Smart City Coupe 1999: Roetvorming in waterpomp en terugslagklepjes

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 600cc

Ik ben bezig met mij motor van de Smart, ik had deze auto aangeschaft met een verbrande klep, maar al snel bleek dat klep niet alleen verbrand was, maar ook de tuimelaar zijn rollager kwijt was (as, deze vond ik terug op een vreemde locatie)
Door dat defect was moest de cilinderkop er dus af en daar zag ik dat de klep inderdaad verbrand was. Toen de kop gelift was stond het asje van de tuimelaar in het water kanaal,omdat daar het asje nooit en te nimmer in het water kanaal kan komen vraag ik mij dus eigen af of de betrokken SMART hobbyist/particulier handelaartje in SMART deze al open heeft gehad en daarna weer vlug weer heeft dicht gemaakt, ook waren er diverse slangenklemmen weg,stekkers half er in gestoken etc etc en het gekke is dat de motor nog steeds draaide zonder een tik een rookpluim of wat dan ook, het vermogen was wel eens waar weg, maar toch.
Nu kom ik diverse zaken tegen, waarbij ik toch wat vragen heb.

Bij de waterpomp zit een slang op gemonteerd dit is m.i. de carter ventilatie, deze zit voor 90% dicht gekoekt met vet/roet/kool, vandaag naar lang pieren is het gat weer redelijk vrij, maar naar mijn gevoel niet 100% is er een manier zonder dat ik verdere schade aanricht om deze weer geheel vrij/schoon te maken ?

Ook zitten er een soort terugslagklepjes op, als ik er op blaas aan een zijde dan blaas je er met gemak lucht door en aan de andere zijde minder maar laat wel lucht door.
Bij het inlaat systeem of brandstof verdeling zitten deze ook en daarvan laat dit bovenstaande niet toe.

Wie kan mij vertellen hoe het zit ? En moeten deze klepjes nu ook vervangen worden.

Geplaatst door

Diabolica (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Om te beginnen wil ik je adviseren om tot totaal revisie over te gaan , een verbrande klep wordt immers ALTIJD veroorzaakt door overmatig olieverbruik ( Verbrandingstemp. veel te hoog door de mee verbrande olie )
Alle kosten en moeite is dus ... juist ja ???
Kop is dus waarschijnlijk reeds eerder "gelift" door e.o.a "smart brakkelaar" om een klepje te vernieuwen als ik je berichtje lees !!

De carterventilatie is idd behoorlijk verstopt ( mede veroorzaker van een hoog olieverbruik )
De rest van de motor zit ook "dicht" hoor ... wat dacht je van de vlamdover in het klepdeksel en wat dacht je van de olieschraapveren ?
Ik gooi de zuigertjes compleet weg bij een revisie ... zuigerveren zijn immers alleen met hamer en bijtel los te krijgen !!!!
Waarschijnlijk ook geen Full Synt olie gebruikt !!!

"klepje" met slang aangesloten op de WP huis ( vol met kool ) is de carterventilatie ( als deze niet afsluit in de richting van de motor/carter , druk je dus turbodruk in het carter ... meer tekst en uitleg mbt de mogelijke gevolgen zal overbodig zijn toch ?

Twee klepjes links van de kop zijn van de dampbelafzuiging ( evapklepje / brandstoftank ) nooit maar dan ook echt nooit defect !! ???

Vlamdover in klepdeksel !

h.hannemann 0
badge

13 jaar

Hallo Hub,
Bedankt voor je antwoord.
Bedoelen ze met deze slang de zgh deellastslang ?
En over dan andere twee klepjes op een Y- Stuk is er toch echt een van defect, kan nl bij een klepje aan twee kanten doorheen blazen... dan is ie volgens mij stuk als het tenminste een terugslagklepje is !

Diabolica 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Smart mini of stel zelf een nieuwe vraag.