Subaru Vivio : vochtprobleem, ontstekingsspoel, bobine, contactpunten?

Mijn Viviootje '93 met injectiemotor heeft behoorlijke kuren, alleen bij vochtig weer. Starten en wegrijden ok, maar na terugschakelen en dan m.n met koude motor wil de auto aanvankelijk niet of stotterend vooruit bij optrekken, in alle versnellingen

Gisteren in hoosbui voor het eerst het euvel gehad nadat ik de snelweg na 20 km verlaten had en de motor toch wel op bedrijfstemperatuur zou moeten zijn.

Bougies, verdeelkap en bougiekabels zijn half jaar geleden vervangen. Luchtfiler ga ik zo weer vervangen.

Ik doe alleen de simpele dingen zelf aan mijn auto en met electronica weet ik me geen raad.

Ik moet kostenoverweging gaan maken bij dit oude autootje. Wat zou het kunnen zijn, bobine ? Onstekingsspoel? Of moet ie maar eens naar de sloop? Bobine vervangen lijkt mij niet zo arbeidsintensief om bij garage te laten doen maar hoe zit dat met een onstekingsspoel en (vanuit gegaan dat die er in zit en het probleem is). De bougies zijn een half jaar oud. Kan dit het probeem veroorzaken en moet ik na al met voelermaatje de afstand gaan controlen (Heb ik niet gedaan toen ik er nieuwe inzette)

Een bobine doet het toch wel of niet en nooit een beetje? Zou ik dat als oorzaak kunnen afstrepen?

Rijdt nog als een zonnetje en is zeer zuinig bij vorst en droog weer.

tafarietsj

Geplaatst door tafarietsj (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Vivio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Nee meid, je zoekt het veel te moeilijk. Denk eerder dat je bougies een beetje te wijd staan en dat de vonk dus gemakkelijk ergens anders eerder overspringt. Weet niet wat je zelf kan, maar dit is een heel eenvoudig klusje. Ik zou ze maar es vernieuwen.

Sytze

tafarietsj (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord, zo lijkt het makkelijker te verhelpen dan ik dacht....

Bedoel je met wijd staan dat ik de contactspunt afstand van de bougies met voelermaatje moet checken?

Vandaag al op zoek geweest naar een voelermaatje (waar koop je die?) , ik heb er wel eens wat mee geoefend en alvast een spuitbus vochtbeschermer gekocht om de boel flink in te spuiten.

Bougies zijn nog geen half jaar oud, ik had niet verwacht dat ze nu al op zouden kunnen zijn. Indien de contactafstand ok blijkt te zijn dan als nog vervangen?

En aanvullend: zo'n luchtfliter vind ik best prijzig om elk half jaar te vervangen, kan ik de oude niet gewoon halfjaarlijks goed uitzuigen met de stofzuiger en dan nog een half jaartje laten zitten?

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Hey, ik bedoel idd dat de electrode afstand te groot is. Probeer eens om ze op een afstand van 0,6 mm te krijgen. Als ze nu wijder staan kun je echt verschil verwachten. Inspuiten kan, maar als alles nog geen half jaar is moet dat nog goed zijn. Het enige wat heeft te lijden zijn de bougies. En het luchtfilter kan best schoongemaakt worden, geen probleem. Elke automaterialenhandel heeft voelermaatjes te koop. En zo spaar je 4 bougies uit! Succes!

Sytze

tafarietsj (0), 18 jaar geleden

Mmm. Ik heb in de handleiding bij de auto gekeken en er moeten NGK bougies in van een goedkoop type met electrodenafstand 1,0-1,1. Ik dacht er aan toch nieuwe te kopen en die oude op mijn gemak te bewerken en als reserve in de auto te leggen. Die dingen blijven toch wel ok?

Wat is het voordeel om de electroden afstand te zetten op 0,6 mm. Kan dat geen kwaad?

Ik geloof iedereen met meer verstand van auto's dan ik hoor, maar dan ga ik 'buiten het boekje'. Ik durf niet spoorslags zo eigenwijs te zijn.

BTW ik weet niet wat er aan bougies nu in zit. Ik heb toen wat in mijn handen laten stoppen en het kan best dat het niet de juiste zijn en daarom juist de bougies het probleem zijn. Ik hoop het in ieder geval.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja, maar dat was bij die oude bougies! Zet er maar gewoon een paar nieuwe in, dan zul je zien dat het een stuk beter is geworden,

Sytze

tafarietsj (0), 18 jaar geleden

Haha, idd blond :P

Vandaag bleek mijn bougiesleutel niet lekker te passen, morgen ga ik een nieuwe halen en het nog een keer proberen.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik zoek anders nog wel een monteur, rondborstig en blond geen bezwaar!

Sytze

Santa (0), 18 jaar geleden

http://img207.imageshack.us/img207/1944/..." border="0" width="176" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />Wie, ikkuh....??!!

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Oke, we slaan de sollicitatie procedure over, want je bent reeds aangenomen en je kunt per direct aanvangen! Elk salaris bespreekbaar,

Sytze

tafarietsj (0), 18 jaar geleden

Hahaha dat dachten de boys van de BMW garage op de hoek ook! Ja hoor, ik mocht wel even de een bougie en momentsleutel lenen. Goed gereedschap, het halve werk.

Net even een ritje gemaakt. Rijdt echt beter. Nu even afwachten hoe die het doet met vochtig weer.

Nog even dit: de bougies die ik er uit heb gehaald zijn er 6 maanden geleden ingegaan en er is zo'n 4000 km mee gereden, hoofdzakelijk in de stad. Is dit autootje een bougievreter? De oude bougies waren niet precies dezelfde als de specificaties van het boekje. Ze waren allemaal ongeveer op zelfde manier vervormd (0,7 mm) en beetje geoxideerd.

En verder: auto is toe aan oliewissel en kleine inspectie mn remmen voor. Zodra ik bij afremmen voor rood stoplicht de koppeling erbij in trap, hoor een schrapend geluidje. Niet hard hoor, als de radio aan is hoor je het al niet meer.

Mijn portemonnee is zeer grote fan van de Kwik Fit, mijn verstand zegt anders. Als ik een oliewissel en inspectie bij van de remmen ("kleine beurt ") laat doen, waar moet ik op letten want ik blijf er natuurlijk wel naast staan. Het punt is dit: ik heb de auto nog niet zo lang en op APK-keuring heeft auto een aantekening wegens roestplekje op remschijf. Ik wil niet te lang wachten met inspectie en eventuele reparatie. Voorts twijfel ik of de carterplug door een Kwik Fitter wel juist behandeld wordt. Het is echt allemaal boterzacht bij deze auto.

O ja de BMW jongens doen oliewissel voor 85 euro en inspectie van alleen de remmen nog 37,50 erbij. Kwik Fit: 60 euro, kleine beurt, da's de helft!

Of nog beter: wie weet een betrouwbare garage of beun in Amsterdam e.o. Het moet echt zo weinig mogelijk kosten en ik kan de auto wel een weekje missen. Misschien een monteur die er in de avonduren er het nodige aan wil doen? Achterruitenwisser doet het bijv. ook niet, koppeling moet gesteld worden meer van die dingetjes.

Met een werkplaats + gereedschap + toezicht om even zelf olie te wisselen -en af te voeren- ben ik ook heel tevree.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

inez

is het inmiddels al gelukt met de auto ?

Stefan

tafarietsj (0), 17 jaar geleden

Tot nu toe hetzelfde probleem niet meer gehad.

tafarietsj (0), 17 jaar geleden

Probleem is terug en nu toch ook iets anders...

Met vochtig weer stottert de auto heftiger dan ooit -vooral bij koude motor- maar ook bij niet vochtig houdt de auto soms in als ik gas geef.

Koude motor, warme moter, mooi weer, vochtig weer, het maakt niet uit. Motor hoor ik dan niet hoger in toeren komen en zodra dat wel gebeurt rijdt hij stoterig weg. Ik heb het nooit op de snelweg opgemerkt, als de motor goed op toeren is, alleen maar in de eerste 3 versnellingen en na schakelen of bij wegrijden, dus als het gas even los is geweest.

Vocht triggert het probleem, lijkt wel.

Al gedaan is: bougies, bougie kabels, verdelerkap al twee keer (bleek toch weer een scheurtje in te zitten), injectiereiniger, kabels etc ingespoten met vochtbeschermer.

Waar het nu eens zoeken?

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

inez ik zou er alles nieuw op zetten. origineel en af stellen volgens de gegevens van fabriek. ook alle vacuumleidingen goed controleren.doet effe pyn maar probleem is dan wel opgelost

tafarietsj (0), 17 jaar geleden

Een aanvulling want het probleem is er nog steeds.

Maar olgens mij is nu het toch wat anders: vastslaande remmen. Ik was op het verkeerde been gezet omdat ik dit voor het eerst met vochtig weer opmerkte en de auto al een geschiedenis met een vochtprobleem had, ik dacht aan een terugekeerd probleem.

Ik heb onder mijn oude draadje gepost, waarbij ik ook nog eens niet vermeld had dat de remmen recentelijk vernieuwd zijn. Sorry, en voor de volledigheid: ook distributieriem is vervangen.

Mij is verteld dat vastslaande remmen een bekend probleem is bij de Vivio....vooral in stadsverkeer. De voorwielen en banden voelen na een ritje veel warmer aan dan de achterwielen en bij de voorwielen hangt een geurtje dat ik niet bij de achterwielen opmerk. Geen penetrante brandlucht. Eerder de geur van verhitte olie of rubber.

Is hier een Subaru m/v die dit herkent en wat is de effectieve oplossing voor dit euvel?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Vivio of stel zelf een nieuwe vraag.