Skoda Fabia: Condens interieur

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,4 L 74KW

Deze Skoda Fabia Combi heeft veel last van natte aanslag (condens) in het interieur, vooral op de ramen.
Er licht dan ook permanent een spons en zeem in de auto.
Bij nachtvorst (zoals in deze tijd) zijn 's ochtends de ruiten van binnen bedekt met aangevroren condens.

We hebben hier nog enkele auto's die dat probleem niet hebben. Alleen de Fabia staat 's ochtends met dichtgevroren ruiten.

De instelling van de luchttoevoer (van buiten of recirculatie) lijkt niet van invloed. Toch komt er vocht binnen en wordt de vochtige lucht niet of onvoldoende afgevoerd.

Wie kent dat zelfde verschijnsel en weet een afdoende oplossing.

Troyaan

Geplaatst door Troyaan (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

Vaak is de oorzaak een vervuild interieurfilter.

een veel voorkomend probleem.

Troyaan (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor deze reactie. De luchtfilters (dus ook het interieur- of zog pollenfilter) worden geregeld gewisseld.

Het interieurfilter zit er voor de reiniging van stofdeeltjes van de instromende lucht. Voorzover ik weet zijn de vezels van het filter niet hygroscopisch en is het dampdoorlatend. Bij een hoge vochtigheid of dampspanning van de buitenlucht zal dit filter uiteraard meer vocht toelaten. Echter, juist in de wintertijd is droge lucht en lage dampspanning overheersend.
Daarentegen zal de damp eerder condenseren door de lagere buitentemperaturen in dit jaargetijde.

Ik heb de indruk dat het vocht in hoofdzaak binnen komt door de uitademing van inzittenden, natte kleding, besneeuwde schoenen etc.

Zo redenerend ligt het meer voor de hand dat het probleem eerder in de afvoerventilatie moet worden gezocht.

Lieve Gompy (0), 14 jaar geleden

Zoek de diverse Skoda-forums maar eens af op "lekke deuren", mijn vermoeden is dat je daar het probleem moet gaan zoeken..
Suc6

Mausx (0), 14 jaar geleden

of de afvoer buizen verstopt onder de airco. gebeurt ook geregeld.

Troyaan (0), 14 jaar geleden

Wat de deuren betreft. Geen defecten aan de rubbers of raamsluitingen. Eventueel inlopend water langs ramen moet via uitlaatgaatjes onderin kunnen weglopen. Deze zijn open. Gesloten deuren bewegen niet, anders "pompwerking". Niet dus. Ik kom ook steeds meer tot de overtuiging dat het niet zozeer de vraag is hoe het vocht binnenkomt (2 personen en een opgewonden hijgende hond produceren heel wat waterdamp!) maar wel hoe het er uit gaat.

De afvoer onder de airco heb ik nog niet nagekeken. Doe ik vandaag nog. Resultaat volgt.

Bedankt voor beide reacties.

dreuge (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je de deuren open doet nadat het flink geregend heeft zijn dan de dorpels (het platic en het rubber) nat. Daar waar eigenlijk geen water mag komen. Dan moet je je portieren afkitten. Dan kunnen die gaatjes onderin de deur nog wel open zijn, maar het vocht komt dan ook binnen, Achter je portier bekleding. En je waterbak onder de voorruit kan ook het probleem zijn. Als er allemaal blad in zit, kan het water niet meer weg en loopt het via kabels of iets anders naar binnen. Ook even controleren.

Troyaan (0), 14 jaar geleden

Dat lijkt me goede raad. Bij de eerstvolgende grote regenbui of wasbeurt (desnoods even met de spuit er op) zal ik dat controleren.
De waterbak onder de voorruit wordt weliswaar geregeld met druklucht schoongemaakt maar voor je het weet zit er weer van alles in.

Ik heb hier ook een Ford Ka, een Fiat Brava en een Toyota RAV4. Bovendien werk ik geregeld aan allerlei andere auto's, ook van VAG. Bij de eigen auto's komt condens in het interieur vrijwel niet voor. Anderen hebben er -desgevraagd- ook geen last van. Bij voorbeeld: van de Fiat Brava is de afvoerslang van de waterbak onder de voorruit geregeld verstopt (bladeren) en bij de Ka zitten de afvoertjes van de deurpanelen vaak dicht door ingedroogde modder.
Toch is het steeds weer de Skoda Fabia waarvan de ramen in deze tijd 's ochtends aan de binnenzijde moeten worden schoongekrabt.

Ronnie1 (0), 14 jaar geleden

Ik zou toch maar eens onder de matten achterin (met name rechts) kijken, het rechter achterportier is oorzaak nr 1 wat lekkage betreft.(ik heb er zelf ook last van gehad). Enigste remedie is het uitbouwen van het raamchassis, hier achterlangs kitten en weer terugmonteren. Het water loopt (zoals eerder beschreven) van binnenuit langs het raam, dan via de binnenkant portier achter de deurkaart langs over de rubbers en dorpel
naar binnen op de vloer.

Troyaan (0), 14 jaar geleden

Ga ik doen.

Lieve Gompy (0), 14 jaar geleden

Ik had het bij alle 4 de deuren, het is een typisch Fabia probleem, zelfs bij de laatste Fabia 1 kwam het nog voor.
Voor als je zelf aan de gang wilt, hier is een link naar een duitstalig forum waar het uitbouwen beschreven staat, met foto's.

http://tinyurl.com/yga4qae

Troyaan (0), 14 jaar geleden

Prima "how to"-beschrijving. Goede site. Als ik de portieren open maak is het meestal vanwege een probleem met de sloten of om een nieuwe ruit te monteren. Vocht is voor mij nog nooit een reden geweest. Zal dus wel Fabia-specifiek zijn.
't Is even werk, maar het lijkt me beter toch maar na te kijken hoe het met het vocht in de deuren gesteld is.

Overigens heb ik nog geen natte rubbers en dorpels aangetroffen; de matten en de vloer daaronder, voor en achter, zijn droog; ook de vloer achterin (onder reservewiel) is mooi droog.

Het valt me op dat de Fabia nu al enkele dagen nauwelijks is gebruikt en dat ook de condensaanslag aan de binnenzijde veel minder is. Maar dat betekent nog niet zo erg veel. Immers, we hebben de laatste dagen erg droge lucht gehad en er is vrijwel geen ademvocht binnen gekomen. Misschien dat er tijdens het rijden vocht naar binnen wordt geperst en dat is nu ook niet het geval.
Het reeds aanwezige vocht lijkt toch "ergens" een uitweg te hebben gevonden.

Als ik zo ver ben dat ik de deuren van binnen heb bekeken of een andere verklaring vind, zal ik dat melden.
Eerst nog "even" een distributie en 7 kromme kleppen vervangen (geen Skoda).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.