Smart Fortwo: Accu trekt langzaam leeg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en sinds 4 maanden in het bezit van een Smart for Two, 600 cc, van 1999. Sinds een maand loopt de accu van zelf leeg. Na 3 a 4 dagen is de accu volkomen leeg. De dynamo laadt normaal bij i.c. ongeveer 13,5 volt. Er zijn een aantal "groepen" die in ruststand stroom verbruiken. Dit is de groep achter zekering nr. 13 (15 A.) deze groep verbruikt het meest i.c. 0,63 Ampere, achter deze groep zit de binnenverlichting en de achter diagnosestekkerdoos. Verder gebruikt de groep achter zekering nr. 15 (7,5 A.) 0,25 Ampere, achter deze zekering zit combi-instrument, ZE-elctronica-inschuifunit, ontvanger ZV afstandsbediening, IRG (DWA) Wie o wie heeft hier een mogelijke oplossing voor dit probleem?.

reera00

Geplaatst door reera00 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Smart mini? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

h.hannemann (0) PRO, 14 jaar geleden

Controleer eens even de zekeringen /relais kast onder je stoel ( onder het tapijt ) op vocht cq oxidatie

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

en als je de accu loskoppelt en 3 tot 4 dagen wacht is hij dan ook leeg??

reera00 (0), 14 jaar geleden

Hallo Hanneman en Robby bedankt voor jullie snelle reactie.

Re: en als je de accu loskoppelt en 3 tot 4 dagen wacht is hij dan ook leeg??

Het is een nieuwe accu, die wanneer deze losgekoppeld is niet leeg loopt.


Re: Controleer eens even de zekeringen /relais kast onder je stoel ( onder het tapijt ) op vocht cq oxidatie.

Omdat er vocht / condens / water op de klep boven het motorblok lag heb ik beide stoelen uit de auto gehaald, omdat het onder de mat onder de bestuurdersstoel ook vochtig is. Heb nu de matten omhoog gedaan zodat deze kunnen drogen. Ik heb gisteren de relaiskast afgekoppeld en alle contacten van zowel de zekeringen als de relais voorzichtig geschuurd, zat overigens geen oxydatie aan. Is dit overigens de diagnosestekkerdoos waar in het boekje van de Smart over gesproken wordt of is dat weer iets anders. Kan dit vochtprobleem onder de bestuurdersstoel mogelijk de oorzaak zijn van het leegtrekken van de accu, omdat er door het vocht ergens een sluiting ontstaat?.

h.hannemann (0) PRO, 14 jaar geleden

Idd e.o.a relais kan "bekrachtigd" blijven staan door oxidatie !
Relaistjes inwendig controleren ! ! Ook de drie stekkers op de relaisbox goed controleren ! !

Driehoeksraampjes L en R achter afdichten ivm lekkage

Diagnose aansluiting zit in de ZEE ( "zekeringenkast" L onder het dashbord

reera00 (0), 14 jaar geleden

Hallo Hub, ik ben je zeer erkentelijk voor je antwoorden. Vandaag ben ik tot de ontdekking gekomen dat het linker achterraampje lekt, heb er water met de gieter over heen gegooid en het water sijpelde aan de binnenkant van het raampje weg. Ga dus dat probleem eerst oplossen, met dien verstande dat ik rechts ook maar gelijk afkit ook al lekt deze nu nog niet. Kan ik de relais inwendig controleren? Kun je deze uit elkaar halen dit heb ik er nog niet van kunnen ontdekken ik dacht dat het omhulsel een geheel is. Ik hoop eigenlijk dat dit inderdaad het probleem is met het leeg trekken van de accu. Je hoort (leest) in elk geval of het probleem is opgelost.


M.vr.gr. Fons.

Hans4040 (285) PRO, 14 jaar geleden

[color=red]Geen citaat gebruiken als de tekst al pal boven staat...

moderator[/color]

reera00 (0), 14 jaar geleden

Na veel zoeken ( m.b.v. ondersteuning van Hub) een probleem opgelost, de grootste stroomvreter inmiddels gevonden . Achter zekering 13 zit dus de achter diagnose stekkerdoos, tegen het luchtfilter aan zitten twee connectoren waar tig draden en dus tig contacten zitten. Deze twee connectoren heb ik los gekoppeld. In deze connectoren zitten (siliconen) afdichtingringen. Van de onderste connector heeft de afdichtingsring dubbel gezeten, waardoor er mogelijk of een slecht contact is ontstaan of er is vocht bijgekomen waardoor er mogelijk sluiting is ontstaan. Ik heb deze connectoren schoon gemaakt contact reiniger ingespoten en de afdichtingsring er nu wel goed ingelegd. Resultaat was dat er via zekering 13 geen stroom ( 0,65 A.) meer wegloopt. Maar nu heb ik nog een probleem op zekering 15 waar dus het combi instrument (lees digitaal dashboard) achterzit. Ik heb het dashboard afgekoppeld (stekker losgekoppeld), toen had ik geen stroomlekkage van 0,25 A meer. Ik heb met SC in Hengelo gebeld en het probleem voorgelegd, daar vertelde iemand van de werkplaat mij dat het combi instrument maximaal 50 mA. mocht trekken in ruststand en wanneer dat meer is het complete combi instrument ( C.I. ) vervangen moet worden en dat dit een kostbare aangelegenheid is.

Inmiddels het probleem achter zekering 13 mogelijk ook opgelost. Heb in de aansluiting bij de cockpit contactspray gespoten en daarna nog maar eens de stroomopname gemeten. Op dit moment wordt in ruststand iets meer dan 100 mA. Verbruikt. Volgens mij een acceptabele waarde, wat de accu (45 ah) in mijn beleving elk geval weken zou moeten kunnen leveren. Ik laat de auto nu een dag 4 staan zonder te gebruiken, als de motor dan normaal gestart kan worden is het probleem opgelost. Over een week zal ik hier nog een berichtje aan wijden.

reera00 (0), 14 jaar geleden

Hub en Robby bedankt voor jullie bijdrage.

Het probleem lijkt definitief opgelost. De Smart heeft nu een week stilgestaan en start nog steeds zonder problemen. Zoals hierboven reeds aangegeven lag het (grootste) probleem bij een van de 2 connectoren die aan het luchtfilter gemonteerd zitten. Was veel zoekwerk maar uiteindelijk toch gevonden en daarnaast het belangrijkste, de dochter is weer helemaal blij met haar Smartje.

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart mini of stel zelf een nieuwe vraag.