Toyota Yaris 2009: Nieuwe auto gekoch!?!

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1NR-FE, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 74

Beste allemaal,

Ik heb voor het eerst een eigen 2e hands auto gekocht (Toyota Yaris). Afgelopen weekend gekocht, en nu al aardig wat km's gereden. Echter vielen mij een paar dingen op:

- Koppeling is heel zwaar (het is denk ik zeker wennen in een nieuwe auto, maar dit heb ik nog nooit zo erg gevoeld - veel auto's gereden -).

- Stuur wordt heel zwaar naarmate ik 80km p/u nader en > (vooral snelweg). Sturen is allesbehalve soepel - 1 hand is vermoeiend.

- Lijkt raam bestuurderskant dat er wind doorheen komt.

Ik heb bovenstaande teruggekoppeld naar de garage, maar vroeg mij af of dit hoort (bij een toyota yaris) of dat er wellicht iets af te stellen is?

De auto heeft 38k gelopen, dus weinig km's in de benen.
APK in april gehad - nieuwe banden 4 seizoenen - onderhoudsbeurt gehad.

Hoor het graag.

Gr. Kay

KCusters

Geplaatst door KCusters (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Heel zwaar sturen lijkt mij een terechte klacht.
Dat probleem dient door de verkopende garage te worden opgelost.
Zelfs als je de auto "zonder" garantie hebt gekocht, dan nog heb je nog steeds recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.

Ik zou even afwachten wat het antwoord van de verkoper is.

N.B.: Heb je deze klachten niet gemerkt tijdens de proefrit?

KCusters (0), 2 jaar geleden

Tijdens de proefrit weinig van gemerkt. Naarmate ik langer rij - valt het 'zware' stuur op (vooral op snelweg / boven 80km p/u). Het corrigeren gaat heel stroef - naar links en rechts gebeurd er niks - wil ik corrigeren dan moet ik veel kracht zetten. Voelt niet soepel aan.

Daarnaast merk ik dus dat de koppeling ook zwaarder is dan normaal - dit wordt ook merkbaar als je veel moet stoppen (file - stoplichten).

Vraag mij af of andere Toyota Yaris eigenaren dit ook ervaren.

kaleido 1 (1610) PRO, 2 jaar geleden

Is de koppeling met een kabel ?

    Durf ik niet te zeggen, kan ik dit achterhalen / zien? - KCusters (0), 2 jaar geleden

kaleido 1 (1610) PRO, 2 jaar geleden

Zit er aan de bak een hevel dan heb je kabel , zit er een metalen leiding aan de bak is deze hydraulisch, kabel kan versleten zijn , olie kan vervuild zijn .

KCusters (0), 2 jaar geleden

Dank voor jullie reacties. Heb bovenstaand met de koper besproken, maar hij zegt dat het erbij hoort.
Ik geloof dit niet, het stuur gaat kleven/ wordt zwaar bij een lange rit en vooral snelweg. Daarnaast is de koppeling op het begin prima, maar naar verloop wordt deze alsmaar zwaarder, naar mijn idee hoort dit ook niet..

Hebben jullie nog enig advies? Heb inderdaad wel garantie..

@Kaleido: ik heb echt 0 verstand van auto's, maar wat bedoel je precies aan de bak een hevel, of metalen leiding? Kan ik dit in de motorkap zien, of?

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Misschien eens een 2nd opinion vragen aan de Toyota dealer?
Als die je klachten bevestigd zal de verkoper moeten repareren.

Hempie1 (85), 2 jaar geleden

Zwaar werkende koppeling komt veel voor.
Koppeling wordt overigens hydraulisch bediend.
Heb drie Yarissen in onderhoud. Eén ervan, 1.0 uit 2000 met 225.000km had nieuwe bak nodig wegens langdurige 'mishandeling'. De werking van de koppeling was goed maar bediening ging moeizaam. Uiteraard nieuwe koppelingsset gemonteerd (Valeo). Wat bleek? Koppeling die voorheen te zwaar werkte was nu bijna met de hand te bedienen. Uitermate soepel, auto rijdt als nieuw. Wel heel zorgvuldig kopp. vork schoongemaakt, kogelpen waar deze op scharniert gepolijst, raakpunten vork en druklager gepolijst en alle raakpunten alsook de vertanding van plaat op prise-as heel zuinig gesmeerd met LUK-vet.

Besturing is een lastig punt, er zijn meer klachten over. Het kan veroorzaakt worden door een slecht werkend stuurhuis maar evengoed is het mogelijk dat de lagers van de McPherson veerpoten slecht zijn. Het stuur lijkt dan te 'plakken'. Die lagers zijn overigens heel goedkoop (ong €15,-). Ze zijn in dit geval verwerkt in de rubberophanging bovenop de veerpoot. Dit lagerprobleem komt bij veel andere Europese auto's met een dergelijke ophanging ook voor. PSA auto's hebben vaak een naaldlager dat kapot gaat en dan ook voor stuurproblemen zorgt. Na vervanging vraag je je af waarom je dat niet eerder hebt gedaan of laten doen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.