Hallo,
Sinds enige tijd heeft mijn Toyota Avensis D4D, stationwagen, (bouwjaar 2001) een kwaal die mijn Toyota-dealer, ondanks meerdere reparatiepogingen, tot nu toe niet kon oplossen.
Na een tijdje rijden gaat het motormanagementlampje branden en verliest de motor aan vermogen (toerental komt dan nauwelijks of niet boven de 1000) en heeft dan geen trekkracht meer en slaat vervolgens af. De motor start daarna slecht of helemaal niet.
De computer bij de dealer gaf een probleem aan met de brandstoftoevoer.
Heel de brandstoflijn is daarom door mijn dealer nagekeken (vervanging brandstoffilter en de grote brandstofpomp (merk: Denso) is vervangen door een andere (tweedehands) pomp. Ook de startmotor is nagekeken. Maar het probleem blijft. En mijn dealer weet het ook niet meer.
Wat soms nog wel helpt is het handmatig oppompen van de brandstof, maar dat helpt slechts tijdelijk. Ook bij handmatig door blijven pompen komt het probleem toch terug.
Laatst stootte de auto bij het gasgeven een zeer dikke zwarte rookpluim uit. Even later leek alles opgelost en draaide de motor weer prima. Dit heeft zich enkele dagen later weer precies zo herhaalt. Het lijkt of het probleem steeds wordt "opgebouwd" om daarna weer even te verdwijnen. Zou dat misschien kunnen wijzen op een probleem met de turbo of op een verstopte katalysator?
Hopelijk weet iemand een oplossing voor dit probleem. Ik rijd al vele jaren met Toyota (Corolla, Carina, Avensis) en heb nog nooit een dergelijk onoplosbaar auto-probleem meegemaakt.
autob (EV)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De 1CD-FTV is een moeilijke auto om diagnoses te stellen, dus ik wens je Toyota dealer sterkte. Toch enkele tips,
laat de dealer de common rail lijndruk testen met de IT tester, deze moet voldoen aan bepaalde drukken bij bepaalde toerentallen. Voldoet de druk niet aan de standaardwaarden of is deze lager, dan zou ik adviseren om de injectors te laten controleren door Buchli. Een andere mogelijkheid is dat de kleppen op de brandstofpomp kapot zijn, maar dit is onwaarschijnlijk daar de pomp is vervangen door een tweede kansje ( met dus ander kleppen). Ook zou ik de turbo niet geheel buiten beschouwing laten. Als de drukregeling vast zit of er is een lekkage tussen turbo en inlaat motor, is het ook mogelijk dat de auto soms onnoemelijk zwart kan roken.
Zeer bedankt Ronnie! Komende week heb ik (opnieuw) een afspraak met mijn dealer. Ik zal je tips meenemen. Wie weet is het een spoor. Ik laat het nog weten.
EV
18 jaar
Dag Ronnie,
Het is nu meer dan een half jaar gelden dat ik het technische probleem aan mijn auto aan de orde stelde. Vorig jaar heeft mijn garage meerdere reparatiehandelingen uitgeprobeerd waaronder (naast het nakijken van de turbo, die echter goed werkte) ook het vervangen van de common rail. Sindsdien is het probleem verholpen. Mijn garage vermoed daarom zelf dat de (hoofd)oorzaak een defecte common rail was. Kortom, Ronnie, héél veel dank!
EV
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar