Subaru Vivio: het lampje check engine heeft gebrand, tijdens een klim bergop,

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 650

het lampje heeft gebrand tijdens bergklim, waarbij ik terug moest naar de 4 e versnelling
daarna ben ik ruster gaan rijden en is het lampje check engine niet meer gekomen.
iemand een idee wat dat is???

segep1

Geplaatst door segep1 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Vivio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Maximale vollast voor een wat langer periode, dan wijkt de ECU af van de idelale lamdawaarde.
Aangezien het kleine motortje hard moest werken is er een rijk mengsel ontstaan, de lamdasonde heeft hier waarschijnlijk op gereageerd.
Als het niet weer optreed tijdens normaal gerbruik is er niks aan de hand.

segep1 (0), 12 jaar geleden

ok, pro, bedankt,
ik vermoedde al zoiets, thanks voor snel antwoord

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Of het lampje ging branden omdat het rijke mengsel dat nodig is bij vollast er niet kwam.
Dat lampje zit er niet voor niets en gaat ook niet zo maar van zelf aan.
Zekerheid wat er aan de hand was krijg je als je de foutcodes laat uitlezen - wel binnen afzienbare tijd, anders is de fout weer weg.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

het is onnodig geld uit te geven terwijl er geen storing meer is , je hebt natuurlijk gelijk maar ik denk dat meneer hier wel vrede mee heeft zo.
Bergopwaarts met zo'n kleine auto kan dit best gebeuren, dit heb ik al vaker meegemaakt.
Code is straks weer weg en als er echt een storing is komt die weer terug en anders geld mooi in de zak houden.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat gedeelte over dat bergopwaarts zie ik even niet voor me. Dat is een klacht van diesels, niet van turbo-loze benzine motoren.
Als het lampje bij een benzinemotor aan gaat terwijl die volgas de berg op gaat, zou ik van het gas gaan.
Het risico van een gat in een zuiger of een gesmolten katalysator wordt dan toch wel heel erg groot.

segep1, Was dit de 1e keer in je leven dat je met deze auto een berg op reed? Of ging het vroeger gewoon goed?

segep1 (0), 12 jaar geleden

dit was inderdaad de eerste keer dat wij het "maximum" vermogen in de 5 nodig hadden, en de snelheid natuurlijk steeds minder werdt. vervolgens rustiger gaan rijden en is niet meer teruggekomen.
weet iemand hoe ik de storing kan uitlezen, want wij hebben geen manual van dit autotje. En hoe dit te resetten, en wat de code betekend??

segep1 (0), 12 jaar geleden

overigens:
gat in de zuiger? het gaat hier om een japanse auto! met 60.000 km op de teller, dus dat geloof ik niet. ook is het vermogen nog prima in orde.
Als het nu een Franse auto was,,
ik rijd al jarenlang Japanse en Koreaanse auto's en motoren, motorisch nooit problemen gehad, dat was vroeger anders, toen had ik "Simca, Citroen, Renault auto's, en dat was altijd wel iets.
maar dat terzijde..

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

frans of japans maakt niet zoveel uit en het is logisch ( ondanks dat anders word beweerd ) dat er heel soms problemen met de verbranding kan ontstaan bij vollast en bij zo'n klein blokkie.
Vroeger met een carburateur gebeurde dit ook maar toen merkte je er niks van.
Tegenwoordig gaat alles via de ECU en is het motorlampje het eerste wat reageerd.
Denk maar sluiten dit topic of niet ?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

In de vijf de bult opgaan met zo'n klein motortje is ook vragen om moeilijkheden,terugschakelen en op toeren houden is het devies.
Ik denk idd ook aan een te rijk mengsel door te laag toerental en een te diep ingetrapt pedaal.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

precies primera, niet goed maar ook niks aan de hand.

Dank je voor je reaktie..

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb honderden auto's gemeten op de rollenbank, ook met kleine motoren en ook bij lage toeren.
Ik heb nog nooit een over-rijk mengsel gezien zoals jullie omschrijven tijdens zo'n meting en al helemaal geen brandende foutlampjes.
Fabrikanten doen er een hoop aan om dat mengsel goed af te stellen, al was het maar vanwege allerlei keuringseisen of verkoop praatjes.
Ik hou vol dat het lampje niet aan hoort te gaan en dat er op dat moment een probleem was.
Of dat probleem terug komt en/of erger wordt? Dat is de vraag.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Old ford,we spreken hier over een auto van 1995.
Met een 650 cc motortje.
Als het lampje weer uit is en nog niet terug aan gegaan is zou ik me er niet druk over maken.
Als het bij gewoon gebruik weer gaat branden is het nog vroeg genoeg om aan de bel te trekken.
Je kunt jezelf ook op kosten jagen door gelijk naar de garage te rijden.
ik denk dat een garage overigens hetzelfde advies zal geven,kom maar terug als tie weer brand.
En een rollenbank is wat anders dan op hoogte een bergpas op rijden,de omstandigheden zijn daar totaal anders dan op een rollenbank.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

1995, jawel. Zo'n beetje het zelfde bouwjaar als de auto's die ik gemeten heb.
En hoezo is een rollenbank anders dan een berg op? Vol gas is vol gas en vol vermogen is vol vermogen.
Weerstand kun je allemaal instellen op zo'n bank. Dat kon 20 jaar geleden ook al. Heb je wel eens een auto gerold of zien rollen?

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

je kunt op een rollenbank nooit de natuur 100% nabootsen en luchtvochtigheid, temperatuur, zuurstof in de lucht enz, alles speelt een rol.
Ben dit topic eigenlijk een beetje zat, gaat nergens meer over...lampie is uut en er is geen storing ... maar discuseer gerust verder.
Ik ben het met Primera eens.
En Oldford, je bent een prima vakman, maar sla niet te veel door...ik heb al vele lampjes zien branden :D

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Men denkt, gelooft, meent, etc. etc. Wat is er met "meten is weten" gebeurd?
Christiaan, hoeveel auto's heb je persoonlijk gerold op een rollenbank?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat de TS ook wel genoeg weet.

segep1 (0), 12 jaar geleden

ik heb zojuis de foutcode uit gelezen, helaas weet ik niet meer zeker of het 28 of 29 was, want ik zag 2x lange puls, en meer dan 7 korte pulsen. toen dacht ik dat de korte pulsen bleven herhalen en heb ik alles gereset.
ik heb dus niet lang genoeg gewacht met uitlezen,
bij code 28 staat de tekst Knock sensor no 2 (svx, left side) en bij 29 Crank angle sensor (svx, no.2)
zegt dat iemand nog iets.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Code 28 lijkt me niet. Die kan alleen als de auto 2 pingelsensors heeft.
Zou je code 29 over houden, krukas positie sensor.
Je weet zeker dat je de goede lijst hebt?

segep1 (0), 12 jaar geleden

ja, volgens mij wel,
het gaat om een vivio van 1995
en ik zag 2 lange pulsen en 7 korte,
in eerste instantie had ik de foute lijst en die ging niet verder dan 24 (in de 20 nummering) en daarom stopte ik er mee.
ik zie achteraf dat op de "goede"lijst nr 28 en 29 ook voorkomt (vivio multi point injection)
maar omdat er niets meer te merken is, en het ook niet is teruggekomen denk ik dat we het maar eens moeten afwachten, alhoewel ik vermoed dat het wel een keer zal terugkomen.
in ieder geval bedankt voor de vertaling, ik wist niet dat het krukas sensor was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Vivio of stel zelf een nieuwe vraag.