Toyota Starlet 1992: schokkerig gedrag motor

Bouwjaar: 1992

Beste collega's,



Bij ons in het bedrijf rijden er meerdere starlets rond waarbij het mij regelmatig opvalt dat ze vooral in de lage toerengebieden schokkerig oppakken als van hieruit geaccelereerd wordt. bijvoorbeel van 20 km/h naar 50 km/h in de 2e versnelling. Heeft dit te maken met vervuiling van de injectoren, eventueel met de ontsteking waar de luchtspleet van de halgever te groot is geworden. Of komt gewoon doordat deze motoren "hoog toerig" zijn en niet houden van deze lagere toerentallen. Nog een conclusie kan zijn dat de injectie-systemen van die tijd nog niet zo fijn ontwikkelt waren dat ze een mooie vloeiende overgang kunnen regelen.

Kanttekening die ik hierbij plaats is dat alle motoren prima voldoen aan de emissie-waarden en verder qua verbruik ook prima scoren.

Zo nu en dan zijn er klanten die hierover klagen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor. Ik hoor t graag van jullie!



Alvast bedankt!

bdamink991

Geplaatst door bdamink991 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

bewise (0) PRO, 20 jaar geleden

Het gasklephuis schoon maken wil hier weleens tegen helpen.

bdamink991 (0), 20 jaar geleden

We hebben nu van 2 starlets de gasklephuizen gereinigd, maar het schokkerige gedrag is nog wel aanwezig.

We zitten nu zelf te denken aan de injectoren, misschien dat deze erg vervuild zijn.

Jeroen5360 (0), 20 jaar geleden

Mijn vriendin heeft precies zo'n Starlet (1.3 xli 2e-e uit '92) en die pakte vanuit stationair rollen ook niet lekker op in z'n 2.



Ik dacht aan een wat gebrekkige luchtaanvoer en wilde een sportluchtfilter proberen, maar toen viel mij op dat er in de uittree van de luchtfilterbehuizing een restrictie zat. Het hele aanzuigtraject heeft een minimale doorsnede van 60 mm, behalve op die plaats, daar is de doorlaat als ik me niet vergis iets van 30-35 mm. Dat extra pijpje ziet er uit alsof het er op het allerlaatste moment nog even in moest voordat dit wagentje op de markt kwam; een beetje vreemde constructie.



Dat gaatje heb ik dus even uitgezaagd totdat mijn doorlaat daar ook 60 mm was en nu pakt die Starlet geweldig soepel op. Je kunt er nu zelfs mee in je 5 rijden door de bebouwde kom zonder dat ie begint te stotteren.

andre354 (0), 20 jaar geleden

Het zou kunnen dat je gasklep positie schakelaar niet meer goed staat afgesteld. Dit gebeurt vaak bij 2e-e motoren. Er is in het manual bij de dealer een controle procedure voor met voelermaatjes. Je controleert dan het signaal dat de gasklep positie schakelaar afgeeft aan de computer. De schakelaar zit op het smoorklep huis. Zwart en vierkant en vast gezet met twee(gele) schroefjes in een sleufgat.


Ps. Controleer even het computersysteem: verbindt TE1 en E1 door in het grijze diagnose boxje in de motorruimte bij ingeschakeld contact. Asl bovenstaand probleem zich voordoet dan geeft hij code 31 meen ik.(3x en 1x knipperen)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.