Hallo.
Ik heb eergisteren een nare ervaring gehad met een betonnen wegversmalling.. De punt meegepakt en het voor en achterwiel hebben een nieuwe vorm aangenomen. Die zijn inmiddels vervangen echter bleek dat niet het enige probleem.
Wat ik nu heb kunnen zien is dat de aandrijfas dusdanig schuin staat dat ie tegen mijn chassis aanloopt. De bevestiging van het draagarm waar rubber inzit zag er wat verwrongen uit. Ik vrees het ergste, maar heb wel met goede hoop een nieuwe draagarm besteld, en inmiddels binnen.Vanavond of morgen gaat ie op de brug om een eens goed te kunnen bekijken samen met mijn broer.
Nu ga ik ervan uit dat ik het rechterdeel kan vergelijken met het linker om afwijkingen te constateren in het chassis. Om dit eventueel te kunnen corrigeren of constateren dat het einde verhaal is.
Zijn er punten die speciale aandacht verdienen? Ik heb geen idee waar de krachten heen gaan bij een dergelijke aanrijding. Is het überhaupt mogelijk dat het "slechts" het draagarm is wat verbogen is? Het wiel leek niet alleen duidelijk verder naar achter te staan maar ook wat schuin naar buiten aan de bovenkant.
Als iemand nog tips heeft voor het monteren van een draagarm, bijv bepaalde volgorde, dan zijn die ook van harte welkom.
Ik heb de auto nog wel kunnen verplaatsen btw. Weliswaar met de nodige klereherrie maar sturen lijkt goed te gaan.
Alvast bedankt.
Gr Mario
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In dit geval lijkt het mij beter als je naar een autoschadebedrijf gaat en de zaak laat opmeten.
Zomaar zelf wat doen tot het wat lijkt is onverstandig...uitlijnen na een raparatie aan de wielophanging is ook altijd nodig. ( toespoor, askanteling en wielvlucht)
Ben het met hans eens , maar de draagarm heb je al , deze kun je dan ook gewoon monteren , als er echt iets krom is qua bevestiging van de draagarm gaat deze niet passen en heb je dus al een antwoord of je moet laten richten.
Past deze spanningsvrij dan monteren en alles vast zetten als de auto op de wielen staat.
Daarna naar een bedrijf dat 4 punts uit kan lijnen omdat de achterkant ook een klap heeft gehad , daar kan ook nog wat krom zijn.
Uitlijn rapport zal je vertellen of je naar een richt specialist moet .
Dit is in mijn ogen de goedkoopste weg , hem zondermeer bij een richtspecialist neer zetten kost vele malen meer.
Dat alleen de draagarm krom is , is goed mogelijk , chassis technisch zijn ze vrij hard deze auto s.
Wiellagers en veerpoot kunnen ook nog beschadigd zijn.
10 cm is trouwens wel wat overdreven trouwens.. laat het 3-5 zijn. Maar dat terzijde.
Maar ik ga id eerst zelf aan de gang, zodra blijkt dat er afwijkingen zijn die ik niet kan verklaren in het chassis ga ik geen risico's nemen. Uitlijnrapport is een goed idee. Dus de draagarm moet te monteren zijn als die op zijn wielen staat? Dus demonteren als die los staat, en dan zou het wiel weer op zijn plek moeten gaan? In de lengterichting? Bedankt Iig.
7 jaar
Nee draagarm monteren met het wiel vrij van de grond , maar vast zetten als hij op de wielen staat , anders staat de boel onder spanning.
Ik heb besloten de wagen in de verbogen staat te verkopen, en een tomos gekocht. Zagen er toch niet zoveel brood in gezien eventuele gevolg schade. Iig bedankt.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar