Regelmatig loopt het toerental van de motor op als ik ontkoppel (schakel), dit tot zo'n 3000 rpm. Na enige seconden zakt dit weer terug. Wat zich hierbij ook wisselend voordoet is een verhoogd stationair rpm, tot wel 2000 rpm. De motor wil zo nu en dan ook niet aanslaan, na enige malen lukt het starten soms toch, dan loopt de motor onregelmatig, tussen de 600 en 1200 rpm.
De dealer heeft vervangen:
1 . Koolfilter en slangen, tussen brandstoftank en motor (meen inlaatfilterhuis)
2. Lambdasonde 1
3. Lambdasonde 2
De auto gaat binnenkort weer terug voor diagnose. De dealer heeft contact gehad met de importeur, maar het probleem is niet helder, laat staan opgelost.
Heeft iemand een idee, waarmee ik de dealer op weg kan helpen?
Alvast veel dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand?
Dat kan vanalles zijn, van een vervuild of defect gasklephuis tot een kapotte ecu, kabelbreuk, water in stekker en nog veel meer.
Welke storingscodes zijn er uitgelezen ?
Dit is door de garage gedaan. Ongetwijfeld een code die verwees naar de sondes. Maar ik weet het niet. Ik kijk of ik deze kan achterhalen.
g,Ruud
7 jaar
De codes die de motor aangeeft. Beide lapdasondes zijn vervangen.
Groeten en dank voor de reacties!
Ruud
7 jaar
Is het nu dan opgelost?
Nee, zijn nog aan het zoeken (dealer), is geen harde fout. Doet zich zo nu en dan voor. Volgende week heb ik weer een afspraak.
g,Ruud
7 jaar
Vandaag wederom zelfde code's. Iemand met veel kennis en ervaring van auto's misschien een suggestie of herkent dit, adhv de symptomen en code's? Hij gaat naar de garage, maar ik ben zelf ook erg nieuwsgierig en help de garage die het maar niet lijkt te vinden, graag op weg ;-)
Dank!!
7 jaar
Als de sensoren vervangen zijn en dezelfde fout blijft terug komen, kan het aan de bekabeling of een stekker of in het ergste geval de ecu zijn.
Ik weet niet waar de ecu bij deze auto zit, weet dat bij de vw polo bijvoorbeeld deze onder de voorruit zit en hier op een gegeven moment water in komt.
Dealer denk idd ook aan de ECU. Gaan deze nu vervangen.
Ben benieuwd, dank voor de reactie!
7 jaar
Laat we hopen dat het dan opgelost is, en ja, bij sommige ecu's kan een sluiting in een sensor oorzaak zijn van een defect regelapparaat, helaas.
ECU vervangen, optoeren opgelost. Alleen auto start niet meer met warme motor. Temp.sensor vervangen (koelcircuit), nokkenas timing gecontroleerd en hogedrukpomp vervangen. Dit alles zonder resultaat. Ook PON had geen antwoord, anders dan bijna alles aan de motor vervangen. Auto staat nu bij een electronica/software specialist (via de merkdealer).
Ik ben benieuwd of de experts hier, adhv bovenstaande, goede tips hebben. Deze zijn meer dan welkom!
7 jaar
Dat is nogal wat, vraag is nu, krijgt hij bij warme motor geen benzine of geen vonk ?
Inmiddels is de auto terug. De software specialist kon niets ontdekken in de waarden. De diagnose is nu: lucht in de injectoren. Nu wordt vervangen de common-rail en de injectoren. Als reactie op bovenstaande, lijkt het erop dat lucht verhinderd dat er brandstof wordt ingespoten.
7 jaar
Ik heb zo geen antwoord , maar lucht in de injectoren lijkt me een ding om te roepen als ze het niet meer weten , zijn namelijk zeltontluchtend .
Dat hij bij warme motor niet aan wil slaan , lijkt mij toch iets van een fout/arm mengsel , hebben ze al eens gekeken of alle sensoren goed zijn en wat de brandstofdruk is bij warme start.
Ik lees wel dat er van alles vervangen is , maar is er ook gemeten , of is er vervangen na meting ?
Het niet starten van warme motor, was dat voorheen ook al aanwezig, of is dit ontstaan met de nieuwe ECU ?
Inderdaad doet dit zich voor na vervangen van de ECU. Andere problemen zijn opgelost, maar dit komt er als het ware voor in de plaats.
Juist voor het meten is hij ook naar een specialist geweest. Ik weet geen details, maar juist daar zijn alle waarden geanalyseerd en geen afwijkingen geconstateerd.
Btw niet meer starten doet zich voor met een warme motor!
7 jaar
Zou ik bijna gaan twijfelen aan de nieuwe ECU, of mag ik dat niet zeggen ?
Het was een flinke zoektocht, maar het probleem is opgelost. Goede service van de merkgarage! Iedereen bedankt voor het meedenken.
7 jaar
Dat is mooi....en wat was nu de oorzaak?
Durf het je niet precies te zeggen, er is veel vervangen om uit te sluiten. Maar ik vermoed een van de laatste vervangen onderdelen. Ofwel componenten in het brandstofinjecteer gedeelte.
7 jaar
oke, dan houden we het daar op..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Yeti of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar