Goedemiddag,
Zo hier en daar hoor ik wel eens wat over versnellingsbakken die stuk gaan. Pas was ik bij een garage waar een octavia stond, waar in de versnellingsbak een gat geslagen was, met alle gevolgen van dien..
Ik vraag me af of dat een bak was met code DUU. Kan iemand vertellen wat het euvel met deze bakken is? Is het mogelijk voordat de bak kopot gaat e.e.a. aan te passen/reviseren, of is het zo dat het wel meevalt met problemen met deze bak??
Ik hoor het graag.
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je kan niet iets van tevoren doen maar het euvel is vaak dat er een klinknagel afbreekt van het cardan en dat daar mee een gat gelagen wordt in het huis en dan is de bak dus stuk.
het is niet zo dat het altijd gebeurt zelf heb ik de indruk dat het mee bij lease wagens voor komt dan bij partikulieren(rijstijl) maar misschien is dat bedrog.
groetjes jan.
Dag Jan,
Bedankt voor je antwoord. Is er geen modificatie op die klinknagel?? Om problemen te voorkomen lijkt me dat wel handig. Een bakrevisie kost je naderhand meer...
Weet jij trouwens hoe Pon met de problemen van deze bak omgaat??
Kennen ze bij volkswagen coulance..? Of mag je blij zijn dat je een wagen voor het volk rijdt?
Groet,
Marco
16 jaar
marco er is geen modificatie op dit euvel.
en ja coulance kunnen ze er zeker wel op maar dan moet je wel bij de dealer zover ik weet het onderhoud gehad hebben want dat maakt het wat makelijker.
maar als je normaal de auto gebruikt waar hij voor gemaakt is dan gebeurt het eigenlijk niet hoor.
groetjes jan.
Dag Jan,
bedankt voor je info. Ik rijdt er rustig mee. Deze auto rijdt op lpg, en ik vraag er zeker niet het uiterste van..
Ik zit trouwens wat mijn tweede auto betreft met een probleem. Daarover heb ik ook een vraag gesteld.. Misschien kun jij me iets verder helpen.
Het is een felicia met 1,3 motor, die ik al 10 jaar rijd. Heeft bijna 300.000 gelopen op gas. Momenteel knippert het oliedruklampje bij stationair draaien met warme motor.
Blaast ook fiks via olievuldop. Zuigerveren?? Zijn ze makkelijk vanaf onderen te vervangen?? Ik wil best een paar uurtjes knutselen....
Koppakking heb ik 3 weken geleden vervangen. Kop gevlakt. Loopt verder weer prima.
Ik hoop dat je me kunt helpen.
Groet,
Marco
16 jaar
Blaast hij sindsdien ook zo uit de vuldop?? Dan kunnen het mischien ook de kleprubbers zijn.. om de zuigerveren te vervangen moet je de kop ook demonteren :-(
Hallo,
Ik maak misschien een domme opmerking, maar zitten er in dit type motor kleprubbers?? Het is een onderliggende nokkenas, met stoterstangen.. Het is al een tamelijk oud model blok..
Het lampje knipperde al voor het vervangen van de kop. Ik ging ervan uit, dat het kwam doordat de kop lekte van water naar olie, en dus ook wisselende druk te zien gaf.
Na koppakking vervangen te hebben nog steeds het knipperende lampje. (zodra je het toerental met 50 toeren verhoogd, is het uit. (Hij doet het alleen bij warme motor)
Ik weet niet of ie voor het vervangen van de kop ook al zo blies.
Marco
16 jaar
marco hoe oud is de olie?
en het is verstandig de oliedruk telaten meten want dan weet je of het echt in de druk zit of dat het iets anders is.
het zo een oliepomp kunnen zijn of een beetje verstopping van de olie zeef.
dat hij blaast via de olie pijp dat zal op zuiger veren wijzen maar zo als gezegd is dan moet de kop en het carter er onder uit en dan ben je wel effe bezig.
een compressie meting zou dus in eerste instantie wel op zijn plaats zijn want dat kun je zien hoe de waarde verschillen.
olie verbruik via klep rubbers kan zeker maar daar gaat hij geen carter druk van op bouwen.
groetjes jan.
Hallo Jan,
Omdat er nogal wat koelvloeistof gelekt is naar de olie i.v.m. de lekke koppakking, heb ik de oude olie afgetapt, en vervangen door nieuwe, samen met het oliefilter.
Zou het kunnen dat de nog aanwezige sludge zorgt voor een verstopte oliezeef?? Hoe reeel is dat?
Kop en carter demonteren kost me een uur.. Het is zo'n simpel blokje!
Maar meten is weten, dus dat zal ik eerst (laten) doen.
Bedankt alvast voor je adviezen.
Groet,
Marco
16 jaar
marco door eventueele sludge raakt de olie zeef niet verstopt hoor daar hoef je niet bang voor tezijn en inderdaad meten is weten en gissen is missen.
groetjes jan.
Goedemiddag,
Bedankt voor alle raadgevingen. Ik heb het stationaire toerental van de auto een fractie verhoogd. Ik heb geen last meer van een knipperende oliedruklamp....
Van de octavia ga ik de koppeling vervangen. Is dat veel werk bij dit type wagen?? Ik heb begrepen dat het druklager achter de bak zit. Wordt meestal niet vervangen?
Zijn er tips m.b.t. het demonteren en monteren van de versnellingsbak naast natuurlijk het gewone werk zoals het loshalen van de steekassen enz?
Met vriendelijke groet,
Marco
16 jaar
marco het druklager zit achter de bak en normaal wordt deze bij het vervangen van de koppeling gelijk mee vervangen ; hij zit dus gewoon bij de set.
groetjes jan.
Dag Jan,
Bedankt voor je snelle mail. Ik heb een sachs koppelingsset besteld. Ik bestelde een complete set, maar daarbij is het druklager schijnbaar niet inbegrepen.
Ik ga verhaal halen bij de leverancier, want ik bestelde een complete set.
Groet,
Marco
16 jaar
Jan,
Ik vergat je nog te vragen of er handigheidjes zijn om de koppeling te vervangen. Het is een hydraulische koppeling. Moet je de koppelingscylinder ook demonteren?
Groet,
MArco
16 jaar
marco dat hangt er van af als het een constructie is als de golf vier niet want daar draai je twee bouten los en leg je hem aan de kant ik vermoed dat het bij jou ook zo zit.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar