close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Celica: Hoofdremcilinder

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8i dohc

Wie kan mij helpen?
Onlangs de hoofdremcilinder vervangen door een splinternieuw exemplaar. Deze eerst in de bankschroef ontlucht en vervolgens in de auto gemonteerd.
Daarna wilden we met zn tweeen het hele remsysteem gaan ontluchten. Wat zich voordoet is het volgende;
Als het rempedaal bediend wordt ontstaat er een fontijntje remolie in het reservoir. Dat is al verdacht. Later spoot er zelfs een 2 meter hoge straal remolie uit het reservoir terwijl het rempedaal niet eens bediend werd. Sterker nog er zat op dat moment niemand in de auto. Hele resevoir leeg en natuurlijk de hele motorruimte met water en zeep nagespoeld.
Ik verdenk natuurlijk de hoofdremcilinder,maar omdat die nieuw is ben ik benieuwd of dit evt. Ook een andere oorzaak kan hebben. Als iemand hier iets meer over weet verneem ik dat natuurlijk graag!

Mvg,patrick..

Geplaatst door

1977liftback (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je had op het moment van de fontein geen ontluchtingsapparatuur op 1 van de ontluchttingsnippels zitten ?
Dat de olie er uit spuit kan alleen maar veroorzaakt worden door externe druk op het remsysteem.
Zo iets is absoluut niet van zelf mogelijk.

Hallo ferrie,

Bedankt voor je reactie!
Nee,er is geen ontluchtingsapparaat gebruikt. We gebruiken de methode met het rempedaal.
(3x pompen,rem vast,nippel open en weer dicht en rem los.)
Remmen vooraan geven mooie stevige luchtvrije straal olie bij opendraaien vd nippels.
Achteraan komt er bij het opendraaien vd nippels maar een flauw straaltje uit. Lijkt dus dat er nog lucht in de leiding naar achter zit.
Kan die externe druk ook veroorzaakt worden door een verstopping oid ergens in het systeem? Kan ik dat testen door de leidingen/slangen met lucht door te blazen?

Een verstopping kan ontstaan in de slangen naar de wielen vooral bij oudere modellen. Het ontstaat door rubber deeltjes van remcilinders, maar ook door verschil in gebruikte remolie door de jaren heen. Die verstoppen dan inwendig met een flauwe straal als gevolg.
Het enige wat ik kan bedenken is een chemische reactie in de olie zelf. Die werd deels gemengd tijdens ontluchten wat dan overdruk kon maken.
Nu zou het beste zijn om de leidingen door te blazen, dan nieuwe olie erin en ontluchten.

voyager 0

9 jaar

Hallo slobodan,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga het systeem doorblazen. Hoewel dat misschien niets zegt over een eventuele verstopping. Als er een slang vernauwd is dan laat deze natuurlijk nog wel volop lucht door,maar evt. wel minder olie.
Alle slangen/leidingen en remklauwen op deze auto zijn nieuw. Het enige wat oud en hergebruikt is zijn de verdeelblokjes

Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden voor de externe druk. Waarschijnlijk is het gewoon een hele domme fout. Bij voorbaat mijn excuses.
Achterop heb ik momenteel geen schijven. De oude zijn weg en de nieuwe laten nogal op zich wachten. Ik heb de zuigers in de remklauwen gefixeerd met lijmtangen,zodat ze er bij het ontluchten niet uitgeduwd worden natuurlijk.
Ik denk achteraf dat wanneer er druk op die tangen komt te staan,deze als sterke veer gaan functioneren en willen de zuiger terug duwen. Is maar heel weinig,maar dit kan dan wat remolie terug forceren richting de hoofdremcilinder. Lijkt dit plausibel of niet?

Dat kan , maar je krijgt er het potje niet mee leeg , daar is de verplaatsing te gering voor.
Hoe ontlucht je ?
LA-RA-RV-LV

Hoi ferrie,

Ja,de volgorde die jij aangeeft gebruik ik.
Een setje oude schijven opgescharreld. Nu de boel in de oorspronkelijke situatie aan het opbouwen,dus schijven erop en de klauwen terug monteren en dan zo maar eens opnieuw proberen. Kijken wat er gebeurt..

Opgelost.
Alles terug gemonteerd. Setje oude schijven gebruikt en ontluchten ging perfect!
Het zat hem toch in de lijmtangen. Die komen enorm onder druk te staan en als het rempedaal niet bediend wordt en de ontluchtingsnippels zitten dicht dan worden de zuigers ietsje teruggeduwd. En daardoor wordt remolie terug geforceerd richting hoofdremcilinder.
Bedankt iedereen voor het meedenken...😊

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.