Ik zal even het verhaal uitleggen.
De wagen begon sinds kort in te houden en te stotteren bij het rijden. Bij optrekken (vooral rustig) rijden begon de motor in te houden vanaf 2000 toeren en zelfs terug te vallen in toeren.Zo erg zelfs dat ik de brug heb moeten oprijden op enkel koppel door opschakelen :-o. Natuurlijk stopte ik dan en keek even de motorkap... Je krijgt em simpelweg niet over de 3000toeren uit, en zo geraak je nergens met een benzine...
1x heeft bij het starten de benzine pomp een ratel gegeven, alle andere keren het leuke gezoem :-). De filter is vervangen op 154000 en was dit eigenlijk uit het oog verloren. Olie verversen doe ik altijd zelf maar grote zaken worden door een VW-gek hier in de buurt gedaan.... Bougies en luchtfilter zijn nu een kleine 20 000km oud.
Mijn rijsituatie;
Ik rijd ongeveer een kleine 500 km per week vooral stadsverkeer, ik tank euro 95 altijd bij Shell... Wat ik fout doe is dat ik de tank elke keer tot op reserve rijd(tank 1x per week).
Maar wat is dan de levensduur van zo een filter? Want de garage vond geen foutmeldingen, je zou toch denken dat hij dat zou aangeven 'probleem benzine' niet???
Nu Benzine filter is veranderd en hij doet het nog steeds, na wegrijden na ongeveer 5km en motor terug warm is gereden...
Nu hebben we hem opnieuw aan de pc gehangen en volgende meldingen kwamen boven;
00537
00533
00525
Kheb deze op Gerritspeek ingegeven en kom wel tot een aantal oplossingen. Weet iemand trouwens hoe je je brandstofpomp kunt testen?
Nu, de garage denkt aan een paar zaken (reeds filters vervangen, alles nagekeken op lekken met remmenreiniger, deed niets.;
1) Lambdasonde stuk
2)kat vertopt of zit schuin. (hoorde overtijd wel een serieuse Kloenk onder de auto zonder dat ik heuvels nam)
3)LMM stuk
4)Bougies - Kabels
Nu hoe kan ik dit zelf testen? Ik wil geen 100e euro's uitgeven om te checken. Kan iemand me aub wat helpen? Welke stappen eerst vooraleers ik begin te vervangen.
1) Lambda eerst uitlezen?
2) Eens kloppen op de katalysator met een rubbere hamer (???)
Welke waarde moeten bepaalde zaken hebben, ik heb zelf een multimeter en eventueel een vvagcom ter beschikking. En heel belangrijk in welke volgorde???
Grtz en merci !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even de uitleg bij de foutcodes (moeten jullie niet beginnen te zoeken);
00537
Bovengrens overschreden ↔ (Upper Limit Exceeded)
Mogelijke verschijnselen:
Geen lambdaregeling
Motor loopt ruw
Motor slaat af
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Lambdasensor(en) defect
Lambdacontrole / Lambdasensor(en) defect
Injector(en) defect / geblokkeerd
Regeling Brandstofdruk defect
Brandstofpomp defect
Brandstoftank leeg
Mogelijke oplossingen:
Check (meetwaardeblokken) / vervang Lambdacontrole en/of Lambdasensor(en)
Check / repareer de bedrading en aansluitingen van/naar Lambdasensor(en)
Check / maak schoon / vervang de injector(en)
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Regeling Brandstofdruk
Check (meetwaardeblokken / vervang de Brandstofpomp
Check of er brandstof in de tank zit
00533
Ondergrens niet bereikt ↔ (Lower Limit Exceeded)
Bovengrens overschreden ↔ (Upper Limit Exceeded)
Mogelijke verschijnselen:
Stationair toerental te laag
Verhoogd brandstofverbruik
Mogelijke oorzaken:
Er is een luchtlek tussen de Luchtmassameter en de motor
Luchtfilter vuil
Gasklephuis vuil / defect
Klep luchtregeling stationair toerental (N71) zit klem / is defect
Bedradingen en/of aansluitingen van/naar Klep luchtregeling stationair toerental (N71) defect
Brandstofinjector(en) defect
Brandstofpomp verstopt / defect
Luchtmassameter (G70) defect / vuil
Onjuiste werking van de EGR
Mogelijke oplossingen:
Check / repareer luchtlekken tussen de Luchtmassameter en de motor
Luchtfilter vervangen
Leer het Gasklephuis (opnieuw) in
Check / repareer aansluitingen en bedrading van/naar Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
Check (meetwaardeblokken) / maak schoon / vervang de Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
Check (meetwaardeblokken) de brandstofpomp
Check (meetwaardeblokken) de brandstofinjector(en)
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Luchtmassameter (G70)
Check (meetwaardeblokken) de EGR werking
00525
Signaal te zwak ↔ (Signal too Low)
Mogelijke verschijnselen:
Emissies buiten de specificatie
Toegenomen brandstof verbruik
Uitlaatgassen zijn veel te rijk
Vervuilde bougies
Emissielampje brandt
Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
(G39) defect
Bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39) defect
Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
Check (meetwaardeblokken) / vervang (G39)
Check / repareer bedradingen en aansluitingen van/naar (G39)
Grtz
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar