close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia 2002: Koelvloeistof / Airco wordt niet lekker warm

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: AQY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

1. Graag wil ik weten wat de relatie is tussen de AUTO en ECON stand op de koelvloeistof temperatuur. Waarom stijgt deze temperatuur wel naar 90 in ECON stand en niet in de AUTO stand?
2. Waar kan ik informatie vinden om de klep aansturing te vervangen van de climate control?
3. Waar kan ik de juiste onderdeel nummers vinden, zodat ik niet eerst moet gaan demonteren en dan pas het nummer kan aflezen?
4. Kan iemand mij een prijsindicatie geven van deze aansturingen? Zit er over na te denken om preventief alles te vervangen.
5. Of een website waar ik dit kan bekijken/bestellen?

En dan hier mijn verhaal achter de vragen:

Al langere tijd merkte ik dat, met name in de winter, de koelvloeistoftemperatuur moeizaam omhoog gaat. In de warmere perioden lette ik eigenlijk niet zo op.
Ook merkte ik dat het ontwasemen niet echt lekker snel verliep ten opzichte van de jaren ervoor. En de temperatuur in de auto nam ook niet echt snel toe.

Ik heb mijn climate control altijd aan staan, het extra brandstof verbruik neem ik voor lief. Ik merkte bij een collega, waarmee ik regelmatig carpool, dat zijn temperatuur veel sneller toenam en dat het bij hem in de auto ook lekker warm aanvoelde nadat hij ongeveer 5-10 minuten gereden had. Okay, zijn auto is wel jonger, maar als de airco goed onderhouden wordt zou het niet veel verschil moeten uitmaken toch?
Ik ben ook eens de auto goed in de toeren laten rijden (4500 – 5500) nadat de temperatuur op ongeveer 60 gr C stond. Met veel moeite bereikte ik de 80-90 gr C waarna deze wegzakte naar 70 gr C wanner ik weer normaal ging rijden!?
Pratende hierover kwam al snel naar voren om te kijken naar de thermostaat, maar ook om even op Problemcar te kijken naar ervaringen.

In de diverse topics kwam ik verschillende ideeën/oorzaken tegen.

Zo heb ik een diagnostische test gedaan (knop ECON en luchtcirculatie gelijktijdig indrukken, 3 sec vasthouden, sleutel omdraaien naar contact, knoppen los laten) en dit gaf mij de foutcode 4F8 aan. Dit zou een klep aansturing zijn welke niet meer werkt.
Wat ook in een topic besproken werd is om eens op ECON te gaan rijden i.p.v. AUTO. Dit gaf een verassende wending aan de koelvloeistoftemperatuur. Na zo’n 5-10 minuten gereden te hebben, werd het lekker warm in de auto en dat bij een buiten temperatuur van zo’n 8 gr C. De koelvloeistof temperatuur ging ook netjes en vlot omhoog. De dagen erna heb ik afgewisseld tussen AUTO en ECON. Verschil was duidelijk te merken. Ook eens op AUTO weggereden en nadat de temperatuur enige tijd op 70 gr C stond/”bevroor”, omgeschakeld naar ECON. Het verwachte resultaat kwam uit, de temperatuur was binnen 5 minuten op 90 gr C.

Ik hoop dat jullie zo voldoende informatie hebben om mijn vragen te beantwoorden.
Ik ben benieuwd.

Geplaatst door

Michael_O (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vandaag heb ik het dashboardkastje los gehaald en de boel eens bekeken. Ik heb drie aansturingen kunnen vinden. 1 met een paarse en 1 met een groene overbrengmechanisme. Deze zitten beide achter het midden console. Ik heb diverse knoppen bediend, temp low <> high, luchtaansturing (gezicht/voeten) Beide lijken gewoon hun werk te doen zonder bijgeluiden.
De aansturing geheel aan de rechter kant deed het niet goed. Klep bewoog niet en er een kwam een tikkend geluid vandaan. Met wat hulp bewoog de klep wel.

De foutcode 4F8 zou de Central Flap Positioning Motor (V70) moeten zijn, maar als ik ga zoeken is dit niet de servo aan de rechter zijde. Dat is namelijk de Air Flow Flap Positioning Motor (V71).
http://skoda.afora.ru/CZ/Octavia/OCT/200...
(Vraag 3 lijkt hier mee beantwoord te zijn en 4 en 5 volgen vanzelf)

Wat moet ik nu doen?
Doorzoeken of toch de V71 vervangen ondanks dat daar geen foutcode op is.
Heeft iemand een beschrijving hoe ik er redelijk makkelijk bij kan?

Michael_O 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.