auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Smart City Coupe: motor blijft niet doorlopen na montage van andere dynamo

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 600 40kw

Hallo, ik heb denk ik weer wat bijzonders wat ik even niet kan bevatten. Een Smart van een klant is een andere motor ingebouwd en hierna bleek tijdens het starten de dynamo vast te zitten. Vervolgens de multiriem los gegooid en toen liep hij vrij vlot. Nu een andere dynamo gemonteert en wil de motor na het starten niet doorlopen. Hij loopt na het starten nog een paar seconden met moeite door en dan is het over met de pret. Nu heb ik opnieuw de riem verwijderd en hij loopt weer als een zonnetje. Is er iemand die hier een verklaring voor heeft, ik kan het nu even niet meer begrijpen. Verder vindt ik het vreemd dat er ook toen wij de eerste keer demonteerden maar 1 plus kabel (laadstroom) aan de dynamo zat en verder nog een door een hobbyist geknutselt los draadje van d+ naar massa. Dit kan in mijn ogen nooit functioneren.

HELP mij uit de droom AUB

Gr. Ronnie

Geplaatst door

vrijbuiter 100.00 (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

D+ gaat toch naar een batt lampje in het dashboard en verder krijgt dit lampje + van het kontakt.Brandt dit lampje na opzetten kontakt?
Volgens mij sneuvelt die dynamo.B- is aangeloten aan massa of huis.B+ gaat meestal via starter naar de batterij.

claxon 0

13 jaar

D+ moet niet naar massa...daarmee wordt de dynamo door emk belast en remt de motor af, die dan afslaat..
D+ gaat naar het laadstroomlampje, tevens moet het huis van de dynamo een goede massa hebben.
B+ komt rechtstreeks van de accu

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Nou, ik kwam er later achter dat er binnen in de auto nog veel meer was geknutselt aab de bedrading en daardoor trok de dynmo inderdaad te zwaar en dat kon de nog startende motor niet aan . Heb alles nu weer aan gesloten zoals ik denk dat het hoort en na het vervangen van een bobine loopt hij nu als een zonnetje.
Het enige wat er nu nog aan mankeert is het oranje lampje met een driehoek en ik geloof ook een uitroepteken eri in aan de linkerzijde van de snelheidsmeter knippert af en toe even heel kort. Alleen weet ik niet waarvoor dit lampje allemaal waarschuwt. Maar ook daar komen we wel weer uit.

JONGENS TOCH BEDANKT

[quote=vrijbuiter 100.00]Is er iemand die hier een verklaring voor heeft, ik kan het nu even niet meer begrijpen. Verder vindt ik het vreemd dat er ook toen wij de eerste keer demonteerden maar 1 plus kabel (laadstroom) aan de dynamo zat en verder nog een door een hobbyist geknutselt los draadje van d+ naar massa. Dit kan in mijn ogen nooit functioneren.

HELP mij uit de droom AUB

Gr. Ronnie[/quote]
Ik vrees dat nu een "hobbyist" geknutseld heeft daar diversen lampjes blijven branden !
Het is goed mogelijk dat de motor ecu opgeblazen is !!!

Het los "geknutseld draadje " van je is namelijk waarschijnlijk origineel !!!! en niet zomaar een draadje , maar een diodedraad die waarschijnlijk stuk is door foutieve aansluiting ( moet tussen Ph-in en massa ) kabel heeft 5 mm en 8 mm kabeloog en kan dus niet fout mits niet geknutseld !!!

Let wel er zijn diversen soorten dynamo's voor diversen systemen had je een systeem met één draad , dan kan er niet een dynamo met meerdere draden cq een diodedraad ( Euro 4 ) gemonteerd worden .

LET OP ...... TIP !!!!!!! ...... OP GEEN ENKEL TYPE IS EEN DRAAD OP DE D+ AANGESLOTEN !!!!!! Laadstroomlampje op dashboard is door motormanagement geregeld !!

De bedrading van de motor mee overbouwen !!!!!!!!!!! Vastzittende dynamo ( roest tussen stator en rotor ) gangbaar maken door geforceerd ronddraaien en weer terug plaatsen , dus oude situatie weer herstellen .
Diode draad controleren ( moet "sperren" in één richting )

Komt regelmatig voor dat een dynamo na bijv. drie maanden stalling ( vochtig ) vastroest , drie a vier keer met grote sleutel 24-27mm ronddraaien in gemonteerde toestand en het probleem is over !!

h.hannemann 0
badge

13 jaar

[quote=claxon]D+ gaat toch naar een batt lampje in het dashboard en verder krijgt dit lampje + van het kontakt.Brandt dit lampje na opzetten kontakt?
Volgens mij sneuvelt die dynamo.B- is aangeloten aan massa of huis.B+ gaat meestal via starter naar de batterij.[/quote]
D+ gaat idd bij vrijwel elk autotype naar het controlelampje in je dashboard , helaas niet bij een smartje
D+ is bij een smartje nooit aangesloten !
De dynamo van een smartje mag je zelf bekrachtigend noemen ??!!
Om aan de Euro 4 eisen te voldoen , is de laadstroom / spanning en dus ook het controlelampje door het motormanagement geregeld .
Sommige types ( euro 4 ) hebben dan ook kort ( tot enkele minuten na het starten en motor koud ) geen werking mbt laadstr / spanning .
Let dus op voor meetfouten !!!

h.hannemann 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart mini of stel zelf een nieuwe vraag.