auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Land Cruiser 2006: Lijkt alsof de versnelling niet pakt - P2714

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1KD-FTV, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 122

Hallo allemaal op Problemcar! Dank je wel dat je de moeite neemt om naar aanleiding van het onderwerp dit bericht te lezen.
Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Willem en woon in Cuijk. In ons gezin rijden een aantal auto's waarvan ik zelf het onderhoud doe en kleine reparaties uitvoer. Onze gezinsauto is een Toyota Landcruiser Prado, een fantastische reisauto. Wij hebben deze auto een aantal jaren geleden gebruikt gekocht, nadat deze uit Duitsland geïmporteerd is door de handelaar hier in de regio. Onderhoudsboekje zat erbij, de auto is altijd dealeronderhouden geweest en km standen kloppen. Inmiddels hebben zijn er 268k km's mee gereden. Onlangs heeft zich echter een probleem voorgedaan, vandaar dat ik nu hulp op dit forum zoek.
Voorafgaand aan dit probleem was er een andere storing, onderweg stil komen te staan met knipperende dashboard lampjes. Eerst veilig geparkeerd en toen de motor afgezet. Daarna wilde de auto niet meer starten. ANWB erbij, conclusie accu's leeg (er zitten 2 accus in van 01-2024) doordat de dynamo kapot is. Accu opgeladen, auto startte weer en met ANWB op eigen kracht naar steunpunt ANWB gereden. Daar beide accu's opgeladen en naar huis gereden. Vlak bij huis wilde de auto bij het stoplicht niet meer graag vooruit, bij het 2e stoplicht reed hij helemaal niet meer vooruit. Motor liep nog wel, maar het leek alsof hij niet in de versnelling stond. Ik heb toen zelf de auto naar huis gesleept (versnelling in N en sperdiff uit). Thuis meette ik 11,5V accu spanning. Toen als eerste beide accu's uitgebouwd en volledig opgeladen aan de acculader. Na een paar dagen de beide accu's weer terug geplaatst . Helaas geen resultaat, auto wilde niet van zijn plek. Foutcodes uitgelezen, gaf P2714 aan: Pessure Control Solenoid D Perfomance or Stuck Off Current. Code gereset en een nieuwe 130A dynamo geplaatst. Met de nieuwe dynamo laden de accu's weer netjes op, laadspanning 13,6V. Auto wilde ook met de nieuwe dynamo nog niet van zijn plek in zijn vooruit, de achteruit werkt normaal.
Bij de Toyota dealer versnellingsbakolie, filter en solenoid D besteld. Nieuwe solenoid ingebouwd (rood omcirkelt in de afbeelding) en de olie vervangen, met de pan eraf in totaal 4,5 liter. Ook dit geeft echter nog geen resultaat. De auto wil nauwelijks vooruit. Alleen bij 2000 toeren begint hij zachtjes te rollen, zonder kracht. Achteruit werkt normaal. Livedata geeft aan dat 1e versnelling is geselecteerd en ook de solenoids schakelen volgens de livedata normaal in en uit. Staat uiteraard in de H van de hoge gering. Code P2714 blijft worden aangegeven en komt ook na reset van de codes terug.
Heeft iemand misschien suggesties wat ik nog zou kunnen doen? Heb ik de verkeerde solenoid vervangen? Of zou het probleem ergens anders aan liggen? Alvast dank aan iedereen die mee wil denken! Groeten van Willem

.

Geplaatst door

Megel0485 (55)

al 12 uur lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien heb ik het mis maar een automaat slepen is dodelijk voor de bak is mij geleerd.

Ja, dat dacht ik ook altijd. Van Toyota heb ik echter geleerd dat de versnelling in N moet, het differentieel uit (standaard rijstand) en contact aan. Staat gewoon in de handleiding onder noodsleep. Zo gaat ie overigens ook door de wasstraat. Bovendien kwam eerst het probleem (bij het stoplicht niet meer wegrijden) en is pas daarna naar huis gesleept.

Megel0485 55

1 uur

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Land Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.