auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota BB: Turbo problemen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1NZ-FE, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 81

Goedendag,

Ik bezit een JDM Toyota bB uit 2001, deze is qua onderstel en motorisch gelijk aan de Yaris Verso.
Na hier twee jaar mee te hebben gereden heb ik een aantal maanden geleden besloten hier een turbo in te laten bouwen om er wat meer power uit te halen.
Er is gekozen voor een custom built Garrett GT20, deze draait op max 0,5 Bar boost.
Sinds ik de auto terug heb van de bouwer heb ik heel veel lichtblauwe rook na elke koude start, na 5 minuutjes rijden is dit weer weg en komt pas terug nadat de motor is afgekoeld.
Toen ik de bouwer hiermee confronteerde zei hij dat dat zo hoort, de lagers in de turbo hebben een klein beetje speling wat verdwijnt zodra de boel warm is, dus zolang hij nog koud is kan er wat olie tussen het lager door lekken, vaag verhaal maar goed; hij is de expert.
Uiteindelijk bij een andere bouwer langs gegaan en die heeft de boel eens uit elkaar gehaald.
Te zien was dat in de slang tussen de turbo en de intercooler en ook in de intercooler zelf olie zat, de slang van luchtfilter naar de turbo was schoon, turbo had inderdaad speling, turbo kapot was de conclusie.
Turbo kapot leek me sterk aangezien hij gloednieuw is, dus ik ben zelf eens gaan speuren.
De turbo heeft een bus met daarin twee lagers, deze lagers zitten zonder speling in de bus maar die bus heeft iets speling in het huis, zodra de turbo draait vormt er een olielaagje om die bus heen wat hem lagert dus speling is voelbaar zolang deze niet draait.
Ook las ik dat gekogellagerde turbo's een oliedruk nodig hebben tussen de 40 en 45 psi, na wat onderzoek bleek mijn auto een standaard oliedruk te hebben van 80-100 psi, hier moet dus een restrictor tussen omdat de olie blijkbaar door de seals heen wordt geperst wat voor de rook zorgt.
Ik de bouwer dit laten weten maar hij vond dat er nooit een restrictor mag worden gebruikt bij een gekogellagerde turbo en bood aan het probleem met de rook nader te bekijken.
Toen ik de auto twee weken later weer terug kreeg had hij een tweedehands oil catch can tussen de carterventilatie en slang vanaf luchtfilter naar turbo gemaakt (geen idee waarom, dit was allemaal keurig schoon vanbinnen).
Toen ik hem op ging halen had hij hem zelf al warm gereden, dus inderdaad geen rook toen ik hem daar startte, naar huis rijden ging ook prima.
Eenmaal thuis heb ik eens goed gekeken wat hij allemaal had gedaan, de slang vanuit de carterventilatie was doorgesneden en hier zat een slang ingestoken naar de catch can, deze slangen zaten los in elkaar, kon ik zo lostrekken, ik heb er voor de zekerheid maar een ty-rap omheen getrokken omdat ik niet wilde dat daar olie tussendoor zou lekken.
De volgende dag toen ik m'n auto startte eerst weer een flink rookscherm en daarna kreeg ik de auto amper van z'n plek, leek wel of de boel verzoop bij gasgeven.
dus in neutraal gezet en even een paar keer gas gegeven, daarna kwam ik wel weer vooruit, wel met minder power merkte ik.
Toen ik twee uur later weer vertrok heb ik eerst dat ty-rapje er weer afgehaald want ik had het idee dat de ruimte tussen de twee slangen die alleen in elkaar waren gestoken (zoals eerder genoemd) de enige ventilatie was vanuit het carter en dat de catch can niet goed werkt.
En zowaar reed hij een stuk beter, thuis heb ik in de slang van de catch can geblazen, deze is niet verstopt, maar voelde wel enige weerstand.
Ik ben nu 4 maanden en €4000,- verder en begin het langzaamaan wel een beetje zat te worden.
Wie kan mij vertellen wat de echte oplossing is om het roken te laten stoppen?
Klepseals en zuigerveren zijn gecontroleerd en deze zijn goed.

Geplaatst door

Rvelleko (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewoon terug bouwen naar het orginele blok doe je er langer mee al dat gekloot wordt het blokje ook niet beter van.

Als je echt sneller wilt koop dan een standaard black of red top blijft ie ook zijn betrouwbaarheid houden .

daandc 0
badge

6 jaar

Volledig mee eens. Om dergelijke oude auto,s sneller te laten lopen, is vragen om moeilijkheden.Voor die 4000 euro had je een snellere en jongere auto kunnen kopen.Als je deze auto om emotionele reden wil houden,dan kan ik de investering begrijpen.
ferry

ferdinand 60

6 jaar

Ik begonnen met het verbouwen van deze auto omdat ik iets unieks wil hebben, een snellere, jongere standaard auto kan iedereen wel kopen dus daar zie ik de lol ook niet zo van in.
Ik weet ook best dat ik die €4000,- nooit meer terug ga krijgen als ik hem verkoop maar ik heb dit niet voor een ander gedaan maar omdat ik het zelf wil.

Rvelleko 0

6 jaar

Daarom gaf ik al aan, hang er dan een andere ongeblazen motor in .

Er zijn genoeg praktisch passende motoren die met wat aanpassingen in je auto gelepeld kunnen worden waarvan je langer plezier hebt en de betrouwbaarheid blijft behouden .

Je zal wel de kabelboom en ecu mee moeten verhuizen .

Struin de forums er eens op af kijk eens bijv op yaris forum of starlet forum .(ideeen)

daandc 0
badge

6 jaar

Ik heb hier nu een hoop geld in gestoken dus ik ga het er niet allemaal weer uitslopen, dit kan gewoon goed werken, ik ben alleen op zoek naar de juiste antwoorden die mij verder kunnen helpen

Rvelleko 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.