close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

SsangYong Rexton: Themperatuur storing

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2700, Vermogen (kw): 163

Hallo
Ik heb deze week mijn themperatuursensor vervangen na dat deze een storing gaf en de themperatuurmeter voledig in het rood gibg terwijl de themperatuur normaal was.
Maar de melding bijft en de themperatuurmeter doet nog steeds het zelfde.
Kan mij iemand helpen ?
Mvg Bart

Geplaatst door

Bart rexton (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of wel de verkeerde sensor vervangen, dan wel er is iets met de bedrading van de betrokken sensor. B.v. kortsluiting.
Hoeveel elektrische aansluitingen had de sensor die je vervangen hebt?

N.B.: Het vermogen zal wel 163 pk zijn. (163 kilowatt is 221 pk).

oldford 0
badge

5 jaar

De connector had 2 draden en de sensor stak hekemaal onderin in de moterblok.
Hev de sensor besteld bij ssangyoung en chassis nr dus daar ben ik zeker van dat het de goeie is .
Wat mij wel opviel dat de draden op de connector al gied geplooit waren .
Heb ook al gehoird dat het de km teller zelf zou kunnen zijn.
En inderdaad is een 163pk

Bart rexton 0

5 jaar

Van oudsher worden koelvloeistof temperatuur sensoren met 2 draden gebruikt voor het motor management systeem.
Koelvloeistof temperatuur sensoren met 1 draad worden voor het dashboard gebruikt.

Sommige merken hebben nog maar 1 koelvloeistof temperatuur sensor (met 2 draden) - die van de motor-computer.
De motor-computer geeft de gemeten temperatuur dan verder door aan het dashboard.

Andere merken gebruiken een koelvloeistof temperatuur sensor met 4 aansluitingen.
Dit zijn in feite 2 temperatuur sensoren in 1 huisje - 1 voor de motor-computer en 1 voor het dashboard.
Mercedes gebruikt zulke sensoren met 4 aansluitingen.
Zie: http://www.euro4x4parts.com/parts/mst102...
Het lijkt erop dat je de verkeerde sensor hebt vervangen.

oldford 0
badge

5 jaar

Danku voor de reactie.
Inderdaad deze heb ik vervangen zoals op de afbeelding maar de fiche die je op de sensor aansluit heeft maar 2draden
Gr

Bart rexton 0

5 jaar

Hallo Bart,
Heb je het probleem op kunnen lossen ?
Mijn Rexton van 2004 doet hetzelfde , temperatuur meter op dashbord plotseling in rood, koelwater is niet erg heet.
Motor blijft goed lopen, dan , vaak na een drempel , gaat de meter weer terug.
Waar zit die koelwatersensor precies, ik kom er niet uit met die foto
Ik heb net een nieuwe sensor gekocht met 4 contactpootjes.
Moet ik eerst de koelwaterslang verwijderen van de motor?, vlak voor de EGR, om er zicht op te krijgen?

Hallo Bart,
Ik heb nog geen reactie van je gezien, ben wel benieuwd naar het vervolg.
Er blijkt in mijn auto een bezoeker geweest te zijn , die aan een aantal kabels heeft liggen kauwen, mogelijk een marter, die hebben we hier.
Er bleek ook een kabel van de achterste inspuitingsmodule losgetrokken te zijn, mogelijk gaf die een massacontact bij over een drempel rijden met de auto, waarna de temperatuurmeter in het rood sprong op het dashbord.
Nu is dat gerepareerd , maar komt de temperatuurmeter niet boven een kwart, dus 25%.
Ik heb de koelwatersensor ondertussen gevonden en met een originele sensor van Ssangyong vervangen, had dus 4 pootjes.
De aansluit draad bleek overigens 2 draads te zijn.
De meter op het dashbord loopt ook hierna niet verder dan 25 % , stond vroeger altijd op 50 % , dat was dus halverwege.
Graag hoor ik van je ervaringen.

PS. Soms herkent mijn auto de contactsleutel niet, en blijft het rode lampje onder het dashbord klokje knipperen, de startonderbreker.!
Na 5 x de deurbeveiliging omlaag en weer omhoog te trekken , herkent de auto de sleutel wel weer !, en kan je dus gewoon starten.

PS. 3 x stopte recent mijn motor spontaan onder het rijden op de snelweg,
Scarry!
waterdetectielampje van de diesel brandde, na losdraaien van de sensor onder de brandstofpomp en schoonmaken , startte de motor weer.
Ik heb nu die sensor vervangen, denk eigenlijk dat er helemaal geen water of condens in mijn tank zat/zit.
Vermoeide sensor?
Hans de Ruyter
Haruwi@planet.nl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je SsangYong Rexton of stel zelf een nieuwe vraag.