Seat Ibiza: witte rook, turbo kapot??

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 81kw

Nadat mn auto voor grote beurt is geweest en de distributie riem is vervangen loopt de motor veel rauwer en hoor je een tikkend geluid..verder was er niet veel aan te merken, het vermogen is gelijk.

Ik liet het mn auto even stationair draaien om het aan iemand te laten horen. Motor was toen nog koud, en liet de motor voorzichtig naar de 2000tpm gaan. boven de 1800 toeren kwam er toen heel veel witte rook uit de uitlaat. nog een keer geprobeerd. en vervolgens de motor uitgezet. heb em toen naar de garage laten slepen omdat k bang was dat de distributie riem verkeerd was gemonteerd en daardoor misschien de pomptiming ook verkeerd stond. de distributie riem blijkt goed te staan.

Eenmaal bij de garage zeggen ze nu dat mn turbo bijna aan puin is. vind dit overgens een vreemde conclusie.ondanks de turbo hard uit de uitlaat fluit (wat ie altijd al heeft gedaan) heb niet zin om een turbo te vervangen terwijl het niet nodig is..ook hebk geen vermogen verlies of merkbaar verschil met eerst.. denk dat het eerder aan de pomptiming ligt oid

hebben jullie misschien enig idee waardoor de witte rook en het tikkende geluid kan ontstaan??

cupratdi

Geplaatst door cupratdi (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Santa (0), 16 jaar geleden

Witte rook in het Vaticaan betekent een nieuwe Paus.
Witte rook uit je uitlaat betekent VOCHT.

Kennelijk ligt je koppakking eruit of in het ergste geval een scheur in je kop of blok.
Kijk bij warme motor eens in je expansietankje.
Zie je luchtbellen?

"Eenmaal bij de garage zeggen ze nu dat mn turbo bijna aan puin is. vind dit overgens een vreemde conclusie.ondanks de turbo hard uit de uitlaat fluit (wat ie altijd al heeft gedaan)"

Dat de turbo zo nu en dan een fluitje laat horen hoeft niet erg te zijn. Is bij de 110 pk wel meer voorkomend.
De 1.9 CDTI van Opel met 150 pk fluit er een stuk luider op los.
Maar wat is HARD fluiten.........?

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

cupratdi (0), 16 jaar geleden

jah. dat fluiten is normaal denk k, want zit bijna dubbel zo dikke turbo op dan normaal. is getuned van 110pk naar 180pk, en is 1 rechte pijp naar achteren, zonder dempers dus;) allleen achterdemper dan uiteraard..

ik wacht verder af wat er bij de garage gaat gebeuren...

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

witte rook is met zekers koelwater wat in de cilinder komt zonder twijfel!!!
als je turbo kapot is kan dat 2 dingen zijn 1. blauwe rook uit je uitlaat , dit IVM dat je blok meer olie aanzuigt 2. dat als je rijd en je trekt hem een beetje in toeren rond de 3000 a 3500 en je laat het gas los moet je goed luisteren of die niet blaast ( klinkt als of die dan zijn druk er uit gooit )

dan is en een lek in je turbo systeem dus een slang die los zit of je intercooler die kapot is ( dit komt ook veel voor bij de TDI )

maar jouw probleem klinkt toch meer dat je distributie riem niet goed op tijd ligt !!!
en dan met name je dieselpomp dit afstellen komt zeer nauwkeurig en kun je beter over laten aan een vakman

suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.