Seat Alhambra: warm lopen auto met caravan

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi

Alhambra de themperatuur loopt op met de caravan er achter heb verschillende rijstijlen uitgeprobeerd a.o in een lagere versnelling en hoog in de toeren 4000

En hij geeft aan stop de motor en koelwater bijvullen maar deze is op pijl.

Ik had zelf gedacht dat de waterpomp niet goed meer is , een schoep afgebroken.
of de radiateur verstopt. of versleten.
de automatische fan wordt te laat ingeschakeld.

jkoenen

Geplaatst door jkoenen (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Lochisch, Met de caravan moet de motor meer vermogen leveren. De minimum motortemperatuur wordt geregeld door de thermostaat. Als het koelwater bij de thermostaat kouder is dan de openingstemperatuur van de thermostaat? blijft deze dicht. In de praktijk zal de thermostaat steeds een beetje open gaan en dan weer sluiten. In nederland zijn de wegen vlak en de langste helling is een oprit naar een brug of viaduct. De extra capaciteit van het koelsysteem wordt bijna nooit gebruikt. Met een caravan achter de auto zijn de omstandigheden anders. Er woordt meer gevraagd van het koelsysteem. Eerst zal daardoor de thermostaat geopend blijven waardoor er meer vloeistof in de radiateur gekoeld gaat worden. Als de temperatuur nog hoger wordt is het temperatuur verschil tussen de buitenlucht en het koelwater broter. waardoor een betere koeling. De consequentie is wel dat de temperatuur in het motorblok hoger is. Die temperatuur kan wel hoger dan 100 graden worden...Omdat het koelsysteem door de opwarming onder druk komt te staan, kan het water pas koken bij een (veel) hogere temperatuur dan 100 graden. Je zult hierdoor ook merken dan de fan soms wat meer en eerder aan slaat bij langzaam rijden of stilstand...

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

In iedergeval niet in de hoogste versnelling rijden , tegen een bult op , laat hem rustig een beetje toeren maken , is beter voor de koelling , meer circulatie.
Op tijd terug schakelen wil ook flink helpen.
Automaat of schakel trouwens ?
Geen 12 mud aardappels in de caravan liggen ?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Natuurlijk is het belangrijk dat de juiste versnelling wordt gekozen. vooral bergaf. Bergop merk je meestal wel dat je in de verkeerde versnelling zit. bv doordat je met het gaspedaal op de plank steeds minder snel gaat. In tegenstelling tot 50 jaar geleden heeft de rijwijze weinig met het koelsysteem te maken.. In die tijd begon het koelwater bij 100 graden te koken waardoor de warmte overdracht op de hete plekken veel gebrekkiger werd. (minder koeling) maar wat dan nog erger was, het volgende. Door de plaatselijke temperatuurverschillen,soms veel meer dan 100 graden zette de 1plek zoveel meer uit dan een plek er vlak bij, dat de koppaking op een plek veel te veel spanning moest verwerken en op een andere plek nagenoeg los kwam te liggen... De stoom verdween samen met het eigenlijk noodzakelijke koelwater en kwam niet meer terug. In de bergen (op grote hoogte) gebeurde dat veel eerder. De buiten luchtdruk is daar namelijk altijd veel lager, zodat het koelwater daar soms al bij 90 graden kookte.
Je kon toen de capaciteit van de radiateur vergroten door de motor en dus ook de fan sneller te laten draaien.(meer wind door de radiateur) Met de komst van de zelfdenkende electrische Fan en het gesloten koelsysteem werd alles anders. Fabrikanten verkleinden de koelsystemen. maakte de cilinderkoppen minder zwaar enz.enz.(goedkoper, voordeliger.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Was ik nog vergeten te melden. Het maakt eigenlijk niet zo veel meer uit of de motor temperatuur 80 of 120 graden is. Als er verder maar geen fundamentele gebreken zijn...

jkoenen (0), 10 jaar geleden

De oplossing is er nu uit gekomen motor lagers uitgelopen moet een nieuwe motor in.

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat heeft niets met de temp te maken, dus een antwoord wat kant nog wal raakt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.