Subaru Vivio: Subaru Vivio, ratel tijdens accelereren

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: SOHC 8-valve

Beste,


Mijn Vivio maakt een hard ratelend geluid tijdens het accelereren dat vooral hoorbaar bij hogere toeren, bij constante snelheden boven de 90km/h en tijdens stationair draaien met een warme motor. Het ratelen verdwijnt zodra het gas wordt losgelaten en is ook niet hoorbaar bij een koude motor. Verder lijkt het geluid aan de rechterkant van het blok te zitten. Heeft u enig idee wat de oorzaak kan zijn van dit probleem?


Met vriendelijke groet,
Nick

nick1984

Geplaatst door nick1984 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Vivio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

limbra (580), 12 jaar geleden

Geluiden vanaf een afstandje beoordelen is natuurlijk vrij lastig ,
Het geluid komt van de rechterzijde van de motor vandaan zoals je beschrijft (ik neem aan dat je rechts bedoeld als je voor de auto staat- bestuurderszijde dus).
Dan zou het geluid dus rond de versnellingsbak vandaan moeten komen ,

Het eerste wat mij te binnen schiet is dat het weleens de starterkrans van de startmotor kan zijn die (licht) aan blijft lopen tegen het vliegwiel ,
(dus na starten van de motor niet helemaal terug gaat in rust stand ).
aangezien je zegt dat het een hard ratelend geluid is , kan ik mij dit wel voorstellen.

Probeer eens met een grote lange schroevendraaier met het oor tegen het handvat en de schroefkop tegen de plaats waar het geluid vandaan komt ,
het geluid te lokaliseren , vaak hoor je op deze manier precies waar het geluid het hardste is . (kan ook met een stuk tuinslang)
p.s. (let op voor draaiende delen van de motor).

nick1984 (0), 12 jaar geleden

Hoi limbra,


Bedankt voor je reactie. Met rechts bedoel ik eigenlijk als je in de auto zit maar ik zal iig de suggestie met de schroevendraaien eens uitvoeren om zeker te stellen waar het geluid vandaan komt. Ik dacht zelf misschien dat het een klep is die te veel speling heeft, dat ga ik controleren zodra ik nieuwe pakkingen heb voor de kleppendeksel. Ik laat nog wat weten.


Groet,
Nick

nick1984 (0), 12 jaar geleden

De dealer heeft eens naar het geluid geluisterd en waarschijnlijk zijn het de lagerschalen van de krukas. Om bij de lagerschalen te komen zou alleen de carterpan moeten worden verwijderd, zo kan vervolgens de onderkant van de krukasstangen worden losgemaakt. Omdat er geen carterpan pakking beschikbaar is heb ik het advies gekregen om siliconenkit te gebruiken, ik ben echter vergeten te vragen wat voor een kit precies. Weet u misschien of er bijv van loctite een middel is om de caterpan af te dichten?

limbra (580), 12 jaar geleden

Vloeibare pakking van loctite .
Ik gebruik meestal Loctite 5926 Blue Silicone , Eenvoudig aan te brengen perfecte afdichting en in enkele minuten Bestand tegen olie,
transmissievloeistof, water en antivries. Temperatuurbestendigheid: -60C tot + 250C en Bestand tegen hoge druk.

verkrijgbaar bij de betere auto materialen shop.

De contactvlakken voor het aanbrengen goed reinigen , (zowel van de carterpan en ook onderzijde motorblok)

succes.

kaleido 1 (1750) PRO, 12 jaar geleden

inderdaad werkt goed , zeker geen siliconekit gebruiken probeer de pakking wel in een rups aan tebrengen.

nick1984 (0), 12 jaar geleden

Het waren inderdaad de lagerschalen en dan met name die aan de onderkant.

nick1984 (0), 11 jaar geleden

Bij deze een update m.b.t het originele probleem.

Het blok heeft nu ongeveer 3000km gelopen echter is vanaf 80km/h weer dezelfde ratel hoorbaar, hoewel iets minder hard.
Aangezien er blijkbaar iets niet helemaal lekker zit in het huidige blok ben ik een reserve blok aan het reviseren.
Bij het reserve blok is bij zowel de langerschalen van de krukas als drijfstangen het koper zichtbaar, deze worden dan ook vervangen.
De krukas lijkt op het oog nog in orde, er zitten in ieder geval geen voelbare krassen in de loopvlakken.
Wat me even niet helemaal helder is is of de zuigerveren/olieveren ook moeten worden vervangen, op "het internet" kom ik daarover nogal wat tegenstrijdige adviesen tegen.
Zelf zou ik de zuigerveren uit voorzorg het liefst vervangen, echter wordt er dan weer vaak aangeraden om de cilinderwanden opnieuw te honen.
Voor zover ik kan beoordelen zijn de hoon strepen bij het reserve blok nog (redelijk) aanwezig, is opnieuw honen in dit geval dan noodzakelijk?
Is er een middel verkrijgbaar dat specifiek bedoeld is om roet- en olieafzetting uit de cilinderkop en zuigers te verwijderen?


Groet,
Nick

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Vivio of stel zelf een nieuwe vraag.