hallo, eventjes bij jullie te rade gekomen, want ik heb de indruk dat ik hier in belgie (althans in gent) genaaid wordt. In november'08 begon mijn forfour z'n stuur wat raar te doen, voornamelijk bij het licht naar links sturen onder snelheid van +/- 90 km/h, alsof er iemand naast mij zit die eventjes aan mijn stuur trekt , enkele weken later op een nacht een volledige platte batterij (zonder iets te branden gelaten die nacht), na het starten met een hulpbatterij, valt mij op dat zowel de snelheidsmeter als de toerenteller op 10.00 h staan (volgens de wijzers van een analoge klok),, ik rij dus overal ongeveer 40 km/km te snel op mijn meter, in december meld ik het probleem bij m'n Smart Center, antwoord komt iets verder. De stuur problemen worden iets erger tijdens de koudere winterdagen (...) echter wanneer ik het toerental opdrijf naar +/- 4 à 5000 t/min en terzelfdertijd een 3-tal keer met het stuurwiel een volledige loop van uiterst links naar uiterst rechts draai, dan werkt alles weer precies als nieuw ... Is het mogelijk dat mijn stuurproblemen een electrische/electronische oorsprong hebben ? Ik vermoed echter van wel, desondanks blijven ze in echter in mijn smart-center zeggen dat mijn stuurhuis versleten is (...), ik citeer : "dit probleem nog nooit meegemaakt, maar ja gezien de leeftijd en net uit garantie (...) hebben wij echter de prijs van dit stuk moeten opvragen , want dit werd in Belgie nog nooit verkocht, laat staan geplaatst , kostprijs van het plaatje : 1200.00 zonder plaatsing en btw. " Heb vooral de reacties van jullie gelezen en ik denk dat er over de grens een aantal meer gespecialiseerde professionals zitten dan hier bij mij. na jarenlange mercedeservaring weet ik ondertussen wel dat een stuurhuis en stuurbekrachtigen 2 aparte problemen zijn, en dat de bekrachtiging zowel hydraulisch als electronisch kan gebeuren
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Erwin,
Het probleem van licht trekken in het stuur is wel vaker voorgekomen.
Zelfs hebben we een stuurhuis en de aandrijfassen met de daarbij behorende electronische regelkast vervangen.
Deze kast zit op het schutboord aan de binnenzijde bij de passagier gemonteerd.
Toen deze componenten vervangen waren was het probleem over.
Zoals je in het verhaal gescheven heb, ga ik voor de regeleenheid die in storing gaat.
Een stuurhuis versleten??????????????????? hoeveel kilometer heeft de auto gereden, en zijn het veel stads kilometers of voornamelijk snelweg?
Bij iedere andere auto zit je ruim over de 100duizend km voordat en een stuurhuis defect raakt.
Het leeg trekken van de accu is op afstand moelijk te beoordelen.
Goedenavond Richard,
Bedankt voor je snelle reactie.
De wagen heeft er nu ongeveer 60duizend kilometer opzitten, en voornamelijk stadsverkeer, dagelijks 30 minuutjes op en af het werk. Deze middag echter stuurde hij als een vrachtwagen van voor het servo-tijdperk, aangekomen op de parking van het werk heb ik hem stilstaand in de toeren gejaagd, en terug het stuur van volledig links naar volledig rechts (met de nodige spierkracht) gedraaid, na vier volledige cycli draaide hij terug als nieuw, en zonder het loze punt tijdens het rijden ... Zit er ergens olie in de bekrachtiging die op druk dient gebracht te worden door het toerental in de hoogte te jagen ?
Wat betreft de electronica, ben ik van plan om de batterij eens terug af te koppelen, mischien komen de aanwijzers toerental en snelheid zo terug op hun oorspronkelijke plaats ...
Ben vast van plan om voor verdere onderhoudsbeurten naar Nederland te komen met de wagen, heb ondertussen op Smart-websit een servicecenter gevonden in Goes, weet U een ander alternatief om heen te gaan, in Gent ga ik nooit meer langs.
Groetjes,
Erwin
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart Forfour of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar