe vacuum pomp gemonteerd. Probleem is over. Rij nog wel met een vacuüm meter in de auto maar die blijft netjes op - 0.9 bar staan.

Ook de oude pomp uitelkaar gehaald maar is weinig aan te zien mechanisch het zat hem denk ik in de aansluiting waar je de vacuüm toevoer op aansluit. Hier zit een rubber membraampje in wat niet af zou kunnen sluiten. Volgens mij was het bij die nieuwe pomp ook iets van een kogeltje ipv een rubber flapje.

daan-1 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.