Ik kan mijn aandrijfas rechts (RWD) een heel klein beetje (op gevoel 1 - 1,5 mm) bewegen tussen diff en wiel. Er komt hierbij dan echt een metaal op metaal geluidje vrij.
Links is dit nog minder het geval en geeft amper een geluidje.
In rotatie voel ik helemaal nul in beide assen. De hoezen zien er nog mooi uit en voelen stevig en op "druk". Ofwel, je knijpt er geen lucht in en uit.
Concreet de vraag : Als de auto op zijn eigen gewicht staat op een vlakke vloer, zouden bijde assen dan de zelfde bewegings- en geluidsensatie moeten geven?
Niet zomaar voor de lol lig in ik mn garage aan assen te voelen, ik heb ritmisch geluid (alsof je helikopterwieken 300meter boven je hebt mee vliegen) tijdens het rijden dan vooral goed hoorbaar wordt vanaf zo'n 75km/u. Bij lagere snelheid tussen 30 en 60 kan een vrij heftige "wobble" voelbaar zijn door de hele auto, als ik een contstante snelheid rij (zeg : 57km/u) en dan heel zachtjes ga vertragen naar 56,55,54 door het pedaal heel ietjes te lichten dan wordt de "wobble" goed voelbaar door je hele lichaam.
Het is een auto met 15dKM er op, 18inch tesla wielen er onder die ca.55dKM gebruikt zijn. Nieuwe Hankook ventus prime 4 banden. Die inmiddels dubbel gecheckt zijn op balans en slag. Heb diverse bandendruk getest, van alles tussen 1,9 en 3,3 bar.
Ik pik het geluid zo op, zelfs met gehoorbescherming op. Mijn vriendin weet niet waar het over gaat en een hoofdmonteur van een garage die merkte eigenlijk ook niets raars op aan de auto. Een supervisor van Tesla merkte wel het een en ander op maar komt voorlopig nog niet verder dan : banden/wielen check. Bij Tesla haalden ze uit de achterwielen nog 10gr onbelans vertelde ze me, maar daarmee zijn de problemen niet minder geworden.
Door de contructie van de auto en het glazen dak kan het geluid overal vandaan komen. Weet niet waar ik het zoeken moet. Echt veel bewegende delen zitten er ook weer niet in deze auto.
Helemaal in het begin was ik puur gericht op het geluid en heb ik ook veel afgeplakt om zaken door rijwind uit te sluiten. Klapperende bodemplaten enzo.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die klachten waren er voor de montage van de hankook banden ook al? Ik ga zeker niet zeggen dat hankook een verkeerde band is, maar als je zo kritisch bent zou ik liever voor bv een michelin gaan met een ev codering. Kun je niet een andere set wielen even proberen?
Bij Tesla heb ik meegereden voorzien van een testset 18inch met michelins. Zodra de auto op snelheid kwam pikte ik het geluid gelijk weer op.
Voor de hankooks reed ik proef (voor aankoop) toen lette ik op 1000 andere dingen en weet je niet wat hoort, wat door wegdek komt enzo. De proefrit was met 19inch. Ik wilde bij aankoop 18inch hebben ivm verbruik en comfort. Ook op eerste lange rit na aflevering was het geluid me ook helemaal niet opgevallen. Die dag zeker 300km gereden. Pas 2 dagen reed ik 80 provinciaal, alleen en zonder muziek aan. En toen pikte ik het geluidje op. Niet meer kwijt geraakt sindsdien.
Misschien is het het heen en weer tikken van de aandrijfassen. Ik heb met mic opname gemaakt in de auto terwijl ik aan de assen jutterde en het zou zomaar eens kunnen..
Mn vraag blijft, wat moet ik van die speling en geluid vinden.. er zal speling moeten zijn ivm veerweg van de wielen, maar zou de speling dan niet ruimer dan slechts 1 of 2 mm moeten zijn.?
9 maanden
Ik zou geen relatie zoeken tussen geluid en iets axiale speling in aandrijfassen, dat geeft vrijwel nooit bijgeluiden..
Eerder minieme slingering naaf o.i.d.
Is de frequentie van het geluid evenredig met de draaisnelheid wielen?
Vergeet het geluid maar. Net weer gereden, eigenlijk als je het stuur lichtjes met de vingertoppen pakt trilt het stuur behoorlijk voelbaar op lage snelheid. Al makkelijk vanaf 30kmu en naarmate de snelheid hoger wordt 70-80 wordt het meer een geluid dan een trilling. Zodra je het stuur stevig vast pakt valt de trilling veel minder op en lijkt het gewoon op oneffenheden in het wegdek.
Zoals eerder geschreven nieuwe banden, 2 keer gecontroleerd. De voorwielen zijn 2 maal gecheckt door een Bosch Car Service. Achterwielen zijn 2e keer gecheckt door Tesla.
Gedaan met moderne balanceermachines.
Vandaag nog gebeld met de Bosch garage. Die verzekerde mij dat als er een noemenswaardige slag in het wiel zou zitten dan wordt dat tijdens het balanceren echt wel opgemerkt.
De banden zijn bekeken en talloze keren met de handen afgetast op bobbels en van alles.
9 maanden
Dat wordt een moeilijke als de echte specialisten het al niet kunnen vinden...
Heeft er al eens iemand in gereden die vaker in deze Tesla's rijdt om vast te kunnen stellen of het exemplarisch is of typisch voor deze auto's?
Er is b.v. ook een Hyundai waar nogal wat soortgelijke klachten over zijn ook elders in de wereld...
De supervisor van tesla centre Tilburg heeft gereden en die vond de auto te onrustig. Te veel trilling in stuur. Ze hadden dus een andere 18inch set er onder gezet en ik heb zelf helaas niet met die set gereden. Ik reed mee, en vrij kort ook. Te kort voor conclusies eigenlijk.
Heb net de bandendruk helemaal laten zakken tot 1,5bar. De auto geeft dan alarm maar toch even gereden. Wat is de auto dan ineens rustig, heel moeilijk om nog de "wobble" te vinden. Ik hoorde weer gewoon voornamelijk normaal afrolgeluid van banden. Deed me weer meer denken aan mn Ampere-E die ik op deze model3 heb ingeruild.
Misschien als de banden zo zacht zijn dat ellende in de ophanging of naaf wat meer geabsorbeerd wordt. Er rommelt minder laag geluid door de auto.
Het scheelde echt een puist aan onrust in de auto. Stuurgedrag en stabiliteit zijn wel verdwenen natuurlijk bij deze lage druk, maar daar gaat het niet over.
9 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Tesla Model 3 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 maanden