Toyota Carina E: Koelvloeistoftemperatuur

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 3s-fe

Goed, heb een vraagje:
Net terug van vakantie liep ie op de autobahn redelijk warm. Niet zo warm dat het lampje ging branden, maar toch wel vrijwel in het rood...

Fans draaiden bij een stop gewoon, dus dat zou het niet geweest moeten zijn...
Ik vrees inderdaad ook voor de waterpomp, aangezien die de laatste keer -op advies van de dealer- niet mee is genomen bij het vervangen van de riem...

Vraag is dus; is het normaal dat de temperatuur omhoog loopt? In het boekje staat "normal operating temperature" tot aan het rood. Precies waar de temperatuur ook was dus... Maar ik vertrouw het niet...

MikeyMan

Geplaatst door MikeyMan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Carina? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

koelsysteem gaan controleren:
je moet de motor op temp brengen tot ventilator aanslaat airco uit zetten
zodra de ventilator aanslaat meteen de motortoerental verhogen naar 2000 a 3000 toeren nu zal de ventilator binnen een aantal minuten moeten gaan afslaan stel een max in van 5 min. als dit gebeurd dan is er een overcapaciteit als dit niet gebeurd heb je te maken met onvoldoende capaciteit en dan kan de motor in het rood komen meestal gebeurt dat in de bergen

MikeyMan (0), 16 jaar geleden

Check... Gaan we doen...

Moet zeggen dat het wel redelijk uptempo en met een aardige belading ging... Zodra ik boven de 120/130 kwam begon de temperatuur wat op te lopen... Eronder ging het weer vrij vlot terug naar normaal...

Vandaag nog ff op z'n flikker gegeven met warme motor, maar geen centje pijn...

Papapaul (0), 16 jaar geleden

Kijk wel nog even naar de thermostaat die in het koelsysteem zit.

Toevallig heeft gisteren de thermostaat in de carina E 1994 van mijn vrouw het begeven.
Temperatuur liep op en het systeem lekte vloeistof omdat de opgebouwde druk niet wegkon.
Deze zit in een huisje aan het blok vast met 2 kleine boutjes, kan je heel makkelijk bijkomen.

MikeyMan (0), 16 jaar geleden

Hmm... Zou je dan normaalgesproken ook geen problemen kunnen hebben?

Merk namelijk de rest van de tijd vrij weinig...

En de fans slaan wel aan en uit zoals het hoort...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.