Mijn Felicia 1.9 SDI motor schokte steeds bij constante snelheid. EGR vervangen en nu is het een stuk beter. Tank ook V-power en dat scheelt ook. Ik las dat het mogelijk is om de EGR te verwijderen en de aansluiting af te doppen met een EGR plaatje. Mijn vraag is of zo'n plaatje ook ergens leverbaar is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hou er wel rekening mee dat je uitlaatgas uitstoot dan voor geen meter meer klopt.... en dat dat dus ERG slecht is voor het millieu.
en je kan er in princiepe gewoon een stukje blik tussen doen....
hoeft niet een speciale pakking te zijn. als hij maar tegen hitte kan.
suc6
Een speciaal EGR plaatje is dan dus niet nodig. Bij afdoppen van de EGR zou er minder roet in het uitlaatgas zitten, omdat de verbranding dan vollediger is. Bij volledige verbranding komen er stikstofverbindingen vrij en die probeert men door EGR terug te dringen door de verbrandingstemperatuur omlaag te brengen. Helaas wordt de verbranding dan onvollediger. Bij onvolledige verbranding kunnen er in het algemeen stoffen (roet) ontstaan die schadelijk zijn voor de gezondheid (soms zelfs kankerverwekkend). De blauwe walm van een diesel kan beter niet worden ingeademd. Qua milieu vraag ik me af wat eigenlijk erger is: zuivere stikstofverbindingen(NOx) of deze organische afvalproducten vanwege onvolledige verbranding. Wie weet dit? Zonder EGR zal de uitlaatuitstoot niet meer kloppen. Misschien moet de EGR er voor de keuring dan wel weer even op. Omdat de motor zonder EGR schoon blijft en niet wordt verontreinigd door de uitlaatgassen die opnieuw worden ingevoerd, zou je tijdens de meting in de keuring (met EGR) ook minder roetuitstoot mogen verwachten. Afgezien van wat minder NOx uitstoot, zie ik meer nadelen dan voordelen van EGR, maar misschien kan iemand mij vertellen hoe belangrijk het is. Ik hoorde dat verwijdering gevolgen zou kunnen hebben voor de katalysator, maar er is juist minder roetuitstoot bij volledige verbranding. Of is de hogere verbrandingstemperatuur bij volledige verbranding soms schadelijk voor de motor? Wie weet er meer van?
PS. Ik ben een nieuwsgierige leek!
19 jaar
Ja hetgeen je hier allemaal schrijft is wel correct. Op de vraag wat het gevaarlijkste voor het milieu is??? NOx zorgt voor zure regen en dus aantasting van gebouwen, planten en voor ziektes. Roetdeeltjes zorgen ervoor dat ze diep in de longblaasjes terecht kunnen komen en zorgen daar voor allergieën en kanker zorgen. Volgens mij heeft het afdichten van je EGR geen nadelige invloed op je katalysator of motor. Volgens mij heeft het veel te amken met normen. Op een gegeven ogenblik heeft men gesteld dat NOx uitstoot gevaarlijk was voor het milieu en moesten autofabrikanten er maar voor zorgen dat de NOx uitstoot gereduceerd moest worden. Dat daarbij dan andere schadelijke stoffen vrijkomen, wordt niet in rekening gebracht
19 jaar
Ik heb de aansluiting voor de EGR inmiddels met een plaatje af laten sluiten. Het probleem van het schokken is hiermee volledig opgelost. Verder geen klachten meer.
19 jaar
blij het te horen Joop. Nog veel succes
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Felicia of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar