close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Smart Cabrio 2002: Laadspanning

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 600 T

Motor is terug gekomen van revisiebedrijf. Wij hebben zelf de motor weer opgebouwd, maar hadden een kabel over die we niet thuis konden brengen. Waarschijnlijk van de dynamo.
De dynamo is van het type met 3 aansluitingen, terwijl de oudere type Smarts maar 2 aansluitingen hebben nl. B+ en D+. Bij deze dynamo zit er een extra aansluiting PH IN bij, en wij dachten dat de overgebleven kabel op startmotor plus en dynamo PH IN moest, gezien de connectors. Maar de dynamo laad niet althans als je een hoop toeren draait komt hij wij naar 13.50 volt dus dan laadt hij maar zodra je gas los laadt of een verbruiker aanzet dan stort hij in naar 12.50 volt. Zit inmiddels nieuwe dynamo op maar doet het zelfde.
Is er iemand die ervaring heeft met deze aansluitingen?

Geplaatst door

fhtrading61@gmail.com (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb een aantal schema`s gevonden met de extra rode draad erop.
Maar die loopt van de plus van de startmotor naar de plus van de dynamo, terwijl ze beide een plus krijgen van de accu, dus de logica ontgaat mij hier.
Maar......heeft de dynamo wel een goede massa?

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

[quote=Hans4040]Ik heb een aantal schema`s gevonden met de extra rode draad erop.
Maar die loopt van de plus van de startmotor naar de plus van de dynamo, terwijl ze beide een plus krijgen van de accu, dus de logica ontgaat mij hier.
Maar......heeft de dynamo wel een goede massa?

mvg,
Hans.[/quote]
Bedankt voor het meedenken, Het gekke is de dynamo heeft 3 aansluitingen i.p.v. 2 zoals de oudere types.
Er loopt inderdaad een draad van startmotor plus naar plus dynamo maar dat is gewoon de B+ draad, niks geks aan dan loopt er een D+ draad (witte draad) dus laadstroomcontrole lampje, maar de derde is een PH IN aansluiting en die moet volgens Smart op de massa maar ze weten eigenlijk niet echt waarvoor deze dient? Ik ook niet maar wil dit wel graag weten.

mvg Frank

De derde draad is een "diodedraad" en moet idd op de PH.IN en op MASSA !!!
e.e.a is een modificatie en is ooit in het verleden een service-bulletin van geweest !!!(evt.om zwak gloeien van laadstroom-controlelampje te voorkomen bij bepaalde types cq merk dynamo en het leeg "trekken" van de accu)??????????

ps. controleer de werking van de "diode-draad" nadat deze verkeerd aangesloten is geweest

h.hannemann 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart mini of stel zelf een nieuwe vraag.