close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Subaru E12: L.voorwiellager vervangen

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

Moet je de flens van de aandrijfas van buiten naar binnen persen of juist andersom?
Wij hebben de as verwijderd(dus alleen het lagerhuis zit er aan) onder de pers en met 8 ton gebeurde er nog niets.
Vanuit welke richting moetje persen.

Geplaatst door

f.schonewille (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt het fuseelichaam met daarin het lager , en de flens , waarop normaal de schijf zit.
De flens moet uit het lager van binnen naar buiten , en meestal blijft dan een loopring op de as van de flens zitten.
Het lager zit in de naaf geborgd met een borgring, deze eerst verwijderen , en dan het lager eruit persen naar de kant van de borgring.
Fusee goed schoon maken , en montage in omgekeerde volgorde , LET OP als je de flens er weer in perst de binnering van het lager ondersteunen , anders pers je het lager uit elkaar.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Hallo Kaleido,
Jammer het is mislukt,we hebben het spul uitgebouwd en met een hulpstuk van binnen naar buiten geperst door de lagerhouder met deel homokaneet te ondersteunen en met hulpstuk de flens met deel as eruit te persen(dus de flens naar onderen) en hulpstuk door de homokaneet.
Met ruim 5 ton deed het niets, zit dat altijd zo vast of moest het net andersom door de slinesas waar de flens opzit eruit te persen.
Voordat het spul kapot geperst wordt eerst zekerheid.
Hoor van je.

f.schonewille 0

11 jaar

Maak eens een foto van de naaf , want ik begrijp er niks meer van .

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Denk dat ie de borgring is vergeten te verwijderen. Deze kàn wel moeilijk zichtbaar zijn.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Heb ik toch echt aan gegeven ralf , dat die er eerst uit moet, daarom begrijp ik het ook niet , ik weet dat een lager vast kan zitten , maar in de regel met 5/8 ton komt ie toch wel los.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Precies, we wachten wel op het foto´tje.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Alvorens de borgring te kunnen verwijderen zal de flens verwijderd moeten zijn en de vraag:naar welke zijde pers ik de flens eruit zodat ik bij de borging van het lager kom.

f.schonewille 0

11 jaar

Daarom begrijpen wij het niet , hulpstuk door de homokineet endergelijke ?
Je hebt toch niet nog een deel van de homokineet in de naaf zitten ? je moet dwars door de naaf heen kunnen kijken , dus een gat zien met spiebanen .
Als dat zo is , de naaf ondersteunen , zodat de flens vrij kan draaien , de flens ligt dus naar beneden , dan pers je de flens van boven naar beneden eruit , dus persen op de bus die binnen in het lager zit met de spiebanen.
En anders toch maar een foto.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru E-Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.