Smart Fortwo: Foutcode

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

Vandaag weggebracht voor APK-Keuring; tijdens afstellen koplampen (heeft er m.i. niets meetemaken) slaat de motor spontaan af. De keurmeester probeert de motor opnieuw te starte, edoch lukt niet!
In de display: zowel de "lampjes" v.d. benzine meter alswel de temp.meter knipperen, en er knipperen tevens 5 horizontale streepjes!
De garage (SEAT Dealer) heeft geprobeerd hem uittelezen, hetgeen niet lukt (Betreft een Smart forTwo BRABUS). Bij navraag bij zowel een SMART-Centre als bij een Mercedes Dealer levert als antwoord op : Nog Nooit Meegemaakt !?
Weet iemand van dit forum antwoort op al deze knipperende lampjes ?

70pk

Geplaatst door 70pk (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Smart mini? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Een 2002 model met benzinemotor moet je zo wie zo met EOBD kunnen uitlezen.
Als dat niet gaat, eerst maar eens terug naar de standaard chip en dan verder testen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

oldford, was dat niet de eerste 5 jaar na productie datum verplicht ?

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=citroënmonteurtje]oldford, was dat niet de eerste 5 jaar na productie datum verplicht ?[/quote]
Ik ben je effe kwijt. Wat bedoel je hier mee?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

het EOBD was dat niet 5 jaar verplicht na productie datum om te kunnen uit lezen dwz (bij weize van) na 5 jaar en een dag als het EOBD niet meer werkt dat er niks aan het handje is (wettelijk)

h.hannemann (0) PRO, 15 jaar geleden

Boord spanning te laag misschien ??
Massa punten goed controleren ( accu -> carr. en motor -> carr. bij achterwand boven de uitlaat )
let ook ff op de massa punten onder de koplampen
Laadspanning van dynamo controleren bij stationair draaien v/d motor met verbruikers ingeschakeld
Accu controleren

succes

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

enne, koplampafstelling valt wel degelijk onder de APK-wetgeving.

Groeten Marcel

h.hannemann (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=hellbat]enne, koplampafstelling valt wel degelijk onder de APK-wetgeving.

Groeten Marcel[/quote]
Ik denk dat hij wil aangeven dat het afstellen van de koplampen niets te maken heeft met het stop vallen van de motor !!

Is natuurlijk de vraag of men niet toevallig bezig is geweest met het "bewegen"van bedrading van bv massapunten onder de koplamp ??

wat natuurlijk ook een storing tot stand heeft kunnen brengen ????????????

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Oh, op die fiets, effe verkeerd begrepen dan.

Groeten Marcel

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Citroenmonteurtje,
Helaas, dit is een broodje aap verhaal. EOBD is hier en het blijft hier.
Alle benzine personenauto's moeten voldoen aan EOBD sinds 2001 (niet vanaf de start van de productie) maar die verplichting vervalt nooit meer.
Sinds 2008 is uitlezen via Can-bus verplicht voor alle voertuigen.

h.hannemann (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=oldford]Citroenmonteurtje,
Helaas, dit is een broodje aap verhaal. EOBD is hier en het blijft hier.
Alle benzine personenauto's moeten voldoen aan EOBD sinds 2001 (niet vanaf de start van de productie) maar die verplichting vervalt nooit meer.
Sinds 2008 is uitlezen via Can-bus verplicht voor alle voertuigen.[/quote]
Helemaal met je eens !!
Maar helaas de topic starter schiet niets op met deze wetenschappen !
Met het juiste protocol zal de auto ook uitleesbaar zijn !

Soms is dit bij dergelijke auto's met universeel gereedschap (tester) moeilijk !
Of kun je alleen het motorische gedeelte uitlezen , waarschijnlijk zal dit geen uitkomst bieden !

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

@old ford bedankt.


@70pk:


geeft het display ipv een versnelling een paar streepjes aan ? dan zou eventueel de ANWB de boel kunnen reseten. meschien kan de garage het ook ligt aan hun diagnose apperatuur

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=h.hannemann]Met het juiste protocol zal de auto ook uitleesbaar zijn ![/quote]
De vraag is wat het juiste protocol is. Er zit kennelijk een Brabus modificatie op de auto en ik sluit niet uit dat Brabus zo slim is om het protocol te wijzigen zodat je alleen nog bij hun terecht kan.
Verder kan er iets mis zijn met de bedrading tussen diagnose-stekker en ecu of iets in de ecu zelf.
Vandaar het advies om eerst maar eens EOBD te proberen en als dat werkt kun je verder zoeken.

Overigens, als iemand mij een vraag stelt, vind ik het niet meer dan normaal om te antwoorden, ook al heeft de topic-starter in eerste instantie daar niets aan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart mini of stel zelf een nieuwe vraag.