👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
goedendag allen.
ik hoop dat ik iemand kan vinden die mij kan vertellen wat er loos is met de ecvt bak van mijn justy.
ik zal proberen zo duidelijk mogelijk het probleem vertellen, maar eerst even de voorgeschiedenis.
ik heb een justy gekocht die (na aanschaf) van een oud baasje bleek te zijn en omgebouwd was naar handgas, echter dit was eruit gehaald voor de verkoop (meer kans).
de auto reed 100 km/u en niet harder. (ben na klagenn ook verschrikkelijk verneukt door de verkoper, maar dat is een ander verhaal) het toerental bleef rond de 3500 rpm en de motor viel zelfs terug als de snelheid boven de 110 km/u kwam om daarna weer op te pakken tot de 100 km/u.
ik heb toen een vreselijke versleten,oude,rotte justy kunnen vinden met een uitstekende ecvt erin (proefritje gemaakt).
motor en bak over laten zetten en toen bleek dat deze ecvt ook niet harder wilde dan 110 km/u. oplossing was om de elektronica over te zetten en toen vloog de justy als de brandweer, bleek het hele probleem te zitten in de elektronica.
maar nu moest ik de versnellingsbak weer over zetten, omdat de huidige bak een enorm hoog loeiend geluid ging maken. het is ongeveer hetzelfde geluid als je een luchtalarmsirene heel rustig ronddraait.
ik vermoed dat er een lager helemaal naar de kl*ten is gegaan.
de bak deed overigens alles wat een versnelling moest doen, dus dat was niet het probleem maar meer dat het geluid zo verschrikkelijk irritant was en zeker niet goed klonk.
nu heb ik die eerste bak er weer in laten zetten omdat het probleem in de elektronica zat en niet in de versnellingsbak (logische redenering dacht ik zo) en nu komt het echte probleem.
deze bak maakt 3000 toeren en houdt deze gedurende alle snelheden tot de 90 km/u.
ik haal wel de hoogste snelheid van 150 km/u met het juiste toerental erbij (wat deze eerder niet deed).
de bak valt niet meer in de "lock up" zoals de andere bak deed (die het loeigeluid maakt).
ik weet dat het toerental 2400 rpm is bij 80 continu, maar dat is nu dus 3000 rpm en blijft zo ook als de snelheid 20, 40 of 60 km/u is.
de olie wordt erg warm en de radiateur houdt het wel koel als ik rijdt, maar eenmaal stil gezet loopt de temp redelijk op in de radiateur.
ik vermoed dat dit komt omdat de bak eigenlijk continu "slipt" en niet in de "lock up" komt.
kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is, en eigenlijk nog liever, hoe dit op te lossen???
ik hoor het wel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
oplossing gevonden,......... simpel as it can be.
aan de gaskabel zit een ander kabel verbonden die de ecvt aanstuurd, dus met meer gas wordt die kabel aan getrokken en wordt de ecvt geaktiveerd om in een slip te komen of om direct contact te maken.
welnu,... de hoes van die kabel was bij de versnellingsbak uit de 'sponning' gekomen waardoor de ecvt continu het seintje kreeg dat deze in de slip moest staan.
nu heb ik het kabelhoesje weer in zijn sponning gedrukt en nu is het seintje dat de ecvt in zijn "lock up' mag komen als je een continue snelheid rijdt.
hoge toerental opgelost,......................zo zie je maar weer dat een schijnbaar onoplosbaar "defect" een simpele oorzaak kan hebben die nog eenvoudiger op te lossen valt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Justy of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar