Toyota Starlet 1989: niet willen starten

Bouwjaar: 1989

Deze auto is tijdens het rijden uitgevallen en was daarna niet meer te starten. Auto heeft hierna bijna een maand stilgestaan. Na vandaag weer eens naar de auto te gelopen te hebben en geprobeert te hebben te starten wil die nog steeds niet. Ik heb hierop de volgende dingen gedaan:

Verdeelkap en roter vervangen
bougiebekabeling nagekeken
Zomer/winterstand verandert
met andere auto de accu bijgestaan`
Is het schadelijk met deze auto om te rijden zonder luchtfilter dit wordt namelijk al een jaar gedaan nu. Zo ja, wat zijn de gevolgen en wat kan ik er nu aan doen?

Hopelijk kan iemand me helpen

Groetjes ,
Quentin

qengelberts

Geplaatst door qengelberts (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jan5047 (0) PRO, 20 jaar geleden

ja een luchtfilter zit er niet voor niets in het zuivert de lucht van vuil en stof voor het de motor wordt ingezogen, zonder filter treedt beschadiging op aan zuigers en cilinders
wat de storing betreft ga als volgt te werk controleer of er vonk aan de bougie zo niet dan is het een onstekings kwestie, wel vonk controleer dan of er brandstof aanwezig, zoniet dan is het een brandstof kwestie
succes jan

ericbx (0), 20 jaar geleden

beste Quentin ik ben de vrouw van eric en heb weinig verstand van autotechniek maar zelfs ik snap dat rijden zonder luchtfilter niet het meest bevordelijke voor je auto is. Zo'n ding zit er namelijk niet voor niets.Succes met dit karwei.Ik hoop voor je dat er iemand is die je kan helpen.

jan5047 (0) PRO, 20 jaar geleden

ja een luchtfilter zit er niet voor niets in het zuivert de lucht van vuil en stof voor het de motor wordt ingezogen, zonder filter treedt beschadiging op aan zuigers en cilinders
wat de storing betreft ga als volgt te werk controleer of er vonk aan de bougie zo niet dan is het een onstekings kwestie, wel vonk controleer dan of er brandstof aanwezig, zoniet dan is het een brandstof kwestie
succes jan

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Volgens mij inzien hoort er ook een luchtfilter in maar omdat geen luchtfilter heb zien zitten dacht ik zet het er maar even bij maar ik ga er in ieder geval een luchtfilter inzetten weer.
Tevens heb ik nog even wat dingen getest en brandstof komt er voldoende bij. Vonk vorming lijkt er ook goed te zijn. Al ga ik wel de bougies even voor de zekerheid vervangen. Deze zijn kurkdroog overigens en gifzwart. Na even paar keer gas te hebben gegeven was de bougies wel nat. Ik heb hem trouwens even aan de gang gekregen (3 sec. of zo) en hij draaide heel stotterend met vol gas er bij na het uitvallen waren de bougies zeiknat. Weer goed droog gemaakt en gekeken of ik kon starten weer met of zonder gas ging het niet meer.
Quentin.

ericbx (0), 20 jaar geleden

met eric kijk ook eerst even of je nog wel compressie hebt ,ik neem aan dat je nog een carburateur hebt en dan heb je dus lange tijd met een te arm mengel gereden en kans op een gat in je zuigers.ook kan het je distributie zijn gaat je rotor rond als je de motor start.Beschrijf anders even wat er gebeurde
voor je motor stil viel. mvg;Eric

ericbx (0), 20 jaar geleden

ja , dan denk ik t ergste start es even met de olie vuldop eraf
blaast ie dan als een idioot uit de vul opening dan zijn je zuigerveren weg , je zegt bougies zwart en droog ? dit zou duiden op een te rijk mengsel of kool van de verbrande olie .
Verbruikt de wagen veel olie ?of veel benzine dan heb je nog een kansje dat er iets in je koudstart voorziening fout zit of bij een carb een lekke vlotter

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik heb even de olie pijl bekeken die is goed (staat vol is ook niet bijgevult de laatste maanden) De roter draait keurig zijn rondje. Ik wou nog even vermelden dat de auto nu 100.000 km gereden heeft. Distributie lijkt mij ook gezien de snaar er zeer goed uit ziet en de v-snaar ook nog goed er uit ziet. Het sluit natuurlijk niks uit maar het lijkt mij ok. Ik heb nog even voor de zekerheid de vacuumslagen nagekeken en die lijken ok.
Groet, Quentin

jan5047 (0) PRO, 20 jaar geleden

maar een v snaar heeft er niks mee te maken, conroleer eerst maar eens of de disributie op tijd staat en dan stap voor stap verder, p,s hij is toch niet warm gelopen tijdens het rijden??
succes jan

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Nou zo ver ik kan zien staat ie goed en is ie heel en zover ik kon zien is ie niet zo heel oud de distributieriem. Overigens heb ik nooit een warme motor gehad. Gewoon optijd vervangen van de radiateur is hierin dus ook weer goed geweest. Maar hoop dat je nog meer hints kan vertellen voor me. Groet Quentin

Mini7912 (0), 20 jaar geleden

Tja, is dus in zijn geheel niet goed, om zonder luchtfilter te rijden. Je zegt dat je zelf de kabels hebt vervangen, heb je de juiste ontstekingsvolgorde aangehouden. Hij kan wel vonken maar als de onstekingsvolgorde niet goed is loopt hij echt niet.
Ik ga even ervan uit dat je compressie goed is (de cilinders en de zuigers kunnen wel beschadigd zijn door het lang zonder luchtfilter rijden dus even compresie meten is altijd aan te raden) En de distributie moet natuurlijk ook goed staan. Deze type`starlet staat bekent dat als ze wat ouder worden wel eens slecht starten. als de onsteking verder in orde is en je motor is NIET verzopen zoals dat heet (als de motor wel verzopen is de bougie`s verwijderen goed schoonmaken terugplaatsen en starten met vol gas)zal hij toch moeten lopen. als hij loopt laat dan even naar je onstekingstijdstip en je co afstelling kijken. Deze komt nogal vrij nauw bij deze startslecht.

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Joan in ieder geval bedankt voor je reactie:
Voor alle zekerheid wil ik even de onstekingsvolgorde even controleren dus al je me die even kan doorgeven. In ieder geval wil ik de compressie laten meten want dit weet ik nog niet heel zeker. distributie/bougies/bougie-bekabeling lijken goed en of zijn vervangen nu.

Mini7912 (0), 20 jaar geleden

De onstekingsvolgorde is 1-3-4-2. Afstand contactpunten 0.45 mm
vooronsteking 10 graden bij max. 950 o/m

Mini7912 (0), 20 jaar geleden

De onstekingsvolgorde is 1-3-4-2. Afstand contactpunten 0.45 mm
vooronsteking 10 graden bij max. 950 o/m> Ik weet niet of je de contactpunten al hebt verv., zou ik ook even contr.

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

De volgende problemen hebben we tot nu toe opgelost met als gevolg dat ie weer loopt maar nog niet lekekr.

onstekingsvolgorde stond verkeert (andersom) en na het los halen van de cabrateur en even in benzine leggen. Daarna met cabr. reiniger heel het ding afgespoten en er weer opgezet liep ie weer. Wel zeer hoog stationair. Denk dat door combinatie van deze 2 het niet mogelijk was om te starten. Morgen ga ik het stationair toerental en het co gehalte stellen. of tewel wordt vervolgt.

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Na het zoeken hoe het probleem is ontstaan zijn we er inmiddels achter gekomen dat het vacuum de elende heeft gegeven. Misschien dat iemand mij het schema over het aansluiten daarvan kan geven?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.